Continut
Vazut de 94 ori |
Pilda vierilor (Matei 21:33-46) (ethos 1/99)
Ascultaţi o altă pildă: Era un om, un gospodar, care a. sădit o vie. A テョmprejmuit-o cu un gard, a săpat un teasc ta ea şi a zidit un turn. Apoi a dat-o unor vieri şi a plecat テョn altă ţară. Cテ「nd a venit vremea roadelor, a trimis pe robii săi la vieri, ca, să ia partea lui de rod. Vierii au pus mテ「na pe robii lui, şi pe unul l-au bătut, pe altul l-au omorテ「t, iar pe altul l-au ucis cu pietre. A mai trimis alţi robi, mai mulţi decテ「t cei dintテ「i; şi vierii i-au primit la fel. La urmă a trimis la ei pe fiul său, zicテ「nd: "Vor primi cu cinste pe fiul meu!" Dar vierii, cテ「nd au văzut pe fiul, au zis テョntre ei: 'Iată moştenitorul; veniţi să-l omorテ「m şi să punem stăpテ「nire pe moştenirea lui." Şi au pus mテ「na pe el, l-au scos afară din vie şi l-au omorテ「t.
Acum, cテ「nd va veni stăpテ「nul viei, ce va face el vierilor acelora? Ei I-au răspuns: "Pe ticăloşii aceia ticălos テョi va pierde şi via o va da altor vieri, care-i vor da rodurile la vremea lor. "Isus le-a zis: "N-aţi citit niciodată テョn Scripturi că: 'Piatra, pe care au lepădat-o zidarii, a ajuns să fie pusă テョn capul unghiului; Domnul a făcut acest lucru şi este minunat テョn ochii noştri!'? De aceea, vă spun că テ士părăţia lui Dumnezeu va fi luată de la voi şi va fi dată unui neam, care va aduce roadele cuvenite. Cine va cădea peste piatra aceasta, va fi zdrobit de ea; iar pe acela peste care va cădea ea, テョl va spulbera."
După ce au auzit pildele Lui, preoţii cei mai de seamă şi fariseii au テョnţeles că Isus vorbeşte despre ei, şi căutau să-L prindă; dar se temeau de noroade, pentru că ele a socoteau drept prooroc.
Via Domnului
Fundalul istoric al acestei pilde este evident: e vorba despre cel mai enigmatic dintre toate popoarele, Israel, テョn cartea Deuteronomului 7:6-8 stă scris: "Căci tu eşti un popor sfテ「nt pentru Domnul, Dumnezeul tău; Domnul Dumnezeul tău te-a ales, ca să fii un popor al Lui dintre toate popoarele de pe faţa pămテ「ntului. Nu doar pentru că テョntreceţi la număr pe toate celelalte popoare S-a alipit Domnul de voi şi v-a ales, căci voi sunteţi cel mai mic dintre toate popoarele. Ci, pentru că Domnul vă iubeşte..."
Prin vie este presupusă casa lui Israel (Isaia 5:7). Lessing, hulitorul cu un limbaj atテ「t de strălucitor, a afirmat odată că Israel ar fi cel mai necioplit şi mai dispreţuit popor de pe faţa pămテ「ntului. Este uimitor, nu-i aşa, că Domnul Şi-a ales tocmai acest popor, テョnsă atunci ca şi acum, Dumnezeu a vrut şi vrea să fie proslăvit prin lucrurile slabe, dispreţuite, astfel ca nimeni să nu se fălească.
Dumnezeu a trimis acestui popor pe slujitorii Săi, profeţii, care i-au avertizat pe oameni să părăsească căile lor greşite şi să se テョntoarcă la El. Chemarea la テョntoarcere a răsunat fără テョncetare. Ne putem noi oare テョnchipui テョnsingurarea, tristeţea, frustrarea acestor mesageri ai lui Dumnezeu? Cuvintele lor fuseseră rostite テョn vテ「nt; nimeni nu voia să-i asculte. Nu numai atテ「t, テョnsă au fost şi bătuţi, maltrataţi şi omorテ「ţi, テョnsă stăpテ「nul nu s-a lăsat テョnşelat. Via era a lui. El o pregătise şi o sădise. El se テョngrijise s-o protejeze, ridicテ「nd un gard テョn jurul ei, pentru ca nimic să n-o poată distruge. Rodul テョi aparţinea numai lui.
Astfel a procedat Dumnezeu cu Israel. El a ales acest popor ca să fie mărturie a faptului că numai El, Creatorul cerului şi al pămテ「ntului, este singurul Stăpテ「n. Numai Lui I se cuvine slavă, recunoştinţă şi テョnchinare. Dumnezeu binecuvテ「ntase acest popor, テョi dăduse pテ「ine, テョl scosese din robie şi-l condusese テョntr-o ţară テョn care "curge lapte şi miere", テョl ocrotise, テョl テョntărise, テョl călăuzise. Fără ajutorul Lui, Israel ar fi fost pierdut, ar fi dispărut de pe faţa pămテ「ntului. Nu avea aşadar dreptul Stăpテ「nul la roadele acestei vii, la laudă şi mulţumire?
De ce au reacţionat vierii atテ「t de perfid şi de răuvoitor? Ei nu erau proprietarii de drept, ci via le fusese doar テョncredinţată pentru a fi テョngrijită, テョntrucテ「t stăpテ「nul era plecat din ţară, ei au ajuns să se poarte ca nişte proprietari. Au căutat să ia cu obrăznicie テョn stăpテ「nire ceea ce le fusese doar テョncredinţat şi voiau să dispună şi de recoltă. Dacă un angajat s-ar comporta astfel, şi-ar pierde imediat slujba. Ceea ce omul nu şi-ar permite faţă de nici un şef pămテ「ntesc, テョşi permite テョn schimb faţă de Dumnezeu. Cu suficienţă şi aroganţă, el delapidează, făcテ「nd ca tot ceea ce Ii aparţine Creatorului să alunece テョn buzunarul propriu.
Omul nu vrea să-şi dea seama că este doar o creaţie a lui Dumnezeu şi că tot ceea ce este şi are aparţine Celui Prea テョnalt. Pentru a nega acest fapt, el trebuie să reducă la tăcere pe cei care vestesc dreptul lui Dumnezeu cu privire la oameni. Aşa a fost atunci şi aşa este şi astăzi.
O iubire nemăsurată
Cu cテ「tă convingere, cu ce dragoste nemăsurată S-a descoperit Dumnezeu テョn această pildă! A trimis neテョncetat mesageri cu chemarea la テョntoarcere, i-a trimis pentru a aduce roadele proprietăţii sale. Unde s-ar găsi un şef care să suporte ca angajaţii săi să-i maltrateze astfel pe trimişii săi? Nu ar strテ「nge pumnul plin de mテ「nie şi ar căuta să-şi facă dreptate? テ始 schimb strategia lui Dumnezeu constă din răbdare, dragoste, テョndurare. După ce toate テョncercările au eşuat, L-a trimis pe Fiul Său. Atテ「t de mare era dragostea Lui. Mulţi dintre robii Săi fuseseră ucişi fără milă şi cu sテ「nge rece. Dar Stăpテ「nul viei nu S-a dat テョnapoi să trimită tot ce avea mai scump テョn mijlocul acestei hoarde de nelegiuiţi.
Dumnezeu a devenit om テョn Isus Cristos. A fost El cel puţin acceptat şi tratat cu respect?
Ioan ne dă răspunsul テョn Evanghelia sa: "A venit la ai Săi, dar ai Săi nu L-au primit. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred テョn Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu."
Preoţii şi poporul aţテ「ţat de aceştia strigau: "La moarte cu El! Răstigneşte-L!" Nu este ciudat că tocmai conducătorii religioşi au fost cei care au trimis pe Stăpテ「nul viei la cruce?
Israel, ţapul ispăşitor
Fiul lui Dumnezeu S-a adresat テョn această pildă テョn primul rテ「nd fariseilor şi テョnvăţătorilor Legii. Aceştia şi-au dat seama că se vorbea despre ei, cテ「nd au răspuns: "Pe ticăloşii aceia ticălos テョi va pierde, şi via o va da altor vieri, care-i vor da rodurile la vremea lor." Isus i-a avertizat, spunテ「ndu-le: "N-aţi citit niciodată テョn Scripturi că: 'Piatra, pe care au lepădat-o zidarii, a ajuns să fie pusă テョn capul unghiului."
Această piatră unghiulară, Fiul lui Dumnezeu, テョi va zdrobi pe cei care L-au respins.
"... şi via o va da altor vieri..." テョmpărăţia lui Dumnezeu era de acum deschisă şi pentru păgテ「ni. Dintre ei Dumnezeu a vrut să-Şi pregătească un popor care să-I aducă roade, adică slavă şi recunoştinţă. Numele Său urma să fie vestit テョn toată lumea şi roadele să fie aduse テョn Casa Domnului. Nu putem rămテ「ne simpli spectatori la povestirea pe care Isus o spune aici. O abordare a poporului Israel ca şi ţap ispăşitor al istoriei nu oferă nici ea o soluţie reală. Se poate vorbi mult şi pe larg despre neascultarea lui Israel, テョnsă Domnul ne vorbeşte aici şi テョn mod foarte personal. Suntem noi conştienţi de faptul că viaţa noastră nu ne aparţine? Noi suntem creaturi. Cine ne dă dreptul să dispunem şi să decidem singuri cu privire la timpul, la faptele şi hotărテ「rile noastre?
Rostul viei este rodul
Via dispunea de tot ce-i era necesar: butuci, teasc, turn de pază şi gard. Dumnezeu nu ne-a dat numai sarcini, pentru ca apoi să ne lase テョn voia noastră. Via este o imagine a plinătăţii, a bucuriei şi a rodniciei. Munca テョnsă este テョnsărcinarea noastră. Scopul ei este să aducă rod, un rod bun. Domnul priveşte zi de zi la viaţa noastră. Ce facem cu mテ「inile noastre, cu gura noastră, cu darurile pe care Dumnezeu ni le-a テョncredinţat? Cu gura テョi putem defăima pe alţii, putem lua テョn bătaie de joc Cuvテ「ntul lui Dumnezeu, ne putem lăuda singuri, テョn loc să vestim dragostea lui Dumnezeu.
Ce anume are prioritate テョn viaţa ta şi a mea? Care este ţelul nostru? La această テョntrebare nu este テョntotdeauna prea uşor de răspuns. Dacă テョnsă ne gテ「ndim テョn ce anume investim marea parte a timpului şi a banilor noştri, ni se vor limpezi mai multe lucruri. Ceea ce contează este dacă Dumnezeu este Domn şi テョn viaţa noastră, dacă El are dreptul şi puterea de a decide.
Mテ「ntuitor şi Domn
Mulţi oameni テョl acceptă pe Fiul lui Dumnezeu ca Mテ「ntuitor, テョnsă resping stăpテ「nirea Lui. テ始tr-o asemenea viaţă Domnul va căuta テョn zadar roade bune. Cine respinge stăpテ「nirea lui Dumnezeu, nu se comportă ca un administrator, ci ca un proprietar. Mulţi consideră că tot ceea ce lumea are să le ofere li se cuvine de drept, テョnsă acest lucru te face arogant, nemulţumit şi nerecunoscător. Acestea sunt roade putrede ale unei atitudini greşite faţă de Dumnezeu.
Omul depărtat de Dumnezeu este テョnclinat să-şi afle sensul existenţei sale テョntr-un loc nepotrivit. Astfel unul spune: "Maşina mea are 130 de cai", altul: "A mea atinge 190 de kilometri la oră", iar al treilea: "Eu cu a mea urc Transfăgărăşanul cu viteza a treia." Omul ajunge să se identifice pテ「nă şi cu un motor şi cu performanţele acestuia! El se identifică cu tot ce promite succesul, deşi nu contribuie cu nimic la realizarea lui, テョnsă se distanţează de ceva ce i se pare negativ, de care chiar este foarte responsabil.
Dacă cineva este prins furテ「nd, el se va justifica spunテ「nd: "De vină este mediul din care provin, părinţii, educaţia proastă, prietenii răi, dezechilibrul psihic..." Tot ceea ce este valoros, pozitiv, tot ce satisface, este considerat ca un merit propriu.
テ始 schimb, tot ceea ce este pus la テョndoială, ceea ce devalorizează, smereşte, este テョndepărtat. De aceea omul şi テョncearcă să se distanţeze de responsabilitate şi de vinovăţie şi-L face テョn final răspunzător pentru toate lucrurile negative chiar pe Creator. Dacă El ar fi creat alte condiţii, alte テョmprejurări, răul n-ar mai fi apărut. Aceasta este concluzia logică ce se trage cテ「nd este adoptată o atitudine greşită faţă de Dumnezeu. Omul revendică roadele pentru sine. テ始 fond, n-a investit el timp şi energie? Dar ce s-ar fi テョntテ「mplat, dacă Dumnezeu nu i-ar fi dăruit putere şi sănătate, creativitate şi inteligenţă?
テ始 final, pテ「nă şi soarele, ploaia şi vremea bună ajung un merit exclusiv al omului. Vierul se bate admirativ pe umeri şi-şi spune: "Ce licoare bună am reuşit să produc!"
Cテ「nd mă rog テョntr-un restaurant テョnainte de a servi masa, simt テョntotdeauna aţintite asupra mea priviri curioase şi insistente, mai elocvente decテ「t multe cuvinte: "Ce tip ciudat! Mulţumeşte pentru ceva ce a procurat cu mテ「inile sale!" Cine s-a gテ「ndit vreodată că situaţia ar putea fi şi altfel? Că Acela care dă ploaia, ar putea să şi テョnchidă cerurile?
Despotismul
Ne aflăm cu toţii mereu テョn pericolul de a ne clădi propria noastră テョmpărăţie şi de a crede că succesul depinde numai de osteneala şi priceperea proprie. Este posibil ca acestea să aibă contribuţia lor, テョnsă numai Domnul dăruieşte テョn final reuşita oricărui lucru. Fără El n-am fi nimic. Este important să テョnţelegem asta テョn adテ「ncul inimilor noastre, pentru ca să nu ne fălim singuri. Dragi prieteni, este un har cテ「nd copiii noştri sunt sănătoşi, este un har cテ「nd avem un loc de muncă, ce ne satisface şi ne şi asigură traiul. Este un lucru nemeritat dacă nu trebuie să trăim テョn sărăcie şi să suferim de foame, dacă avem un acoperiş deasupra capului. Este un privilegiu că putem trăi テョn libertate. Să păstrăm lucrul acesta テョntotdeauna テョn faţa ochilor, pentru a putea aduce Domnului nostru roadele care I se cuvin, şi anume: mulţumire, slavă, テョnchinare şi slujire テョn ridicarea テョmpărăţiei Sale.
Vrem noi ca tot ceea ce ne-a dăruit Dumnezeu, テョn bunătatea Sa, să fie trecut テョn contul nostru? Nu are nici o importanţă dacă avem mult sau puţin, dacă suntem angajaţi sau テョntreprinzători. Cu o asemenea atitudine vom ajunge să fim stăpテ「niţi de egoism. Ne vom pune pe noi テョnşine deasupra tuturor lucrurilor. Tot ceea ni ce se テョmpotriveşte nouă şi ţelurilor noastre trebuie să fie redus la tăcere şi eliminat. Iubirea aproapelui devine o noţiune străină.
Schimbarea stăpテ「nirii
Omul care se テョndepărtează de Dumnezeu este テョn realitate un biet nenorocit. El テョşi テョnchipuie, テョn mod greşit, că, dacă nu se află sub stăpテ「nirea lui Dumnezeu, este liber. Insă omul este cu-adevărat liber abia cテ「nd テョn viaţa lui a avut loc o schimbare a stăpテ「nirii, chiar dacă acest lucru sună paradoxal. Cum poţi fi liber aflテ「ndu-te sub stăpテ「nirea cuiva?
Cine テョl respinge pe Dumnezeu nu trăieşte テョntr-o zonă neutră. Este o fiinţă legată, un sclav al instinctelor, al dependenţelor, o victimă a Satanei. Dacă cineva テョşi recunoaşte starea de om pierdut şi acceptă darul mテ「ntuirii テョn Isus Cristos, va deveni, prin credinţă, fără vreun merit, un copil al lui Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu va locui テョn el şi テョl va face un om nou. El se ştie acum テョndreptăţit şi poate păşi mai departe テョn călătoria vieţii fără sacul de vinovăţii, cu o speranţă nouă şi un ţel sigur. Cine a テョnţeles toate acestea va fi profund recunoscător. Se va supune cu bucurie stăpテ「nirii Aceluia care i-a dăruit sens şi テョmplinire. Recunoştinţa devine un element dominant al vieţii sale şi el şi-o va manifesta şi prin aceea că se va pune cu bucurie テョn slujba Domnului. Relaţia cu semenii săi se va schimba şi el テョnsuşi se va şti ocrotit şi テョn siguranţă テョn dependenţă de Dumnezeu. Acestea sunt roadele bune ale viei.
Judecată
Pilda se テョncheie cu o referire la o judecată テョngrozitoare. Domnul Isus Cristos vorbeşte despre "piatra, pe care au aruncat-o zidarii, şi care a fost pusă テョn capul unghiului". Din mărturia Scripturii ştim că El テョnsuşi este această piatră. El a venit テョn lume ca să mテ「ntuiască pe cei care-L primesc şi să judece pe cei care-L resping, care refuză mテ「ntuirea şi stăpテ「nirea Lui peste vieţile lor. テ始 ziua judecăţii ei se vor zdrobi de această piatră. Biblia vorbeşte clar despre iad. Cine ignoră cuvintele lui Dumnezeu, cine respinge pe Fiul lui Dumnezeu cum au făcut-o vierii, care テョn ciuda descoperirii primite persistau テョn necredinţă, se va poticni de această piatră şi va fi zdrobit de ea.
Nădejde dincolo de moarte
Psalmul 118: la care face referire Domnul テョn această pildă, vorbeşte テョnsă şi despre minunata nădejde a celor care sunt făcuţi neprihăniţi datorită テョncrederii テョn EI: "Domnul este tăria mea şi pricina laudelor mele; El m-a mテ「ntuit. Strigăte de biruinţă şi de mテ「ntuire se テョnalţă テョn corturile celor neprihăniţi: dreapta Domnului cテ「ştigă biruinţa! Nu voi muri, ci voi trăi şi voi povesti lucrările Domnului. Domnul m-a pedepsit, da, dar nu m-a dat pradă morţii. Deschideţi-mi porţile neprihănirii ca să intru şi să-L laud pe Domnul" (vers. 14-19).
Acesta este scopul lui Dumnezeu cu omul. Cine ia テョn serios Cuvテ「ntul salvării, nu va テョntoarce spatele unei "lumi rele" pentru a se retrage テョntr-o sihăstrie, ci va căuta să spună mai departe Evanghelia tuturor acelora care sunt fără nădejde, pentru a aprinde o lumină acolo unde domneşte テョntunericul. Cine a simţit cu adevărat dragostea lui Dumnezeu nu va putea să tacă テョn privinţa crucii!
B. S. |