Continut
Vazut de 100 ori |
De Mântuitor grăită, pilda nunţii din Scriptură, Străbătând a lumii veacuri, a trecut din gura-n, gură… Mai întâii ai Lui apostoli, apoi mii şi mii de clerici Au rostit-o la răspântii, au citit-o prin Biserici, Au cântat-o-n, Evanghelii, să primească fiecare, Tânăr şi bătrân în viaţă, bun şi răul, mic şi mare, Aurul înţelepciunii ce L-a dat Mântuitorul, Grăind pilda cu Împăratul care şi-a nuntit feciorul.
Mii şi iarăşi mii de oameni, vieţuind, au stat s-asculte Pilda lui Isus, în sine cu înţelesurile-i multe; Însă oamenii-ascultând-o, au făcut ce fac într-una, Primind razele de soare, razele ce le dă luna, Binele ce li-l dă apa, - fie mări, fie izvoare, Sau mireasma-mbătătoare ce le-o dă suava floare, Căci aceasta: fie apă, fie soare, fie lună, Fie floare miresmată, - toate vor ceva să spună… Dar, câţi oameni, privind Cerul cel cu soare, lună, stele, Şi pământul cu-ale sale, înţeleg ce le spun ele?…
Căci şi-acestea spun o pildă cu-înţeles adânc, de taină, Şi de-o nuntă unde omul va să aibe-anume haină… Nunta - o viaţa ce pământul poate da cu-întreaga-i sevă, Precum nunta era Viaţa ce trăiau Adam şi Eva, Nuntă însă pentru care, - dezbrăcat de-a vieţii tină, Omul trebuie să poarte haină albă, de lumină, Haină care tuturora o dă Cerul ca s-o poarte Pe pământ până la Nunta cea cu Viaţă făr-de moarte!
Haina-aceasta pentru nuntă, fericiţi au fost purtat În Eden întâii oameni pân-a nu se fi-ntinat, Dar ei au pierdut aceasta, îmbrăcându-se-n alt port Ţesut tot cu măiestrie-n de-ntuneric fir de tort. Meşterul fiind Satana ţesător de-asemeni strai, Pierzând cei ce-au vrut să-l poarte, dreptul vieţuirii-n Rai!
Haina nunţii despre care spune pilda lui Isus, E ţesută din lumina sorilor cei mai de sus, În război ce ţese raze. Cercuit de-un curcubeu, Şi la care stă să ţeasă Însăşi Sfântul Dumnezeu!
O asemeni ţesătură nu se strică, nu se rupe, Şi pe veci împodobeşte un potop de pietre scumpe! O asemeni haină scumpă a purtat şi Lucifer, Până l-a-ntinat trufia şi-a fost prăbuşit din Cer.
Ea e haină despre care lui Ioan în gură-i pune Chiar Isus a Lui cuvinte ce-n ”Apocalipsa”-i spune: “...Să-mbraci haină de lumină ca să nu se dea pe faţă Goliciunea de ruşine care-ai îmbrăcat-o în viaţă. Cel ce biruie păcatul, - din virtuţi făcându-şi salbă, Va umbla la fel ca Mine îmbrăcat în haină albă!…
“Celor cari în sac se poartă, celor trişti şi apăsaţi, Să le dărui haină albă şi cunună de-împăraţi; Să petreacă-n bucurie între îngeri şi-ntre sfinţi, “Sad”, al Domnului să fie, - neprihanei trebuinţi”, Să slujească ”Celui Veşnic”, spre a Lui slavă-n veşnicie, Toţi, de apăsări să uite şi de plâns să nu mai ştie!”
Haină ce-n Eden purtând-o mai ‘nainte cei doi inşi, Deşi goi, nu ştiu ce e: de ruşine-a fi cuprinşi:
Dar pe care s-o dezbrace prin păcat când au ajuns, S-au văzut goi şi de-ndată Tatălui I s-au ascuns.. S-au văzut goi de lumină şi îmbrăcaţi deci amândoi, Spre ruşinea lor de Tatăl, cu-al păcatului noroi! Nu s-au ruşinat că goi sunt în a trupului lor piele, Ci: că erau goi de raze, goi de sori şi goi de stele!…
Iată-n ce fel vrea împăratul pilduirii, care-nfruntă Pe cel ce, venind la nuntă, nu era-n veşmânt de nuntă… (Că-n vechime, împăraţii, într-al nunţilor avânt, Îmbrăcau pe toţi chemaţii la ospăţ în alb veşmânt.
Astfel că, la nunta pildei, unul a făcut păcatul De-a nesocotii veşmântul tuturor dat de-împăratul)… După cei cuprinşi în pildă şi-n Eden, pe urmă, noi Şi-n aşa veşmânt să mergem am vrea toţi în acea vreme Când la nunta-împărătească să nu fie dat afară. Şi-mbrăcat, ca şi-Împăratul, pe aleile grădinii, La ospăţ mergând, să fie tot asemenea cu crinii!
Nunta nu este departe…La cerescul Lui război, Împăratul ţese-ntr-una haine albe pentru noi… Cei ce şti-vor să se-mbrace pentru Nuntă deci cu ele, Se vor îmbrăca cu soare, cu luceferi şi cu stele Vor nunti-n afara vremii; vor bea Vinul Nemuririi; Se vor veseli cum nimeni n-a mai fost în firea firii, Rămânând mereu la Nuntă, ce fiind în veşnicie, Duhul meu în lut, nu poate nici s-o spună, nici s-o scrie! |