Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în Ulei de smochin sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 cântece, 1293 poezii, 436 eseuri

LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU AVRAAM, ISAAC ŞI IACOV
Autor
Volum
Limba
Romana
Continut
Vazut de 123 ori

Gen. 26:3-5 „Locuieşte ca străin Ă®n ţara aceasta; Eu voi fi cu tine, şi te voi binecuvânta; căci toate ţinuturile acestea ţi le voi da ţie şi seminţei tale, şi voi ţine jurământul pe care l-am făcut tatălui tău Avraam. Iţi voi Ă®nmulţi sămânţa, ca stelele cerului; voi da seminţei tale toate ţinuturile acestea; şi toate neamurile pământului vor fi binecuvântate Ă®n sămânţa ta, ca răsplată pentru că Avraam a ascultat de porunca Mea, şi a păzit ce i-am cerut, a păzit poruncile Mele, orânduielile Mele, şi legile Mele."

NATURA LEGĂMĂ‚NTULUI. Relaţia lui Dumnezeu cu poporul Său este descrisă peste tot Ă®n Biblie Ă®n termenii unui „legământ". Cuvântul „legământ" apare prima oară Ă®n Gen. 6:18 şi se extinde Ă®n Noul Testament, unde Dumnezeu a făcut un Nou Legământ cu omenirea Ă®n Isus Hristos (vezi articolul VECHIUL LEGĂMĂ‚NT ŞI NOUL LEGĂMĂ‚NT,). Ă®nţelegând legământul lui Dumnezeu cu patriarhii (Avraam, Isaac si Iacov), Ă®nvăţăm despre felul Ă®n care Dumnezeu doreşte să trăim relaţia noastră cu El Ă®n cadrul legământului.

(1) Numele special al Dumnezeului legământului, aşa cum este el revelat Ă®n Biblie, este Yahweh (tradus ca „domn"; vezi Gen. 2:4, nota; Ex. 3:14, nota). Inerentă Ă®n acest nume legat de legământ, este bunătatea iubitoare a lui Dumnezeu, grija Lui mântuitoare pentru neamul omenesc, prezenţa Sa loială plină de credincioşie alături de poporul Său, şi dorinţa Sa de a fi Ă®n părtăşie cu ei şi de a fi Domnul lor.

(2) Promisiunea fundamentală a legământului este făgăduinţa Domnului: Eu voi fi Dumnezeul tău şi Dumnezeul seminţei tale după tine (vezi Gen. 17:7, nota). Pe această făgăduinţă se bazează toate celelalte promisiuni care reprezintă o parte a legământului. Aceasta Ă®nseamnă că Dumnezeu se leagă cu fermitate fată de cei din poporul Său credincios să fie Dumnezeul lor şi că harul, ocrotirea, bunătatea şi binecuvântarea Sa sunt date Ă®n dragoste (compară cu Ier. 11:4; 24:7; 30:22; 32:38; Ez. 11:20; 36:28; Zah. 8:8).

(3) Ultimul scop al legământului lui Dumnezeu cu omenirea a fost să aducă mântuirea nu numai unei singure naţiuni (Israel) ci Ă®ntregului neam ome-nesc.Dumnezeu Ă®i făgăduise deja lui Avraam că Ă®n el toate familiile pământului vor fi binecuvântate (Gen. 12:3; 18:18; 22:18; compară cu 26:4). Dumnezeu a extins harul legământului Său la poporul lui Israel ca ei să poată fi Lumina neamurilor (Is. 49:6; compară cu 42:6). Acest legământ a fost Ă®mplinit prin venirea Domnului Isus Hristos ca Răscumpărător, Ă®n momentul când creştinii au Ă®nceput să răspândească mesajul Evangheliei Ă®n toată lumea (vezi Luca 2:32; Fapte 13:46,47; Gal. 3:8-14).

(4) In diversele prevederi ale legământului pe care Dumnezeu le-a făcut cu oamenii pe parcursul Ă®ntregii Scripturi, sunt prezente două principii:

(a) Dumnezeu sin-gur a stabilit făgăduinţele şi obligaţiile acestui legământ, şi

(b) oamenii trebuie să le accepte Ă®n credinţă plină de supunere. In câteva cazuri Dumnezeu a conturat chiar de la Ă®nceput făgăduinţele şi responsabilităţile pentru ambele părţi (vezi articolul LEGĂ­MĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU ISRAELIŢII, ); n-a existat Ă®nsă nici un moment Ă®n care oamenii să poată negocia cu Dumnezeu asupra prevederilor legământului.

LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU AVRAAM.

(1) Când Dumnezeu a Ă®ncheiat legământul de părtăşie cu Avraam (vezi Gen. 15), El i-a făcut Ă®n mod explicit câteva promisiuni: Dumnezeu va fi pentru Avraam scut si răsplată (Gen. 15:1), el va avea mulţi descendenţi (Gen. 15:5) şi ţara Canaanului va fi moştenirea lui (Gen. 15:7; vezi Gen. 15:6, nota; 17:8; compară de asemenea cu 12:1-3; vezi articolul CHEMAREA LUI AVRAM, ).

(2) Dumnezeu i-a cerut lui Avraam să răspundă cu credinţă la aceste promisiuni, să le accepte şi să se Ă®ncreadă Ă®n Dumnezeu ca Domn al său.'Fiindcă el a făcut aşa, Avraam a fost acceptat de Dumnezeu si toate acestea i s-au socotit ca neprihănire (Gen. 15:6) şi a fost Ă®ntărit Ă®ntr-o părtăşie personală cu El.

(3)Credinţa nu numai că a fost necesară pentru a primi legământul, ci Dumnezeu a cerut, de asemenea, ca Avraam să facă un sincer efort de a fi plăcut Lui printr-o viaţă de ascultare, aceasta fiind o condiţie a continuării binecuvântărilor legământului,

(a) Dumnezeu a cerut ca Avraam să umble Ă®naintea Lui si „sa fie rara prihană" (vezi Gen. 17:1, nota). Cu alte cuvinte, dacă credinţa sa nu ar fi fost Ă®nsoţită de ascultare (compară cu Rom. 1:5), Avraam n-ar mai fi fost apt să participe la scopurile veşnice ale lui Dumnezeu,

(b) Ă®ntr-o anumită Ă®mprejurare, Dumnezeu 1-a Ă®ncercat pe Avraam poruncindu-i să-1 jertfească pe fiul său Isaac. Avraam a trecut testul şi, prin urmare, Dumnezeu a promis să menţină legământul Său cu el (vezi Gen. 22:18, nota),

(c) Dumnezeu i-a spus lui Isaac Ă®n termeni precişi că binecuvântările legământului erau Ă®ncă Ă®n vigoare şi vor fi trecute asupra lui, pentru că Avraam a ascultat de El şi a păzit poruncile Sale (Gen. 26:4, 5).

(4) Dumnezeu a poruncit, Ă®n mod explicit, lui Avraam şi urmaşilor săi să aibă grijă ca fiecare nou-născut de parte bărbătească din casa să să fie tăiat Ă®mprejur (Gen. 17:9-13). Dumnezeu a arătat şi Ă®n continuare că orice bărbat care nu a fost tăiat Ă®mprejur va fi Ă®ndepărtat din mijlocul poporului lui Dumnezeu (Gen. 17:14), deoarece el a călcat legământul. Cu alte cuvinte, refuzul de a asculta de Dumnezeu va conduce la Ă®ncetarea binecuvântărilor legământului.

(5) Legământul lui Dumnezeu cu Avraam a fost numit un „legământ veşnic" (Gen. 17:7). Dumnezeu a intenţionat ca legământul să fie permanent. Totuşi, el va fi rupt de urmaşii lui Avraam, astfel că Dumnezeu nu va mai fi legat de promisiunile Sale. De exemplu, promisiunea Sa că ţara Canaanului va fi o posesiune veşnică pentru Avraam şi urmaşii săi (Gen. 17:8) a fost Ă®ncălcată prin apostazia lui Israelşi necredincioşia lui Iuda cat si prin refuzul lor de a asculta de legea lui Dumnezeu (Is. 24:5; Ier.31:32); astfel Israel a fost dus Ă®n robie Ă®n Asiria (II Ă®mp. 17), Ă®n timp ce Iuda a fost dus mai târziu captiv Ă®n Babilon (vezi II Ă®mp. 25; II Cron. 36; Ier. 11:1-17; Ez. 17:16-21).

LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU ISAAC.

(1) Dumnezeu a urmărit să stabilească legământul avraamic cu fiecare generaţie care i-a succedat, Ă®ncepând cu fiul lui Avraam, Isaac (vezi Gen. 17:21). Cu alte cuvinte, nu era suficient faptul că Isaac a avut ca tată pe Avraam; el trebuia de asemenea să accepte promisiunile lui Dumnezeu, prin credinţă. Numai după aceea putea Dumnezeu să spună: „Eu sunt cu tine; te voi binecuvânta, şi Ă®ţi voi Ă®nmulţi sămânţa" (Gen. 26:24).

(2) ĂŽn primii douăzeci de ani ai căsniciei lor, Isaac şi Rebeca nu au avut copii (compară cu Gen. 25:20, 26). Pântecele Rebecăi nu a fost deschis până ce Isaac nu s-a rugat cu stăruinţă Domnului pentru ca soţia lui să poată zămisli un copil. Această rugăciune care a primit răspuns demonstrează că Ă®mplinirea legământului nu s-a realizat prin mijloace naturale, ci numai prin lucrarea plină de Ă®ndurare a lui Dumnezeu, ca răspuns la rugăciunea şi cererea lui Isaac (Gen. 25:21, nota).

(3) Isaac trebuia, de asemenea, să fie ascultător Ă®n vederea continuării binecuvântărilor legământului. Când o secetă a lovit ţara Canaanului, de exemplu, Dumnezeu i-a spus lui Isaac să nu coboare Ă®n Egipt ci să rămână unde se afla. Dacă el asculta de Dumnezeu, Dumnezeu Ă®i promitea: „voi ţine jurământul pe care 1-am făcut tatălui tău Avraam" (Gen. 26:3; vezi 26:5, nota).

LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU IACOV.

(1) Isaac şi Rebeca au avut doi copii, Esau si Iacov, Ă®n mod normal, nimeni nu s-ar fi aşteptat ca binecuvântările legământului să fie trecute mai departe, de la primul născut, adică de la Esau. Dar Dumnezeu a descoperit Rebecăi că cel mai mare din gemenii ei va sluji celui mai mic şi Esau Ă®nsuşi a nesocotit dreptul de Ă®ntâi născut (vezi Gen. 25:31, nota). Mai mult, el a arătat indiferentă faţă de standardele de neprihănire ale părinţilor săi prin faptul că s-a căsătorit cu două femei care nu se Ă®nchinau adevăratului Dumnezeu. Pe scurt, Esau nu a arătat interes pentru binecuvântările legământului lui Dumnezeu. Prin urmare, Iacov care a dorit binecuvântările spirituale ale viitorului, a primit făgăduinţele Ă®n locul lui Esau (Gen. 28:13-15).

(2) Aşa cum a fost cu Avraam şi Isaac, păstrarea legământului făcut cu Iacov a pretins din partea acestuia ascultarea credinţei (Rom. 1:5). Mult timp, acest patriarh a depins de propria sa ingeniozitate pentru a supravieţui şi a reuşi. Doar când Iacov, Ă®n final, a ascultat de porunca şi voia Domnului (Gen." 31:13) de a părăsi Haranul şi de a se Ă®ntoarce Ă®n ţara promisă â Canaanului şi, mai precis, de a merge la Betel (Gen. 35:1-7), Dumnezeu a reĂ®nnoit faţă de el făgăduinţele făcute lui Avraam (Gen. 35:9-13), Pentru mai multe amănunte cu privire la legământ, vezi articolul LEGĂMĂ‚NTUL LUI DUMNEZEU CU ISRAELITII.

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright © Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii