Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în Gel finish sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 cântece, 1293 poezii, 436 eseuri

Cum le putem transmite copiilor noştri credinţa?
Autor
Volum
din reviste "ethos" 2/95
Limba
Romana
Continut
Vazut de 142 ori

„Şi poruncile acestea pe care ţi le dau astăzi, să le ai Ă®n inima ta. Să le Ă®ntipăreşti Ă®n mintea copiilor tăi, şi să vorbeşti de ele când vei fi acasă, când vei pleca Ă®n călătorie, când te vei culca şi când te vei scula. Să le legi ca un semn de aducere aminte la mâni, şi să-ţi fie ca nişte fruntarii Ă®ntre ochi. Să le scrii pe uşiorii casei tale şi pe porţile tale” Deuteronom 6:6

ĂŽn principiu, noi nu putem da mai departe decât ceea ce noi Ă®nşine posedăm. Nu e posibil să vorbim cu copiii despre credinţa Ă®n Domnul Isus Cristos, dacă nu avem noi Ă®nşine viaţă din Dumnezeu. Prin vorbirea şi faptele noastre le transmitem mai departe ceea ce gândim noi Ă®nşine despre Dumnezeu. Dacă ei observă că, Ă®n orice situaţie, noi ne adresăm Lui plini de Ă®ncredere, Ă®l rugăm şi-l mulţumim, Ă®şi vor da seama că El este demn de Ă®ncredere. Nu contează ca, Ă®n primul rând, să-i predăm copilului lecţii de etică creştină, ci să-l facem să Ă®nţeleagă că omul este o creaţie, iar noi, părinţii lui, acceptăm autoritatea Creatorului asupra vieţilor noastre.

Este important ce fel de imagine despre Dumnezeu transmitem copiilor. Este El numai un Dumnezeu care mustră, care priveşte cu ochi vigilenţi dacă ei fac ceva greşit pentru ca apoi să-i pedepsească, sau Ă®l experimentează ei, prin mărturia părinţilor, ca pe un Tată care nu le vrea decât binele? Noi avem răspunderea de a arăta copiilor noştri dragostea fără margini a Tatălui ceresc. Această dragoste o vor Ă®nţelege abia când propria noastră dragoste faţă de ei va oglindi ceva din harul lui Dumnezeu.

Acest Tată iubitor este totodată Domnul Ă®ntregii creaţii şi al vieţii noastre. De aceea El are şi autoritatea şi dreptul de a cere ascultare din partea făpturilor Sale. Noi nu le dăruim copiilor doar dragostea noastră, ci le pretindem şi ascultare, fiindcă este spre binele lor şi al celorlalţi. De aceea este important să le transmitem copiilor noştri ambele aspecte ale naturii lui Dumnezeu: dragostea şi autoritatea.

Educaţia creştină nu se limitează numai la rugăciunea de la masă, la cea de seara Ă®nainte de culcare şi la ora de şcoală duminicală. Credinţa noastră trebuie să se manifeste Ă®n discuţii, acţiuni şi aprecieri Ă®n toate problemele vieţii. Copiii au un simţ aparte pentru a aprecia cât anume cred părinţii lor din ceea ce predică.

Sigur că aşa se Ă®ntâmplă: copilul mic preia pur şi simplu credinţa părinţilor. El se confruntă cu deciziile acestora şi Ă®n primii ani este de acord cu ele fără să le critice. Noi avem Ă®nsărcinarea să-i confruntăm pe copiii noştri cu pretenţia lui Dumnezeu Ă®n privinţa vieţii lor şi să le explicăm Cuvântul lui Dumnezeu; dar va veni clipa Ă®n care, după ce vor creşte, vor examina ceea ce i s-a transmis şi vor trebui să se decidă Ă®n mod responsabil pentru o viaţă cu sau fără Dumnezeu. Dintr-o credinţă la mâna a doua vor trebui să treacă la o credinţă personală, la prima mână. Copiii, când -potrivit vârstei - vor fi Ă®n stare, trebuie să aibă şansa de a rosti o sentinţă cu privire la ei Ă®nşişi. Numai astfel devin din imitatori urmaşi sau chiar oameni care aleg o altă cale şi care sunt conştienţi de consecinţele acestei alegeri.

Ne este mereu dat să vedem tineri care fuseseră crescuţi Ă®n familii creştine, mergând pe căile lor proprii. Motivul nu trebuie căutat Ă®ntotdeauna Ă®n faptul că ei nu au avut nişte exemple bune ale unei vieţi cu Dumnezeu. Uneori ispitele, atracţiile din direcţia opusă sunt atât de mari, Ă®ncât ei cred că o viaţă de urmaş al lui Cristos ar ciunti şi Ă®ngusta propria lor personalitate.

Mulţi părinţi creştini neglijează totodată să ofere răspunsuri Ă®ntemeiate şi ferme la problemele cu care copiii lor se confruntă la şcoală. Aproape Ă®n fiecare şcoală este predată evoluţia ca realitate. Este de datoria noastră ca părinţi să ne confruntăm cu aceste probleme, pentru ca astfel copiii noştri să nu aibă impresia că lucrurile scrise Ă®n Biblie nu rezistă din punct de vedere ştiinţific şi sunt Ă®nvechite, Ă®n felul acesta sunt semănate Ă®ndoieli şi Cuvântul lui Dumnezeu este pus la Ă®ndoială şi Ă®n alte domenii. Expresii precum: "Stă scris Ă®n Biblie şi de aceea este aşa", sunt de fapt corecte, Ă®nsă de prea puţin ajutor unui tânăr care Ă®şi pune diferite Ă®ntrebări. Noi trebuie să deconectăm fie raţiunea, fie inteligenţa pentru a crede. Credinţa nu este doar o simplă considerare a unui anumit aspect ca fiind adevărat, ci o Ă®ncredere Ă®n ceea ce spune Dumnezeu, Ă®ncrederea este de fapt o problemă de inimă, calea Ă®nsă trece prin intelect. Dumnezeu nu ne cere să ne maltratăm raţiunea, Ă®n creaţiunea Sa observăm logică, Ă®nţelepciune şi un plan foarte precis. Cum să capete copiii noştri Ă®ncredere Ă®n El, dacă nu suntem noi Ă®nşine adânc convinşi de seriozitatea Cuvântului Său şi nici nu putem explica acest lucru? Cum să venim Ă®n Ă®ntâmpinarea fricii copilăreşti, dacă nu suntem convinşi că El şi nu Ă®ntâmplarea guvernează universul?

ĂŽn familia noastră, copiii ştiau deja că noi eram gata să venim cu argumente Ă®n Ă®ntâmpinarea celor susţinute la şcoală de profesori precum că lumea a apărut la Ă®ntâmplare. Ei n-au avut niciodată impresia că nouă ne-ar fi teamă de o confruntare. Am Ă®ncercat cu exemple să le dăm răspunsuri pe care să le Ă®nţeleagă, le-am explicat unde teoria evoluţiei nu poate găsi nici o explicaţie şi unde ascunde faptele care vorbesc Ă®n favoarea creaţiei. Le dădeam articole sau cărţi pentru profesorii respectivi sau căutam să discutăm noi Ă®nşine cu ei. Nici unul dintre cei patru copii ai noştri nu avea Ă®ndoieli Ă®n privinţa problemei acesteia, nici măcar la vârsta liceului. Pe baza faptelor incontestabile ajunseseră la convingerea că este nevoie de o credinţă mult mai mare pentru a accepta teoria evoluţiei decât ceea ce ne spune Biblia despre creaţie.

Specialiştii sunt unanimi când afirmă că vârsta preşcolară, deci Ă®n special cel de-al şaselea an de viaţă, este de o importanţă hotărâtoare pentru ceea ce copilul va crede mai târziu. Până acum el a crezut pur şi simplu fiindcă aşa l-au Ă®nvăţat părinţii. Dar acum Ă®ncepe el Ă®nsuşi să Ă®ntrebe şi să-şi dezvolte părerile. Desigur, educaţia spirituală nu Ă®ncepe abia Ă®n acest moment. Eu Ă®nsămi Ă®mi amintesc foarte exact această vârstă şi ce Ă®ntrebări despre Dumnezeu mă mişcau, Ă®mi plăcea să merg la şcoala duminicală şi Ă®mi făceam diferite gânduri: "Cum de sunt chiar aşa cum sunt? Unde am fost Ă®nainte de a fi? Unde voi fi când voi muri? Unde este cerul? Să mă rog lui Dumnezeu sau lui Isus? Dacă sapă cineva o groapă adâncă, va ieşi din ea diavolul? Cum e să fii mort?" Nu Ă®ntotdeauna un copil formulează aceste gânduri, dar asta nu Ă®nseamnă că el nu reflectează. Ar fi naiv să se creadă că durerea, boala şi moartea pot fi ţinute departe de copii, considerându-le lucruri despre care nu se poate vorbi. Copilul Ă®şi face oricum griji când bătrâna din vecini moare, un prieten de joacă devine victima unui accident sau când părinţii unei prietene vor divorţa.

Copilul cel mai mare al prietenilor noştri suferea mult din cauza fricii. Lucruri care pentru noi, adulţii, erau de neĂ®nţeles, Ă®l speriau pe cel mic, mai ales fiindcă el crescuse Ă®ntr-un mediu Ă®nconjurat numai de dragoste. Osteneala părinţilor pleca de la dorinţa de a-l ajuta Ă®n permanenţă pe copil să se adreseze plin de Ă®ncredere Tatălui ceresc, care este mai puternic decât tot ceea ce inspiră teamă şi astfel, Ă®mpreună cu El, să se opună plini de Ă®ncredere sentimentului fricii. Mă mişca Ă®ntotdeauna profund când băiatul acesta Ă®şi dorea mereu Ă®n timpul programului din biserică o anumită cântare: "Isus este un Salvator puternic." Copilul experimentase atât de fraged Ă®n mod personal acest adevăr şi se eliberase astfel de multe din temerile sale iraţionale.

Copiii pun uneori atâtea Ă®ntrebări Ă®ncât Ă®i obosesc pe părinţi. Lucrul acesta poate exaspera pe cineva, devenind chiar o povară. Dar ar trebui să ne facem Ă®n permanenţă timp să răspundem la orice fel de Ă®ntrebări, chiar dacă ni se par naive, pentru a-i dovedi astfel copilului că Ă®l luăm Ă®n serios.

ĂŽn primii ani de viaţă ai copiilor noştri toate astea se petreceau mai ales seara Ă®n pat Ă®nainte de culcare, iar mai târziu la ora de părtăşie de după cină. Există Ă®n prezent atâtea Biblii pentru copii, cărţi ilustrate, casete şi povestiri captivante pe piaţa de carte creştină, Ă®ncât aflăm un mare ajutor Ă®n ostenelile noastre Ă®n vederea unei educaţii creştine. Mă Ă®ntristează când văd cât de puţin sunt folosite aceste posibilităţi, Ă®n multe camere ale copiilor se găsesc teacuri de reviste cu benzi desenate, precum cele cu Micky Mouse (pe care le citeam şi eu cu plăcere Ă®n copilărie), Ă®nsă doar câteva casete şi cărţi creştine. "Copiii noştri nu citesc" - se ripostează tot mai des. Aceasta este Ă®ntr-adevăr o problemă. Televizorul este cu siguranţă una din marile piedici. Te face pasiv. Când copilul Ă®ncepe să Ă®nveţe să citească, trebuie să depună la Ă®nceput multă osteneală. El se concentrează atât de mult asupra fiecărui cuvânt Ă®n parte, Ă®ncât, dacă nu este foarte simplu, conţinutul Ă®i scapă. Cu copiii mei foloseam un mic truc pentru a-i determina să citească: le citeam dintr-o carte şi mă opream Ă®ntr-un loc captivant pentru a continua Ă®n ziua următoare sau ceva mai târziu. Uneori ei nu mai rezistau să aştepte fiindcă vroiau să ştie cum avea să se sfârşească totul şi puneau ei Ă®nşişi mâna pe carte să citească. Toţi cei patru copii ai noştri citeau mult, celor trei fete ale noastre le plăcea chiar foarte mult să citească cu voce tare.

James Dobson, care trece drept cel mai bun consilier familial creştin din SUA, a făcut cunoscut un program de educaţie creştină, care conţine un şir de scopuri care mi se par esenţiale:

Conceptul 1: "Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, din toată inima ta." (Marcu 12:30)

1. ĂŽnvaţă copilul dvs. să cunoască dragostea lui Dumnezeu prin dragostea, ocrotirea şi harul părinţilor săi? (Acest punct este cel mai important!)
2. ĂŽnvaţă el să vorbească despre Domnul şi să-L cuprindă Ă®n gândurile şi planurile lui?
3. ĂŽnvaţă el să ceară ajutor din partea lui Isus, Ă®ntotdeauna când este speriat, când Ă®i este frică sau când e singur?
4. ĂŽnvaţă el să citească Biblia?
5. ĂŽnvaţă să se roage?
6. ĂŽnvaţă el Ă®nsemnătatea credinţei şi Ă®ncrederii?
7. ĂŽnvaţă el să cunoască bucuria unei atitudini creştine faţă de viaţă?
8. ĂŽnvaţă el să cunoască minunea naşterii şi Ă®nvierii lui Isus?

Conceptul 2: "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine Ă®nsuţi." (Marcu 12:31)

1. ĂŽnvaţă copilul dvs. să Ă®nţeleagă sentimentele altora şi să simtă Ă®mpreună cu ei?
2. ĂŽnvaţă el să nu fie egoist şi plin de pretenţii?
3. ĂŽnvaţă el să Ă®mpartă cu alţii?
4. ĂŽnvaţă el să nu Ă®mprăştie zvonuri şi să nu-i critice pe ceilalţi?
5. ĂŽnvaţă el să se accepte aşa cum este?

Conceptul 3: "ĂŽnvaţă-mă să fac voia Ta, căci Tu eşti Dumnezeul meu." (Psalmul 143:10)

1. ĂŽnvaţă copilul dvs. să asculte de părinţi, ca pregătire pentru ascultarea sa ulterioară de Dumnezeu? (Acesta este punctul cel mai important!)
2. ĂŽnvaţă el să se poarte cuviincios Ă®n biserică, Ă®n comunitate?
3. ĂŽnvaţă el să cunoască ambele aspecte ale naturii lui Dumnezeu: dragostea şi dreptatea?
4. ĂŽnvaţă el că există multe forme ale autorităţii pline de bunătate, Ă®n faţa cărora trebuie să se supună?
5. ĂŽnvaţă el Ă®nsemnătatea păcatului şi consecinţele sale inevitabile?

Conceptul 4: "Teme-te de Dumnezeu şi ţine poruncile Lui; aceasta este datoria oricărui om." (Eclesiastul 12:13)

1. ĂŽnvaţă el să iubească adevărul şi să fie sincer?
2. ĂŽnvaţă el lipsa relativă de importanţă a materialismului?
3. ĂŽnvaţă el importanţa familiei creştine şi Ă®ncrederea Ă®n ea, dorită de Dumnezeu?
4. ĂŽnvaţă el să asculte de propria conştiinţă şi s-o urmeze?

Conceptul 5: "Roada duhului, dimpotrivă, este... stăpânirea de sine." (Galateni 5:22-23)

1. ĂŽnvaţă copilul dvs. să dea o parte din banii săi de buzunar (şi chiar alţi bani) lui Dumnezeu?
2. ĂŽnvaţă el să-şi controleze impulsurile?
3. ĂŽnvaţă el să lucreze şi să poarte răspunderi?
4. ĂŽnvaţă el marea deosebire dintre autoevaluare şi mândria egoistă?
5. ĂŽnvaţă el să se Ă®ncline plin de respect Ă®n faţa Dumnezeului universului?

Sintetizând putem spune: Primii şapte ani ar trebui să-l pregătească pe copil pentru ca Ă®ntr-o zi să poată spune: "Doamne, iată-mă, trimite-mă!"

Yvonne Schwengeler

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright © Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii