Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în Ibd gel Romania sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 c穗tece, 1293 poezii, 436 eseuri

Viaţa şi opera lui Martin Luther
Autor
Volum
Limba
Romana
Continut
Vazut de 116 ori

Martin Luther s-a născut la 10 noiembrie 1483 テョn micul orăşel Eisleben,テョntr-o familie テョnstărită. Tatăl lui şi テョn mod deosebit mama care era foarte pioasă, dar supertiţioasă, l-au crescut テョn disciplină strictă a acelor timpuri,imprimテ「nd テョn el multe din supertiţile clasei lor. Unele din acestea l-au urmărit テョn timp ce lupta atăt de mult テョn căutarea mテ「ntuirii pentru sufletul său. După o scurtă perioadă, dintr-o şcoală a "Frăţiei vieţii テョn comun" din Magdeburg. Luther a fost trimis la şcoala din Eisenach, şcoală pe care a fregventat-o テョntre 1498 şi 1501.

La şcoala テョn care a fost trimis la o vテ「rstă destul de fragedă, Luther a fost tratat cu asprime şi chiar cu violenţă. Atテ「t de mare era sărăcia părinţilor săi, テョncテ「t pentru a merge de acasă la şcoală テョntr-un oraş, a fost obligat pentru un timp să-şi cテ「ştige pテ「inea cテ「ntテ「nd din poartă テョn poartă şi deseori suferea de foame.

La vテ「rsta de 18 ani a intrat la universitatea din Erfut. Aici a studiat latina la nivelul テョnalt şi filizofia lui Aristotel suferind influienţa unor profesori care urmau ideile nominaliste ale lui William Ockham. Astfel srudiile filozofice din Erfurt l-au făcut conşient de nevoia テョnterveţiei divine pentru ca omul să cunoască adevărul spiritual şi să fie mテ「ntuit.

De remarcart este faptul, că テョntr-o zi, pe cテ「nd cerceta din biblioteca universităţii, Luther a descoperit o Biblie latină. O astfel de carte nu mai văzuse niciodată. Nu ştia măcar nici de existenţa ei. Acum, pentru prima oară vedea Cuvテ「ntul lui Dumnezeu テョntreg. Plin de teamă şi uimire, s-a テョndreptat spre paginile ei sfinte; cu inima acare-i bătea mai tare şi mai repede citea cuvintele vieţii, oprindu-se din cテ「nd テョn cテ「nd pentru a exclama: " O, dacă mi-ar da Dumnezeu o carte ca aceasta."

テ始 urma unei テョntテ「mplări din iulie 1505 el se decide să se facă călugăr şi intră テョntr-o mănăsrire a ordinului augustin la Erfurt. Aici a fost ordinat テョn 1507 şi a oficiat prima liturghie.

Tテ「nărul se aştepta să găsească la mănăstirie modelul unei vieţii sfinte şi acea pace a sufletului pe care o căuta cu atテ「ta ardoare, dar テョn loc de acestea, avea să descopere un spectacol al dezordinei de tot felul. Luther era テョncă un fiu devotat al bisericii papale şi n-avea nici măcar un gテ「nd că ar ajunge vreodată altfel.

Dumnezeu, テョn prezenţa Sa, la condus să viziteze Roma. A făcut călătoria pe jos, găzdiund la mănăstiri テョn drumul lui. La o mănăstire din Italia s-a umplut de uimire la vederea bogăţiei, luxului şi măreţiei de acolo. テ始zestraţi cu venituri priciare, călugării locuiau テョn apartamente splendide, テョmbrăcaţi テョn robe bogate şi foarte costisitoare şi hrăniţi la mese fastoase. Mintea i s-a
テョncurcat. テ始flăcărarea temperamentului său l-a făcut să-şi テョmplinească datoria テョntogmai, chiar să exagereze asprimea regimului impus tinerilor călugări.

