Continut
Vazut de 62 ori |
II Cron. 5:1 „Astfel a fost isprăvită toată lucrarea pe care a făcut-o Solomon pentru Casa Domnului Apoi a adus argintul, aurul şi toate uneltele pe care le Ă®nchinase Domnului tatăl său David, si le-a pus Ă®n vistieriile Casei lui Dumnezeu."
ISTORIA TEMPLULUI.
(1) Precursorul Templului a fost cortul Ă®ntâlnirii, cort pe care Israeliţii au fost instruiţi de Dumnezeu să-l construiască, Ă®n pustie, la Muntele Sinai (Ex. 25-27; 30; 36-38; 39:32-40:33). După intrarea Ă®n Ţara promisă a Canaanului, ei au păstrat locaşul sfânt mobil până Ă®n vremea Ă®mpăratului Solomon, Ă®n decursul primilor ani ai domniei sale, el a Ă®nsărcinat mii de oameni să ia parte la zidirea Templului Domnului (vezi I ĂŽmp. 5:13-18). ĂŽn al patrulea an al domniei sale s-au pus temeliile Templului; şapte ani mai târziu acesta era isprăvit (I ĂŽmp. 6:37-38). ĂŽnchinarea faţă de Domnul, Ă®n mod deosebit jertfele oferite Lui, aveau acum un loc consacrat Ă®n cetatea Ierusalimului (vezi articolul CETATEA IERUSALIMULUI, ).
(2) ĂŽn perioada monarhiei, Templul a trecut prin câteva cicluri de pângărire şi restaurare. El a fost jefuit de către Sisac al Egiptului Ă®n timpul domniei Ă®mpăratului Roboam (II Cron. 12:9) şi a fost Ă®nnoit de către Ă®mpăratul Aşa (II Cron. 15:8,18).După Ă®ncă o perioadă de idolatrie şi declin spiritual, Ă®mpăratul Ioas a reparat Casa Domnului (II Cron. 24:4-14). Mai târziu Ă®mpăratul Ahaz a luat unele din uneltele Templului, le-a trimis Ă®mpăratului Asiriei ca un mijloc politic de Ă®mpăciuire şi a Ă®nchis uşile Templului (II Cron. 28:21, 24). Fiul său Ezechia le-a deschis din nou, a reparat şi a curăţit Templul (II Cron. 29:1-19), numai că el avea să fie din nou pângărit de către fiul său Manase ( II Cron. 33:1-7). Nepotul lui Manase, Iosia a fost ultimul Ă®mpărat din Iuda care avea să repare Templul (II Cron. 34:1, 8-13). Idolatria a continuat printre succesorii săi şi Ă®n cele din urmă Dumnezeu a Ă®ngăduit Ă®mpăratului Babilonului, Nebucadneţar, Ă®n anul 586 Ă®n. Hr. să dărâme complet Templul (II ĂŽmp. 25:13-17; II Cron. 36:18-19).
(3) Cincizeci de ani mai târziu, Ă®mpăratul Cir a permis Evreilor să se Ă®ntoarcă din Babilon Ă®n Palestina şi să rezidească Templul (Ezra 1:1-4). Zorobabel a condus efortul de rezidire (Ezra 3:8), depăşind opoziţia unor oameni care trăiau Ă®n acea ţară (Ezra 3:8). După o Ă®ntârziere de aproximativ un deceniu, i s-a permis poporului să reia proiectul (Ezra 4:24-5:2) şi acesta a fost isprăvit şi sfinţit Ă®n anul 516 Ă®n. Hr. (Ezra 6:14-18). La Ă®nceputul epocii Noului Testament, Ă®mpăratul Irod a cheltuit mult timp şi mulţi bani reparând şi Ă®nfrumuseţând al doilea Templu (Ioan 2:20); acesta a fost Templul pe care Isus l-a curăţit Ă®n două Ă®mprejurări (Mat. 21:12-13; Ioan 2:13-21). Ă®n anul 70 d. Hr., Ă®nsă, după numeroase răzvrătiri ale Evreilor Ă®mpotriva autorităţilor romane, Templul Ă®mpreună cu toată cetatea Ierusalimului au fost iarăşi nimicite şi făcute de nelocuit.
SEMNIFICAŢIA TEMPLULUI PENTRU ISRAELIŢI, Ă®n multe privinţe Templul avea aceeaşi semnificaţie pentru Israeliţi ca şi cea a Ierusalimului (vezi articolul CETATEA IERUSALIMULUI, ).
(1) El simboliza prezenţa şi ocrotirea Domnului Dumnezeu Ă®n mijlocul poporului Său (comp. cu Ex. 25:8; 29:43-46). Când Templul a fost sfinţit, Dumnezeu S-a pogorât din cer, l-a umplut cu slava Sa (II Cron. 7:1-2; comp. cu Ex. 40:34-38) şi a promis să aşeze acolo Numele Său (II Cron. 20,33). Astfel, când poporul lui Dumnezeu dorea să se roage Domnului, ei trebuiau s-o facă stând cu faţa spre TemÂplu (II Cron. 6:24, 26, 29, 32) ştiind că Dumnezeu Ă®i va auzi „din locaşul Lui (Ps. 18:6).
(2) Templul reprezenta de asemenea răscumpărarea de către Dumnezeu a poporului Său. Existau două importante activităţi care aveau loc acolo: jertfele zilnice pentru păcat pe altarul de aramă şi Ziua Ispăşirii, când marele preot intra Ă®n Locul prea sfânt ca să stropească cu sânge spre capacul ispăşirii al chivotului, Ă®n vederea ispăşirii păcatelor poporului (comp. cu Lev. 16; I ĂŽmp. 8:6-9). Prin aceste ritualuri de la Templu, Israeliţilor li se reamintea natura preţioasă a răscumpărării lor şi a Ă®mpăcării cu Dumnezeu.
(3) Niciodată Ă®n istoria poporului nu a avut Dumnezeu mai mult de un locaş sfânt sau Templu. Aceasta a demonstrat faptul că există numai un singur Dumnezeu Domnul Dumnezeul legământului Israeliţilor.
(4) Totuşi, Templul nu avea garanţia absolută a prezenţei lui Dumnezeu. El simboliza prezenta lui Dumnezeu numai atât cât poporul respingea orice alţi dumnezei şi asculta de legea sfântă a lui Dumnezeu. Mica, de exemplu, a mustrat căpeteniile poporului lui Dumnezeu din cauza violenţei şi materialismului lor Ă®n timp ce ei se simţeau asiguraţi că nici un rău n-ar putea să li se Ă®ntâmple atât cât ei aveau simbolul prezenţei lui Dumnezeu printre ei (Mica 3:9-11). El a proorocit că Dumnezeu le va da o lecţie prin nimicirea Ierusalimului Ă®mpreună cu Templul lui. Mai târziu Ieremia atrăgea atenţia naţiunii idolatre a lui Iuda Ă®n legătură cu amăgitoarea consolare a lor prin repetarea permanentă a cuvintelor „Acesta este Templul Domnului, Templul Domnului, Templul Domnului" (Ier. 7:2-4, 8-12). Din cauza felului lor de viaţă nelegiuit, Dumnezeu va nimici simbolul prezenţei Sale -Templul (Ier. 7:14-15); El chiar i-a si spus lui Ieremia că este zadarnic ca el să se roage pentru poporul lui Iuda, fiindcă Domnul nu-l va asculta (Ier. 7:16). Singura lor nădejde era să-şi Ă®ndrepte căile şi faptele (Ier. 7:5-7).
SEMNIFICAŢIA TEMPLULUI PENTRU BISERICA CREŞTINĂ. Rolul Templului Ă®n N.T. trebuie să fie Ă®nţeles pe fondul a ceea ce simboliza Templul Ă®n V.T.
(1) Isus ĂŽnsuşi, la fel ca şi proorocii V.T., a criticat Ă®ntrebuinţarea greşită a Templului. Prima (Ioan 2:13-17) şi ultima din marile Sale acţiuni publice (Mat. 21:12-13) au fost curăţirea Templului de cei care distrugeau adevăratul lui scop spiritual (vezi Luca 19:45, nota). El a continuat prezicând ziua când Templul va fi nimicit complet (Mat. 24:1-2; Marcu 13:1-2; Luca 21:5-6).
(2) Membrii Bisericii primare din Ierusalim luau frecvent parte la rugăciune Ă®n Templu (Fapte 2:46; 3:1; 5:21, 42). Ei făceau aceasta din obişnuinţă, ştiind totuşi foarte bine că acesta nu era singurul loc unde cineva putea să se roage Domnului (vezi Fapte 4:23-31). Ştefan, şi mai târziu Pavel, au mărturisit că prezenţa lui Dumnezeu nu putea fi limitată la un templu făcut de mâini omeneşti (Fapte 7:48-50; 17:24).
(3) Centrul de Ă®nchinare pentru creştini se transferă de la Templu la Isus Hristos ĂŽnsuşi. El, nu Templul, reprezintă acum prezenţa lui Dumnezeu Ă®n mijlocul poporului Său. El este Cuvântul lui Dumnezeu făcut trup (Ioan 1:14) şi Ă®n El locuieşte toată plinătatea Dumnezeirii (Col. 2:9). Isus merge atât de departe Ă®ncât Se numeşte pe Sine Templu (Ioan 2:19-22); prin jertfa Sa pe cruce El a Ă®mplinit toate jertfele care aveau loc Ă®n Templu (comp. cu Evr. 9:1-10:18). Să observăm de asemenea şi faptul că Ă®n convorbirea Sa cu femeia Samariteancă, Isus a afirmat că Ă®nchinarea va putea să aibă loc nu Ă®ntr-o clădire anumită ci „în duh şi Ă®n adevăr", adică, Ă®n orice loc unde oamenii cred Ă®n mod neprefăcut Ă®n adevărul Cuvântului lui Dumnezeu şi primesc Duhul lui Dumnezeu prin Hristos (vezi Ioan 4:23, ).
(4) De când Isus Hristos Ă®ntruchipează semnificaţia Templului şi de când Biserica este trupul Său (Rom. 12:5; I Cor. 12:12-27; Efes. 1:22-23; Col. 1:18), Biserica a fost desemnată ca „Templul lui Dumnezeu" Ă®n care locuiesc Hristos şi Duhul Său (I Cor. 3:16; II Cor. 6:16; comp. cu Efes. 2:21-22). Prin Duhul Său, Hristos trăieşte Ă®n Biserica Sa şi cere trupului Său să fie sfânt. La fel cum Ă®n V.T. Dumnezeu nu tolera pângărirea Templului Său, tot aşa El avertizează că va nimici pe oricine care pângăreşte Biserica Sa (I Cor. 3:16, 17; cu privire la modurile Ă®n care oamenii corup şi pângăresc Biserica).
(5) Duhul Sfânt nu trăieşte numai Ă®n Biserică, ci şi Ă®n credinciosul individual ca templu al Său (I Cor. 6:19). Pentru acest motiv Pavel avertizează Ă®n mod hotărât Ă®mpotriva oricărei pângăriri a trupului omenesc prin imoralitate sau necurăţie (vezi I Cor. 6:18-19, ).
(6) ĂŽn sfârşit, să reţinem că nu este nevoie de un Templu Ă®n Noul Ierusalim (Apoc. 21:22). Motivul pentru aceasta este limpede: deoarece Templul era numai un simbol al prezenţei lui Dumnezeu Ă®n mijlocul poporului Său şi nu realitatea deplină, nu este necesar nici un Templu atunci când Dumnezeu şi Mielul trăiesc printre ei: „Domnul Dumnezeu, Cel Atotputernic, ca şi Mielul sunt Templul ei" (Apoc. 21:22). |