Continut
Vazut de 116 ori |
O persoană care a comis evaziuni fiscale a dorit să-şi elibereze conştiinţa apăsată trimiţând o scrisoare anonimă Direcţiei Fiscale: «Am pus o parte din datoria mea pentru impozit. Dacă Ă®n noaptea următoare nu voi putea dormi din nou, veţi primi şi mai mult».
Conştiinţa nu este un organ fizic, ea nu poate fi privită, operată sau transplantată, şi totuşi ea există. Care este de fapt originea ei? Ce intenţii are ea? Cine a aşezat-o Ă®n noi? De unde provine «vocea lăuntrică» a conştiinţei? S-au făcut cele mai diverse interpretări. Doar o mică alegere este suficientă:
• Conştiinţa este o instanţă, o putere, care este aşezată Ă®n noi să judece din punct de vedere moral faptele, gândurile, planurile şi concepţiile noastre (Neue Genfer Studienbibel / Noua Biblie de Studiu de la Geneva).
• Conştiinţa este acea voce lăuntrică care-l Ă®mpinge pe om să facă ceea ce crede că este corect (Charles Ryle).
• Din punct de vedere divin, conştiinţa este nervul central al fiinţei noastre, care reacţionează la conţinutul moral al acţiunilor noastre (Oswald Sanders).
• Un indian din Canada de Nord a descris Ă®n mod plastic conştiinţa considerând-o un triunghi aşezat Ă®n interiorul nostru: «Dacă săvârşesc o nedreptate, el se roteşte, iar acest lucru este foarte dureros».
Aş dori să numesc conştiinţa procurorul lui Dumnezeu, deoarece ea ne acuză atunci când greşim. Potrivit Scripturii, diavolul este acuzatorul nostru Ă®naintea lui Dumnezeu, dar Satan nu este omniprezent şi omniscient. ĂŽnsă conştiinţa noastră, adică acuzatorul din noi, este permanent prezentă: «Când au auzit ei cuvintele acestea, s-au simţit mustraţi de cugetul lor, şi au ieşit afară, unul câte unul, Ă®ncepând de la cei mai bătrâni, până la cei din urmă» (Ioan 8,9). «Ei dovedesc că lucrarea Legii este scrisă Ă®n inimile lor; fiindcă despre lucrarea aceasta mărturiseşte cugetul lor şi gândurile lor, care sau se Ă®nvinovăţesc sau se dezvinovăţesc Ă®ntre ele» (Rom. 2,15). Prin conştiinţă, Legea lui Dumnezeu este scrisă Ă®n inimile noastre.
Ce doreşte conştiinţa?
Ea doreşte să descopere vina pe care o avem Ă®naintea lui Dumnezeu ca să ne poată conduce la iertare. Dragi cititori, aş dori să vă adresez câteva Ă®ntrebări directe: Aţi privit sau aţi citit zilele trecute ceva de care ar fi fost mai bine să vă lipsiţi? - Aţi mers cumva undeva unde ar fi fost mult mai bine să nu vă fi dus? - Aţi avut părtăşie cu oameni a căror companie mai bine aţi fi evitat-o? - Aţi Ă®nşelat, aţi abuzat de Ă®ncrederea cuiva? - Aţi neglijat ceva ce ar fi trebuit să faceţi de mult? Aţi minţit zile le acestea Ă®n mod conştient, de frică să nu pierdeţi ceva sau aţi tăinuit ceva de teama consecinţelor? - Nu v-aţi achitat Ă®ncă nici acum datoria? - Aţi spus sau aţi gândit ceva despre aproapele dumneavoastră ce ar fi fost mai bine să nu fi spus sau să nu fi gândit? - Aţi preferat să faceţi altceva Ă®n loc de studiu biblic, să mergeţi la biserică sau la ora de rugăciune etc.? Şi-a făcut simţită prezenţa conştiinţa dumneavoastră la aceste Ă®ntrebări? Dacă da, atunci continuaţi citirea articolului.
Conştiinţa ne acuză: «Când au auzit ei cuvintele acestea, s-au simţit mustraţi de cugetul lor, şi au ieşit afară, unul câte unul, Ă®ncepând de la cei mai bătrâni, până la cei din urmă. Şi Isus a rămas singur cu femeia, care stătea la mijloc» (Ioan 8,9). Ei şi-au recunoscut vina. Conştiinţa dumneavoastră murdară fie vă va Ă®ndepărta, fie vă va apropia de Isus, fie veţi ocoli, fie veţi căuta prezenţa Lui. Pentru unele persoane o conştiinţă murdară a fost primul motiv de a nu mai citi Biblia, de a evita părtăşia cu credincioşii, de a se dezvinovăţi şi de a-i acuza pe alţii. Cel care capitulează Ă®nsă Ă®naintea conştiinţei lui murdare şi caută refugiu la Isus va găsi iertare.
Conştiinţa ne urmăreşte şi ne Ă®mpovărează. Unei anumite persoane i s-a cerut să picteze conştiinţa. Drept urmare, el a pictat un cal Ă®n plin galop, urmărit de viespi şi albine. Dedesubt a scris: «Frustra curris», care Ă®nseamnă: «Alergarea ta este zadarnică».
ĂŽn cotidianul «Ştirile din Ruhr» din anul 1959 a fost publicat un articol despre un soldat american care i-a trimis primarului general al unui oraş din regiunea Ruhr o scrisoare şi un joc de şah. Americanul a scris că Ă®n timpul cuceririi Germaniei a găsit Ă®ntr-o casă - după terminarea războiului - un joc de şah. E1 şi camarazii săi s-au jucat cu el, iar atunci când au plecat mai departe l-au luat pur şi simplu cu ei. La Ă®ntoarcerea Ă®n patria sa (America), a luat jocul de şah cu sine. Dar Ă®n ciuda celor 15 ani care au trecut de atunci, el simte o nelinişte lăuntrică, deoarece a furat jocul şi trebuie să-l Ă®napoieze: «Este doar un joc de şah, dar conştiinţa nu mă lasă Ă®n pace».
Un medic psihiatru a relatat că un funcţionar al unei bănci a venit la el la cabinet cu simptomele evidente ale unei «epilepsii»: abia se mai ţinea pe picioare, se Ă®mpiedica şi Ă®i era frică să nu cadă pe stradă. ĂŽn urma consultaţiei a reieşit că din punct de vedere organic omul era perfect sănătos, dar existau indiciile unei nelinişti lăuntrice. «L-am Ă®ntrebat dacă nu cumva a furat bani din casă. Speriat peste măsură, a recunoscut fapta sa, dar a afirmat că ar fi restituit totul. Acum, el trăieşte cu frica că vina lui s-ar putea afla ulterior. O şedinţă de consiliere şi o recunoaştere a vinei Ă®mpreună cu disponibilitatea de a-şi asuma consecinţele acţiunii sale au adus vindecare grabnică».
«Câtă vreme am tăcut, mi se topeau oasele de gemetele mele necurmate. Căci zi şi noapte mâna Ta apăsa asupra mea; mi se usca vlaga cum se usucă pământul de seceta verii» (Psalm 32,3-4). Ca observaţie la aceste versete, Bruns scrie următoarele: «Cântăreţul cântă cu o sinceritate impresionantă despre lupta grea care s-a dat Ă®năuntrul său: săvârşise multe păcate pe care le cunoştea. De asemenea, ştia că doar recunoaşterea sinceră Ă®naintea lui Dumnezeu ar putea ajuta. Dar el nu vroia (sau nu putea) să facă pasul acesta. Deşi Ă®n interiorul său exista un suspin, deşi somnul i-a pierit şi era bolnav, el s-a Ă®mpotrivit a-şi recunoaşte vinovăţia. El chiar indică motivul acestei nelinişti interioare şi nevoi trupeşti: mâna Domnului - mânia lui Dumnezeu - nu i-a dat linişte, el trebuia să sufere sub tortura conştiinţei lui pătate (mii de oameni au experimentat deja lucrul acesta mereu şi mereu)». Soluţia este foarte simplă: «Atunci mi-am mărturisit păcatul meu, şi nu mi-am ascuns fărădelegea. Am zis: „Îmi voi mărturisi Domnului fărădelegile!" Şi Tu ai iertat vina păcatului meu» (Psalm 32,5).
Ce putem face cu conştiinţa noastră?
Dumnezeu a aşezat Ă®n noi conştiinţa şi o lasă să fie procurorul Său, folosind-o ca purtător de cuvânt. ĂŽnsă conştiinţa ar putea să ne Ă®ndrume greşit sau Ă®n cel mai rău caz să fie manipulată de diavol. De aceea este extrem de important cui Ă®i subordonăm conştiinţa. Dietrich Bonhoeffer afirma: «Conştiinţa noastră are voie să fie stăpânită doar de o singură persoană: Isus Cristos».
Există Ă®nsă posibilitatea ca Ă®n timp conştiinţa să devină nesimţitoare: «Ei şi-au pierdut orice pic de simţire, s-au dedat la desfrânare, şi săvârşesc cu lăcomie orice fel de necurăţie» (Efes. 4,19). Cine stăruie Ă®n păcat Ă®n ciuda strigătului conştiinţei sale murdare, cine se dă păcatului Ă®n mod conştient, acela devine cu timpul insensibil. După cum am văzut, indianul canadian a descris conştiinţa ca pe un triunghi care se roteşte Ă®n mod dureros atunci când săvârşim vreo nedreptate. El a adăugat Ă®nsă: «Dacă totuşi continuu să fac răul, atunci el se Ă®nvârte până când colţurile i se tocesc. Iar după aceea nici nu Ă®l mai simt». Astfel a fost Pol Pot, Ă®nfricoşătorul preşedinte al Cambodgiei, care este răspunzător pentru moartea a 2 milioane de persoane Ă®n decursul a numai trei ani şi jumătate o cincime din populaţia de atunci. La acea dată era suficient să porţi o pereche de ochelari sau să aparţii unei grupări academice pentru a fi ucis Ă®ntr-un mod tragic. Oamenii erau terorizaţi prin colonizări forţate, lagăre de muncă, torturi psihice şi lipsă de hrană. ĂŽn 1997, Pol Pot a explicat Ă®ntr-un interviu că el ar avea «o conştiinţă curată». Dar va veni o zi, Ă®n care orice om va sta Ă®naintea Dumnezeului celui viu şi va fi judecat de El. Banda magnetică a sufletului nostru, care a Ă®nregistrat totul cu o precizie incoruptibilă, va fi atunci derulată. Toate faptele, neglijenţa, păcatele omise, gândurile chiar şi cele ascunse -, cuvintele şi convingerile, chiar şi motivaţiile noastre vor fi aduse la lumină.
Este de asemenea posibil ca şi conştiinţa să ajungă la confuzie: «Primiţi bine pe cel slab Ă®n credinţă, şi nu vă apucaţi la vorbă asupra părerilor Ă®ndoielnice» (Rom. 1 4,1). Astfel, de pildă, un hindus are mustrări de conştiinţă dacă Ă®njunghie o vacă. Dar pentru el n-ar conta dacă ar trebui să-şi jertfească copiii sau dacă văduvele ar trebui să se arunce pe rugul soţilor lor decedaţi. Conştiinţa se adaptează la normele şi morala corespunzătoare mediului ei. Următorul exemplu clarifică această stare de lucruri:
«Ţăranii dintr-o ţară socialistă au mers la primarul unui oraş şi l-au Ă®ntrebat: „Tovarăşe primar, spune-ne: Ce este dialectica?" Primarul a spus: „Dragi tovarăşi, nu vă pot explica lucrul acesta atât de simplu. Dar doresc să vă dau un exemplu. Imaginaţi-vă că vin la mine doi tovarăşi. Unul este curat, iar celălalt murdar. Le spun să facă o baie. Care dintre cei doi vor accepta să facă baie?" „Cel murdar" - au răspuns ţăranii. „Nu, cel curat" răspunde primarul „deoarece cel curat este obişnuit să facă baie; cel murdar nu pune preţ pe baie. Deci care dintre ei va accepta să facă baie?" „Cel curat" - au răspuns ţăranii. „Nu, cel murdar, deoarece el trebuie să facă baie" - a spus primarul - „deci care dintre cei doi acceptă să facă baie?" „Cel murdar" - au răspuns ţăranii. „Nu, ci amândoi" - a răspuns primarul „deoarece cel curat este obişnuit să facă baie, iar cel murdar are nevoie de o baie. Deci care dintre ei acceptă să facă baie?" „Amândoi" - au răspuns ţăranii Ă®ncurcaţi. „Nu, nici unul, pentru că cel murdar nu este obişnuit să facă baie, iar cel curat nu are nevoie de o baie". „Dar tovarăşe primar" au protestat ţăranii - „cum să Ă®nţelegem noi lucrul acesta? De fiecare dată spui altceva, şi de fiecare dată numai ceea ce Ă®ţi convine". „Aţi văzut? Aceasta Ă®nseamnă dialectică" - a răspuns primarul zâmbind».
Este hazliu - dar problema este foarte serioasă. Nu suntem uneori şi noi asemenea dialecticienilor? Noi ştim că am făcut ceva rău. O voce din interiorul nostru ne spune lucrul acesta deschis. ĂŽnsă imediat este acolo şi o altă voce, vocea dialectică, avocatul Celui Rău. Noi ştim ce spune ea cu predilecţie: «Nu este chiar aşa de rău. Cine o va lua Ă®n serios? Nu fac şi alţii lucrul acesta? Nimeni n-a văzut-o. Pur şi simplu n-am putut altfel. O dată este egal cu nici o dată». Astfel se face auzită vocea aceasta. Ea Ă®ncearcă să bagatelizeze, să răstălmăcească, să prezinte altfel ceea ce s-a Ă®ntâmplat cu adevărat. Această voce satanică doreşte să contrazică conştiinţa care Ă®ncepe să se trezească. Cineva a descris odată conştiinţa ca «o alarmă cu contact slab, care se Ă®ntrerupe mereu». De aceea, ea trebuie să fie exersată sau «antrenată». Conştiinţa are nevoie de instruire, ea trebuie să se alinieze după Cuvântul lui Dumnezeu, ea are nevoie de călăuzirea Duhului Sfânt. Conştiinţa noastră trebuie să fie orientată după măsura lui Dumnezeu. O conştiinţă care nu trăieşte după valorile lui Isus va fi influenţată de Cel Rău şi va pune totul sub semnul Ă®ntrebării, potrivit următorului motto: «Nu este chiar aşa de rău. Cine o va lua Ă®n serios?».
ĂŽn schimb, conştiinţa care trăieşte după valorile lui Isus se va comporta ca femeia de la volan care a fost presată de soţul ei să mărească viteza: «Mă voi feri să conduc prea repede aici Ă®n „Zona 30"». Sau ca noul muncitor, atunci când colegii lui i-au povestit că este ceva foarte obişnuit să furi uneori şi scule: «Mă voi feri să fur». De aceea, să ne exersăm conştiinţa să nu se lase dusă Ă®n eroare: «... având un cuget curat; pentru ca cei ce bârfesc purtarea voastră bună Ă®n Cristos, să rămână de ruşine tocmai Ă®n lucrurile Ă®n care vă vorbesc de rău» (1 Petru 3,16). Apostolii s-au ostenit să umble cu o conştiinţă curată: «Lauda noastră este mărturia, pe care ne-o dă cugetul nostru că ne-am purtat Ă®n lume, şi mai ales faţă de voi, cu o sfinţenie şi curăţie de inimă date de Dumnezeu, bizuindu-ne nu pe o Ă®nţelepciune lumească, ci pe harul lui Dumnezeu» (2 Cor. 1,12). Pavel şi-a exersat («antrenat») conştiinţa pentru ca ea să fie curată Ă®naintea lui Dumnezeu şi Ă®naintea oamenilor: «De aceea mă silesc să am totdeauna un cuget curat Ă®naintea lui Dumnezeu şi Ă®naintea oamenilor» (Fapte 24,16). Aşa cum un ceas trebuie fixat şi reglat mereu, la fel şi conştiinţa noastră trebuie «fixată» mereu după Scriptură, deoarece «cugetul meu, luminat de Duhul Sfânt Ă®mi este martor» (Romani 9,1).
Avem mărturia unui cuget curat?
Noi putem să ne Ă®nlăturăm conştiinţa: «... şi să păstrezi credinţa şi un cuget curat, pe care unii I-au pierdut, şi au căzut din credinţă» (1 Tim. 1,19). Cunoaşteţi povestea ţăranului al cărui câine lătra noaptea pentru că erau nişte hoţi Ă®n curte? Deoarece el nu dorea să fie deranjat din somn, şi-a luat puşca şi plin de mânie şi-a Ă®mpuşcat câinele. A doua zi Ă®nsă, ţăranul a văzut că totul i-a fost furat. Tot aşa unii Ă®şi «împuşcă» conştiinţa, o dau la o parte, pentru că ea Ă®i mustră mereu. Dar Ă®ntr-o zi, ei se vor vedea confruntaţi cu rezultatul, atunci când vor eşua Ă®n credinţă şi vor pierde totul.
De asemenea, conştiinţa poate fi stigmatizată; aceasta este Ă®nainte de toate un semn al vremii sfârşitului şi al căderii de la credinţă. «Dar Duhul spune lămurit că, Ă®n vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credinţă, ca să se alipească de duhuri Ă®nşelătoare şi de Ă®nvăţăturile dracilor, abătuţi de făţărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, Ă®nsemnaţi cu fierul roşu Ă®n Ă®nsuşi cugetul lor» (1 Tim. 4:1-2). Astfel a afirmat, de pildă, cântăreţul de muzică soul-pop Xavier Naidoo Ă®ntr-un interviu acordat revistei Focus (ediţia 47/2000):
Focus: Sunteţi de opt ani Ă®mpreună cu Steffi, prietena dumneavoastră. De ce nu intră Ă®n discuţie o căsătorie?
Naidoo: Pentru că niciodată n-aş putea promite Ă®naintea lui Dumnezeu că-i voi fi credincios Ă®ntotdeauna. Dacă nu trebuie să fac această promisiune, nici nu o pot desface. Pentru mine, această relaţie este foarte importantă şi fără certificat, pentru că n-o las să eşueze.
Focus: Cum arată Dumnezeul dumneavoastră?
Naidoo: Incredibil de bun ... Recunosc din multe semne că generaţia noastră trăieşte Ă®ntr-o lume pe care Dumnezeu a creat-o pentru cei buni. Moartea nu vine de la Dumnezeu ... ĂŽn noi moţăie veşnicia. Aş dori să experimentez nemurirea Ă®n acest trup şi să stau şi să sărbătoresc şi peste 1000 de ani Ă®mpreună cu prietenii mei. Depinde numai de starea mea sufletească cât de bătrân voi fi.
Mai mare nici nu putea fi contradicţia cu ceea ce Ă®i scrie Pavel lui Timotei: «... ci să păstreze taina credinţei Ă®ntr-un cuget curat» (1 Tim. 3,9).
Cum ajung să dobândesc un cuget curat?
Probabil că la citirea acestor rânduri, unii aveţi conştiinţa tulburată, iar unora li s-a trezit ceea ce era Ă®ngropat de mult timp. Dar poate că la unii, conştiinţa care le era tocită, li s-a ascuţit din nou şi acum Ă®mpunge Ă®n interiorul lor şi Ă®i doare. Este conştiinţa procurorul dumneavoastră? Puneţi-vă următoarea Ă®ntrebare: «Cum pot avea din nou linişte? Cum găsesc pacea?» Mai Ă®ntâi, putem să fim convinşi că sângele lui Isus Cristos are puterea să ne ierte păcatele şi să ne elibereze de conştiinţa noastră murdară: «... cu atât mai mult sângele lui Cristos, care, prin Duhul cel veşnic, S-a adus pe Sine Ă®nsuşi jertfă fără pată lui Dumnezeu, vă va curăţi cugetul vostru de faptele moarte, ca să slujiţi Dumnezeului cel viu!» (Evrei 9,14). Putem fi eliberaţi de conştiinţa noastră murdară pentru a-L sluji pe Dumnezeu.
Dacă vă Ă®ndoiţi de lucrul acesta, atunci puteţi şti că Dumnezeu ne dă un răspuns şi Ă®n acest caz, deoarece Ă®ndurarea Lui este mai mare decât orice conştiinţă oricât de murdară ar fi. El, Căruia nimic nu-I este ascuns, vede nu numai greşelile noastre, ci şi jertfa Fiului Său, care ne aduce iertare. Isus este Marele Avocat, care Ă®nfruntă procurorul şi este de partea noastră. «Prin aceasta vom cunoaşte că suntem din adevăr, şi ne vom linişti inimile Ă®naintea Lui, Ă®n orice ne osândeşte inima noastră; căci Dumnezeu este mai mare decât inima noastră, şi cunoaşte toate lucrurile. Preaiubiţilor, dacă nu ne osândeşte inima noastră, avem Ă®ndrăzneală la Dumnezeu. Şi orice vom cere, vom căpăta de la El, fiindcă păzim poruncile Lui, şi facem ce este plăcut Ă®naintea Lui» (1 Ioan 3,19-22).
ĂŽn final, Ă®ncă un exemplu din viaţa de toate zilele a unui tânăr:
• Luni, ora 8°°. Vin la şcoală, şi aceşti tipi deja stau aici. «Şi acum eşti Ă®n excursia evlavioasă?» ĂŽn mintea mea se Ă®nvârte totul, conştiinţa Ă®mi este neliniştită. Strâng din dinţi şi răspund: «Da!».
• Marţi, ora 8°°. Vin la şcoală, şi aceşti tipi stau din nou aici. «Astăzi din nou este club evlavios?» ĂŽn capul meu se Ă®nvârte totul, conştiinţa Ă®mi este neliniştită. Privesc ţintă la pământ şi răspund: «Poate».
• Miercuri seara, ora 19°°. Vin acasă. Familia mea merge la biserică. «Nu vii cu noi?» ĂŽn mintea mea se Ă®nvârte totul, conştiinţa Ă®mi este neliniştită. ĂŽmi muşc buzele şi răspund: «Nu!»
• Duminică dimineaţa, ora 10°°. Stau Ă®n camera mea, singur cu conştiinţa mea. Mă rog şi strig către Dumnezeu: «Mă mai primeşti Ă®ncă o dată?» Şi El răspunde: «Da!»
«Să ne apropiem cu o inimă curată, cu credinţă deplină, cu inimile stropite şi curăţite de un cuget rău, şi cu trupul spălat cu o apă curată» (Evrei 10,22).
Norbert Lieth |