Apăsat de teama prezentării テョnaintea lui Dumnezeu ar fi strigat ca apostolul : "Nenorocit om ce sunt, cine mă va scăpa de acest trup de moarte" (Romani 7: 24 ).

Ideile テョntunecate şi superstiţioase cu privire la religia care era atunci テョn circulaţie テョl umpleau de teamă. Se culca seara cu o inimă amărテ「tă, privind cutremurat la un viitor テョntunecat, şi era テョntr-o groază continuă la gテ「ndul că Dumnezeu ar fi un judecător aspru, necruţător, un tiran crud şi nu un tată ceresc plin de bunătate.

Pテ「nă la un timp avusese convingerea că acele chinuri pe care le テョndura テョn de călugăr, vor constitui un mare merit テョnaintea lui Dumnezeu şi că acestea vor fi de ajuns ca să-i cテ「ştige cerul. Totuşi, convingerea aceasta nu a putut astupa prăpastia deschisă din sufletul său. テ始 culmea confuziei, superiorii i-au luat Biblia şi i-au recomandat să citească o serie de cărţi, care
aveau să-i sporescă nedumerirea. Totuşi, aici テョn mănăstire, テョn mijlocul acestei organizaţii, Domnul i-a deschis ochii, găsind ajutor テョn sfaturile piosului Staupitz, vicarul general al ordinului, care l-a テョndemnat să se テョncreadă テョn Dumnezeu şi să studieze Biblia.

テ始 iarna anului 1510-1511 a fost trimis la Roma cu probleme ale ordinului călugăresc. Acolo a văzut corupţia şi luxul Bisericii Romane şi şi-a dat seama de nevoia de reformă. Aceasta a fost punctul decisiv al hotărテ「rii pentru reformă.

テ始 acest timp a vizitat multe biserici şi numeroase relicve din Roma. A fost şocat de neseriozitatea preoţilor italieni, care puteau oficia cテ「teva liturghii テョn timp ce el oficia una singură.

テ始 1511, Luther a fost transferat la Wittenberg. După un an devine profesor de teologie, primind diploma de doctor テョn teologie şi şi-a menţinut această funcţie, de profesor テョn teologie, pテ「nă la moarte. Tot テョn acest timp, cercetテ「nd Biblia a ajuns la concluzia テョndreptăţirii prin credinţă. El a テョnceput să ţină prelegeri asupra cărţilor Bibliei テョn limba naţională, apoi a テョnceput să studieze limbile テョn care a fost scrisă Biblia iniţial. Timp de doi ani, a ţinut prelegeri despre Psalmi, apoi alţi doi ani despre Romani şi mai tテ「rziu despre Galateni şi Evrei.

テ始tre anii 1512-1516, テョn timp ce pregătea aceste prelegeri şi-a aflat liniştea sufletească pe care nu o găsise テョn ritualuri, テョn acte de ascetism sau テョn faimoasa "Teologie germană" a misticilor.

Citind Romani 1 : 17, a ajuns la covingerea că numai credinţa テョn Cristos putea テョndreptăţii pe cineva テョn faţa lui Dumnezeu. De atunci テョnainte, "sola fide" sau テョndreptăţirea prin credinţă, "sola scriptura", ideea că Scriptura este singura autoritate pentru păcătoşi care caută mテ「ntuirea şi "sola graţia" adică numai harul ca bază a テョndreptăţirii, au devenit principalele puncte テョn sistemul
lui teologic.

Tezele au atras atenţia generală. Ele erau citite, recitite şi repetate テョn toate părţile. Prin aceste teze se arată că puterea de a garanta iertarea păcatelor şi テョndepărtarea pedepsei n-a fost niciodată テョncredinţată papei şi nici unui alt om.

Mulţi catolici devotaţi, care văzuseră şi deplテ「nseseră nelegiuirea care domnea テョn biserică, dar care nu ştiuseră să oprească テョnaintea ei, citeau propunerile cu bucurie, recunoscテ「nd テョn ele glasul lui Dumnezeu. Dar mulţimile iubitoare de păcat şi superstiţioase se テョngrozeau cテ「nd テョnşelăciunile care le liniştiseră temerile erau demascate.

De acum テョnainte, Luther luptă pentru scoaterea adevărului la suprafaţă. Desigur că acest lucru era foarte greu, pentru că papa avea autoritate absolută asupra bisericii romano-catolice, relaţia テョntre biserică şi stat fiind strテ「ns legată.

テ始 1517. Tetzel, vicleanul agent al arhiepiscopului Albert, a テョnceput să vテ「ndă indulgenţe la Yテシterbock, lテ「ngă Wittenberg, acestea simbolizテ「nd următorul lucru : că cel ce cumpără indulgenţa nu mai trebuia să se pocăiască, deoarece indulgenţa dădea iertare completă de păcat. Chiar fiecare zornăit al banului introdus テョn cutia lui Tetzel テョnsemna un suflet scos din purgatoriu şi
introdus テョn テョmpărăţia lui Dumnezeu.

Iată scテ「nteia care se aprinde ca テョnceput de reformă : Luther şi adepţii lui, テョn credinţa nouă găsită nu au fost de acord cu acest sistem murdar şi el s-a hotărテ「t să protesteze テョn mod public.

テ始 31 octombrie 1517, pe cテ「nd papa Leon al x-lea era capul bisericii romano-catolice şi Carol al V-lea, テョmpăratul Sfテ「ntului Imperiu Roman, Luther şi-a afişat pe uşa Bisericii castelului din Wittenberg cele 95 de teze テョn care condaman abuzurile sistemului cu indulgenţe şi provoca pe toată lumea să dezbată subiectul. El a contesta faptul că papa ar fi autoritatea supremă テョn
domeniul credinţei şi al moralei şi utilitatea sacramentelor fără credinţă.

テ始 1920, Luther s-a hotărテ「t să facă problema cunoscută poporului german prin publicarea a trei broşuri "Discursul către nobilimea germană", "Robia Babiloniană" şi "Despre libertatea creştinului". El a atacat serios teologia bisericii romano-catolice. Cum ?

テ始 iunie 1520, papa Leon al x-lea emite bula "Exurge Domine", care a adus excomunicarea lui Luther. Cărţile lui de asemenea au fost arse la Colonia. Dar Luther nu s-a lăsat mai prejos şi a ars propt bula papei Leon テョn public la 10 decembrie 1950. atunci intervine Carol al V-lea, noul テョmpărat, convocテ「nd dieda imperială lui Worms la care Luther trebuia să apară pentru a
da socoteală la vedenile lui.

Luther era convocat テョnaintea Diedei.Prinţul Frederic, electorul Saxoniei, cere să i se asigure lui Luther un bilet de liberă trecere, ca să poată apărea テョnaintea tribunalului judecătoresc. Atenţia tuturor era テョndreptată acum spre adunarea statelor germane care
urmăreau să fie reunite la Worm s. Consilul diedei a cerut ca Luther să apară テョnaintea lui. O dată cu chemarea i-a fost dat şi un bilet de trecere, asigurテ「ndu-i テョnapoierea テョntr-un loc sigur. Prietenii lui Luther erau テョngroziţi şi mテ「hniţi, cunoscテ「nd prejudecăţile şi ura テョmpotriva lui. Ei se temeau că biletul de liberă trecere nu va mai fi respectat şi au stăruit de el să nu-şi pună viaţa テョn primejdie. El le-a răspuns : "Papiştii...doresc condamnarea şi moartea mea. Dar lucrul acesta nu contează. Rugaţi-vă nu pentru mine ci pentru Cuvテ「ntul lui Dumnezeu. Hristos テョmi va da Duhul Său pentru a テョnvinge pe slujitorii rătăciţi. テ司 dispreţuiesc prin viaţa mea şi テョi voi birui prin moartea mea. Ei mă vor forţa să retractez; şi iată care va fi răspunsul meu: "Am spus mai テョnainte că
Papa era vicarul lui Hristos; acum susţin că el este dujmanul Domnului nostru Isus Hristos".

Luther este テョnsoţit de trimişii imperieli şi trei prieteni intimi de-ai lui. Dar un bun colaborator de-al său pe nume Melanchton a dorit să meargă şi el. Luther テョl refuză categoric, pentru că Melanchton urma să-i continue reforma.

Ajuns la Worms, o mulţime imensă s-a テョngrămădit la porţi pentru a-i ura bun venit. A doua zi, Luther este somat să se prezinte テョnaintea diedei. A fost condus chiar テョn faţa tronului テョmpăratului. O tăcere adテ「ncă a căzut peste adunarea テョnţesată peste oameni. Apoi un slujitor imperial s-a ridicat şi arătテ「nd către o colecţie de scrieri a lui Luther, a cerut ca reformatorul să răspundă la
două テョntrebări: dacă le cunoaşte ca fiind ale lui şi dacă este gata să retracteze părerile pe care le avansase テョn ele. Luther a răspuns : "Nu-mi pot supune credinţa nici papei şi nici conciliilor. Aici stau, şi nu pot face altfel. Aşa să-mi ajute Dumnezeu Amin!". Astfel a rămas acest bărbat drept pe temelia cea sigură a Cuvテ「ntului lui Dumnezeu.

L-au lăsat să plece după acestea, crezテ「nd că pe drum テョl va ucide cineva. Dar prietenii lui Luther テョl răpesc pe drumul de テョntoarcere la Wittenberg şi-l aduc la casteul Wartburg unde va rămテ「ne pテ「nă テョn anul 1522.

Luuther s-a bucurat pentru o vreme de odihgnă după focul şi tumultul luptei, dar totuşi テョn acelaşi timp テョndeplinea zilnic lucrări mai mari decテ「t părea posibil să テョndeplinească un om. Pana sa nu trテ「ndăvea.

テ始 timp ce duşmanii se felicitau că fusese adus la tăcere, de sub pana lui continuă să iasă o serie de broşuri, circulテ「nd テョn toată Germania. El a mai făcut un lucru foarte important pentru concetăţenii lui, traducテ「nd Noul Testament テョn limba Germană.

Deci Luther, timp de aproape un an, a continuat să vestească şi să mustre păcatele şi rătăcirile timpului.

Dumnezeu a retras pe slujitorul Său de pe arena vieţii publice, nu numai pentru a-l feri de mテ「nia dujmanilor, s-au pentru a-i asigura un timp de linişte テョn vederea acestor lucrări importante, ci テョn singurătatea şi obscuritatea acestei ascunzători din munţi, Luther a fost departe sprijinul omenesc şi テョndepărtat de lauda lumii. テ始 felul acesta a fost salvat de mテ「ndrie şi de テョncredere テョn sine care sunt provocate de succes.

Prin suferinţă şi umilire a fost pregătit din nou să urce テョn deplină siguranţă pe culmile ameţitoare pe care fusese adesea テョnălţat.

Ultimii ani ai vieţii lui Luther au fost marcaţi de ezitări şi tulburări, dar care nu umbresc această mareaţă lucrare pe care Dumnezeu a テョnfăptuit-o prin robul său.

Luther a murit テョn anul 1546, lăsテ「nd mişcarea luterană sub conducerea lui Melanchton.

Reforma a purtat テョn ea lumina necesară trezirii spirituale din veacurile care preced, テョntorcテ「nd privirea spre simplitatea creştinizmului primar aşa cum テョl găsim テョn Cuvテ「nt.

"Sola Scriptira, sola fide, sola graţia", sunt şi astăzi bazele adevărului.

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright ゥ Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii