Continut
Vazut de 64 ori |
2 Sam. 7:16 „Ci casa ta si Ă®mpărăţia ta vor dăinui veşnic Ă®naintea Mea, şi scaunul tău de domnie va fi Ă®ntărit pe vecie."
NATURA LEGĂMĂ‚NTULUI CU DAVID.
(1) Deşi cuvântul „legământ" nu apare de fapt Ă®n II Samuel 7, este clar că Dumnezeu Ă®ncheiase un legământ cu David. ĂŽn Psalmul 89:3-4, de exemplu, Dumnezeu spune: „Am făcut un legământ cu alesul Meu" — zice Domnul — iată ce am jurat robului Meu David, Ă®ţi voi Ă®ntări sămânţa pe vecie şi-n veci Ă®ţi voi aşeza scaunul de domnie" (vezi de asemenea Ps. 89:34-36). Această promisiune că tronul Ă®mpărăţiei poporului lui Dumnezeu va fi ocupat pentru totdeauna de sămânţa lui David este exact făgăduinţa pe care Dumnezeu a făcut-o lui David Ă®n II Sam. 7 (de reţinut Ă®n mod special v. 16). Ă®n plus, mai departe, Ă®n II Samuel, David Ă®nsuşi face o referire la „legământul veşnic" pe care Dumnezeu l-a făcut cu el (II Sam. 23:5), fără Ă®ndoială făcând aluzie la II Samuel capitolul 7.
(2) Aceleaşi două principii prezente Ă®n alte legăminte ale Vechiului Testament şi aici: numai Dumnezeu stabileşte promisiunile şi obligaţiile legământului Său, oameÂnii trebuind să le accepte Ă®n credinţă şi ascultare (vezi articolele LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU AVRAAM, ISAAC ŞI IACOV şi LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU ISRAELIŢII ). (a) Ă®n acest legământ Ă®ncheiat cu David, Dumnezeu a făcut o promisiune cu efect foarte apropiat şi anume că El va Ă®ntări Ă®mpărăţia fiului lui David, Solomon, care va zidi o casă pentru Domnul, adică Templul (II Sam. 7:11-13). (b) Ă®n acelaşi timp, promisiunea lui Dumnezeu că dinastia lui David va dura pentru totdeauna peste Israeliţi era condiţionată de ascultarea cu credincioşie a lui David şi a urmaşilor săi. Cu alte cuvinte, acest legământ era veşnic numai Ă®n sensul că Dumnezeu intenţiona să menţină totdeauna un fiu al lui David pe tron la Ierusalim, doar dacă mai-marii lui Iuda fi rămâneau credincioşi şi ascultători.
(3) Ă®n următoarele patru secole, urmaşii lui David au rămas neĂ®ntrerupt pe tronul lui Iuda. Dar când Ă®mpăraţii lui Iuda, mai ales Mânase şi cei care au domnit după Ă®mpăratul Iosia, s-au răzvrătit Ă®n mod continuu Ă®mpotriva lui Dumnezeu prin Ă®nchinarea la idoli şi prin neascultare de Legea Sa, Dumnezeu Ă®n final i-a Ă®ndepărtat de la tron. El a Ă®ngăduit lui Nebucadneţar, Ă®mpăratul Babilonului, să invadeze ţara lui Iuda, să asedieze cetatea Ierusalimului şi Ă®n final să distrugă cetatea cu Templul ei (vezi II ĂŽmp. 25; II Cron. 36). Poporul lui Dumnezeu era acum, pentru prima oară după robia egipteană, sub stăpânirea cârmuitorilor străini.
.
ISUS HRISTOS ŞI ACEST LEGĂMĂ‚NT.
Există Ă®nsă un aspect al legământului lui Dumnezeu cu David, care era necondiţionat — anume că Ă®mpărăţia lui David va fi Ă®ntemeiată, Ă®n final, ca o Ă®mpărăţie veşnică.
(1) Punctul culminant al promisiunii lui Dumnezeu era că din descendenţa familiei davidice va veni cel care va fi Ă®mpăratul mesianic şi veşnic. Acest Ă®mpărat va fi conducător peste Israelul credincios şi peste toate popoarele (compară cu Is. 9:6-7; 11:1, 10; Mica 5:2, 4). El va veni din cetatea Betleemului (Mica 5:2, 4) şi stăpânirea Sa se va Ă®ntinde până la marginile pămânÂtului (Zah. 9:10). El va fi numit „DOMNUL, NEPRIHĂNIREA NOASTRĂ" (Ier. 23:5-6) şi va aduce mântuirea din păcat (Zah. 13:1). Ă®mplinirea promisiunilor legământului davidic a Ă®nceput cu naşterea lui Isus Hristos, care a fost vestită de Ă®ngerul Gavril Măriei, o fiică evlavioasă din familia lui David (Luca 1:30-33; compară cu Fapte 2:29-35).
(2) Această promisiune era o extindere a legământului dat Ă®n Gen. 3:15, care a prezis Ă®nfrângerea lui Satana printr-un descendent al Evei (vezi Gen. 3:15, nota); ea era o continuare a legământului dat lui Avraam şi urmaşilor săi (vezi articolul LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU AVRAAM, ISAAC ŞI IACOV, ).
(3) Ă®mplinirea acestei promisiuni a implicat Ă®nvierea lui Hristos din morţi şi Ă®nălţarea Sa la dreapta lui Dumnezeu Ă®n ceruri (Fapte 2:29-33), de unde El stăpâneşte acum ca Ă®mpărat al Ă®mpăraţilor şi Domn al domnilor. Prima lucrare a lui Hristos ca Domn Ă®nălţat a fost revărsarea Duhului Sfânt peste poporul, Său (Fapte 1:8; 2:4,33).
(4) Stăpânirea ca Ă®mpărat a lui Hristos este caracterizată prin chemarea adresată tuturor oamenilor de a se Ă®ntoarce de la păcat şi din lumea nelegiuită Ă®n care se află şi a accepta pe Hristos ca Domn şi Mântuitor şi a primi Duhul Sfânt (Fapte 2:32-40).
(5) Ă®mpărăţia veşnică a lui Hristos include: (a) cârmuirea Sa prezentă asupra Ă®mpărăţiei lui Dumnezeu şi Cap al Bisericii, (b) viitoarea Sa stăpânire pe timpul mileniului asupra popoarelor (Apoc. 2:26-27; 20:4) şi (c) Ă®mpărăţia Sa veşnică Ă®ntr-un cer nou şi un pământ nou (Apoc. 21-22). |