Continut
Vazut de 103 ori |
GENESA l CREAŢIA
Gen. 1:1 „La Ă®nceput Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul".
DUMNEZEUL CREAŢIEI.
(1) Dumnezeu se revelează Ă®n Biblie ca o Fiinţă infinită, eternă, existentă prin ea Ă®nsăşi, care este Cauza Primordială a tot ce există. Nu a fost niciodată vreun moment Ă®n care Dumnezeu să nu existe. Aşa după cum Moise afirma, „înainte ca să se fi născut munţii, şi Ă®nainte ca să se fi făcut pământul şi lumea, din veşnicie Ă®n veşnicie, Tu eşti Dumnezeu" (Ps. 90:2). Cu alte cuvinte, Dumnezeu a existat din veşnicie şi Ă®n mod infinit, Ă®nainte de crearea universului finit. El este mai presus, independent şi anterior faţă de tot ce a fost creat Ă®n cer şi pe pământ (vezi 1Tim. 6:16, nota; compară cu Col. 1:16).
(2) Dumnezeu Se descoperă ca o fiinţă personală care i-a creat pe Adam şi Eva „după chipul Său" (Gen. 1:27; vezi l:26,'nota). Fiindcă Adam şi Eva au fost făcuţi după chipul lui Dumnezeu, ei au putut comunica şi avea părtăşie cu Dumnezeu, nemijlocit şi Ă®ntr-o stare plină de iubire.
(3) Dumnezeu Se revelează, de asemenea, ca o fiinţă morală care a făcut toate lucrurile bune şi, prin urmare, fără păcat. După ce Dumnezeu a Ă®ncheiat creaţia şi a privit tot ceea c'e El făcuse, a văzut că toate erau „foarte bune" (Gen. 1:31). Deoarece Adam şi Eva fuseseră făcuţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, ei erau de asemenea fără păcat (vezi Gen. 1:26, nota).' Păcatul a intrat Ă®n existenţa umană când Eva a fost ispitită de şarpe sau de Satana (Gen. 3, compară cu Rom. 5:12; Apoc. 12:9).
LUCRAREA CREAŢIEI.
(1) Dumnezeu a creat toate „lucrurile din ceruri şi de pe pământ" (Gen. 1:1; compară cu Ă®s. 40:28; 42:5; 45:18; Marcu 13:19; Efes. 3:9; Col. 1:16; Evr. 1:2;
Apoc. 10:6). Cuvintele „a creat" (ebr. bară) sunt folosite Ă®n mod exclusiv pentru o lucrare pe care numai Dumnezeu poate să o săvârşească. Aceasta Ă®nseamnă că Ă®ntr-un anumit moment Dumnezeu a chemat la existenţă materia şi substanţa, care nu existaseră Ă®nainte (vezi Gen. 1:3, nota).
(2) Biblia descrie ceea ce a creat Dumnezeu ca fiind fără formă, pustiu şi acoperit de Ă®ntuneric (Gen. 1:2). Atunci universul şi lumea nu aveau forma
şi organizarea de acum. Totul era gol, lipsit de orice vieţuitoare şi de orice sursă de lumină. După această fază iniţială, Dumnezeu a creat lumina care să risipească Ă®ntunericul (Gen. 1:3-5), a dat formă universului (Gen. 1:6-13) şi a umplut pământul cu vieţuitoare (Gen. 1:20-28).
(3) Dumnezeu a folosit Ă®n săvârşirea creaţiei puterea Cuvântului Său. De nenumărate ori se spune: „Dumnezeu a zis ..." (Gen. 1:3, 6, 9, 11, 14, 20, 24, 26).
Cu alte cuvinte, „Dumnezeu a chemat la existenţă cerurile şi pământul"; Ă®nainte de a fi rostit cuvântul creator al lui Dumnezeu, acestea nu existau (compară cu Ps. 33:6, 9; 148:5; Ă®s. 48:13; Rom. 4:17; Evr. 11:3).
(4) Toată Treimea, nu numai Tatăl, a avut un rol in creaţie,
(a) Fiul Ă®nsuşi este Cuvântul plin de putere prin care Dumnezeu a făcut toate lucrurile, fn prologul Evangheliei lui loan, Hristos este revelat Ă®n calitate de Cuvânt veşnic al lui Dumnezeu (loan 1:1). „Toate lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El" (loan 1:3). De asemenea, apostolul Pavel afirma că prin Hristos „au fost făcute toate lucrurile care sunt Ă®n ceruri şi pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute ...toate au fost făcute prin El şi pentru El"' (Col. 1:16). ĂŽn fine, autorul epistolei către Evrei afirmă categoric că Dumnezeu a făcut universul prin Fiul Său (Evr. 1:2).
(b) Şi Duhul Sfânt a avut un rol activ Ă®n lucrarea creaţiei. Despre El se spune că „Se mişca" pe deasupra creaţiei, protejând-o şi pregătind-o pentru lucrarea creatoare a lui Dumnezeu. Cuvântul ebraic pentru Duh (ruah) poate fi tradus de asemenea prin „vânt" şi „suflare". Astfel, psalmistul confirmă rolul Duhului când el afirmă: „Cerurile au fost făcute prin Cuvântul Domnului si toată oştirea lor prin suflarea (ruah) gurii Lui" (Ps. 33:6). La fel, Duhul Sfânt continuă să fie prezent Ă®n susţinerea creaţiei (Iov 33:4; Ps. 104:30).
SCOPUL CREAŢIEI.
Dumnezeu a avut motive precise pentru crearea lumii.
(1) Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul ca pe o manifestare a slavei, măreţiei şi puterii Sale. David spune: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu si Ă®ntinderea lor vesteşte lucrarea mâinilor Lui" (Ps. 19:1; compară cu Ps. 8:1). Privind la Ă®ntregul cosmos creat — de la imensa Ă®ntindere a universului creat la frumuseţea şi ordinea naturii — vom fi copleşiţi de măreţia Domnului Dumnezeu, Creatorul nostru.
(2) Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul pentru a primi Ă®napoi slava şi onoarea ce I se cuvin. Toate elementele naturii — ex. soarele şi luna, copacii din pădure, ploaia şi zăpada, râuri şi izvoare, dealuri şi munţi, animale şi păsări — strigă lauda lui Dumnezeu care le-a creat (Ps. 98:7-8; 148:1-10; Is. 55:12). Cu cât mai mult Dumnezeu doreşte şi aşteaptă să primească slavă şi laudă de la făpturile umane!
(3) Dumnezeu a făcut pământul ca pe un loc unde să poată fi Ă®ndeplinite scopurile Sale privitoare la neamul omenesc,
(a) Dumnezeu a creat pe Adam şi Eva după chipul Său astfel ca El să poată avea cu ei o comuniune personală, plină de iubire pentru toata veşnicia. Dumnezeu a conceput omul ca pe o fiinţă triună (trup, suflet şi duh) posedând minte, sentiment si voinţă cu care el Ă®i poate răspunde Ă®n mod liber Lui ca Domn şi I se poate Ă®nchina şi sluji cu credinţă, credincioşie şi recunoştinţă,
(b) Atât a dorit Dumnezeu această părtăşie cu neamul omenesc Ă®ncât, atunci când Satana a reuşit să-i ispitească pe Adam şi Eva ca să se răzvrătească şi să nu asculte de porunca lui Dumnezeu, El a făgăduit să trimită un Mântuitor ca să răscumpere omenirea din urmările păcatului (Vezi Gen. 3:15, nota), Ă®n felul acesta Dumnezeu urma să dobândească un popor al Lui care se va bucura de El, Ă®l va slăvi şi va trăi Ă®n neprihănire şi sfinţenie Ă®naintea Lui (Is. 60:21; 61:1-3; Efes. 1:11, 12;1 Petru 2:9). (c) Momentul culminant al scopului lui Dumnezeu pentru creaţie este prezentat Ă®n cartea Apocalipsei, unde Ioan descrie sfârşitul istoriei cu aceste cuvinte:.. El va locui cu ei şi ei vor fi poporul Lui şi Dumnezeu Ă®nsuşi va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor" (Apoc. 21:3).
CREAŢIA ŞI EVOLUŢIA.
Evoluţia este punctul de vedere predominant, asupra originii vierii şi a universului, oferit de lumea ştiinţifică şi educaţională contemporană. Creştinii care cred Ă®n Biblie trebuie să ia Ă®n considerare aceste patru observaţii cu privire la evoluţie:
(1) Evoluţia este un efort naturalist de a explica originea şi dezvoltarea univerÂsului. Această teorie Ă®ncepe cu presupunerea că nu există nici un Creator divin, personal, care a făcut şi a modelat lumea; potrivit teoriei evoluţioniste, toate lucrurile au apărut printr-o serie de schimbări Ă®ntâmplătoare care s-au produs cu miliarde de ani Ă®n urmă. Susţinătorii evoluţiei pretind că au date ştiinţifice care sprijină ipotezele lor. (2) Doctrina evoluţionistă nu este cu adevărat ştiinţifică. Potrivit metodei ştiinţifice, toate concluziile trebuie să fie Ă®ntemeiate pe dovezi de netăgăduit oferite de experienţe care pot fi făcute Ă®n orice laborator, Ă®nsă, nu a fost sau nu poate fi născocită nici o experienţă care să confirme teoriile despre originea materiei dintr-un presupus „big bang" originar sau despre dezvoltarea treptată a fiinţelor vii de la formele lor cele mai simple, la cele mai complexe. Prin urmare, evoluţia este o ipoteză fără „evidenţă" ştiinţifică; aşadar, pentru a o accepta trebuie să crezi Ă®ntr-o teorie omenească. Dimpotrivă, credinţa poporului lui Dumnezeu este Ă®n Domnul şi Ă®n revelaţia Sa inspirată, care afirmă că El este singurul care a făcut toate lucrurile, din nimic (Evr. 11:3).
(3) Este incontestabil faptul că Ă®n interiorul diferitelor specii ale lumii vii se produce schimbare şi dezvoltare. De exemplu, unele specii dispar; pe de altă parte constatăm, câteodată, că apar forme noi Ă®n interiorul speciilor. Dar nu există nici o dovadă, nici măcar Ă®n domeniul geologiei, care să sprijine teoria potrivit căreia o formă a lumii vii s-ar fi dezvoltat din alta. Mai curând, există dovezi care susţin afirmaţia Bibliei potrivit căreia Dumnezeu a creat făpturile „după soiul lor" (Gen. 1:21, 24-25).
(4) Creştinii care cred Ă®n Biblie, trebuie de asemenea să respingă şi teoria numită evoluţionism teist. Această teorie adoptă majoritatea concluziilor evoluţionistului naturalist, numai că Dumnezeu a declanşat procesul evolutiv. O astfel de teorie l neagă revelaţia Bibliei care atribuie lui Dumnezeu un rol activ Ă®n toate aspectele creaţiei. De exemplu, fiecare verb principal din Genesa l Ă®l are pe Dumnezeu ca subiect, excepţie făcând cel din Genesa 1:12 (care Ă®mplineşte porunca lui Dumnezeu versetul 11) şi fraza care se repetă: „Astfel, a fost o seară, şi apoi a fost o dimineaţă". Dumnezeu nu este un supraveghetor pasiv al unui proces evolutiv; El este Creatorul activ al tuturor lucrurilor (compară cu Col. 1:16).
|