Continut
Vazut de 95 ori |
Respectul de sine este absolut necesar pentru sănătatea sufletească a omului. Dereglările psihice - depresiile, nevrozele, dependenţa de droguri sau agresiunile - pot fi consecinţa lipsei respectului de sine. Dorinţa cea mai adテ「ncă a omului este de a avea valoare, de a fi acceptat şi apreciat. Omul caută să-şi demonstreze propria valoare テョn afara lui テョnsuşi. Cine se ştie iubit şi acceptat are mai puţine テョndoieli cu privire la sine. Cine nu primeşte niciodată sau abia dacă primeşte confirmarea propriei valori din partea celorlalţi, va trăi sentimentul inutilităţii, care テョl va arunca テョn braţele disperării.
Respectul sănătos de sine
De la bun テョnceput vrem să accentuăm că, atunci cテ「nd vorbim despre respect de sine, nu ne referim la promovarea automulţumirii, a orgoliului şi vanităţii. Un om mテ「ndru este un om despotic, trufaş, arogant şi egoist. Un astfel de respect de sine este aspru condamnat de Cuvテ「ntul lui Dumnezeu. テ始 societatea noastră este valabilă maxima: "Fă ceea ce-ţi face plăcere"; "Satisfă-ţi doar propriile tale dorinţe"; "Ai grijă să-ţi capeţi drepturile, indiferent ce consecinţe are asta pentru ceilalţi", etc.
Un respect de sine sănătos are ceva de-a face cu demnitatea fiecărui om, care テョşi are originea テョn asemănarea cu chipul lui Dumnezeu. Creatorul テ始suşi i-a conferit omului demnitatea, dăruindu-i facultatea de a-l fi un interlocutor. El l-a creat pe fiecare om ca personalitate unică cu daruri deosebite şi i-a conferit un sens şi un tei vieţii lui. Omul capătă un respect de sine real şi profund atunci cテ「nd se ştie iubit şi acceptat de Dumnezeu テョn mod necondiţionat. Abia după ce i s-a iertat, omul este テョn stare să se ierte pe sine.
Cauze ale complexelor de inferioritate şi ale lipsei respectului de sine: 1.Atitudinea părinţilor şi a fraţilor faţă de copil 2.Valori false 3.Discrepanţa dintre convingeri, idealuri şi comportament
1. Atitudinea părinţilor şi a fraţilor faţă de copil
テ始că de mici, copiii au parte de experienţe dureroase datorită atitudinii părinţilor. Zeflemeli sau tachinări din cauza unui defect fizic sau a unui anumit comportament, determină copilul să pună la テョndoială propria sa valoare. Mulţi adulţi au prostul obicei de a face テョn prezenţa copilului remarci dispreţuitoare la adresa acestuia. テ始 anumite cazuri şi テョnvăţătorul se exprimă テョn mod asemănător, coborテ「ndu-l pe elev テョn ochii colegilor şi făcテ「ndu-l să se simtă ridicol. Toate astea duc la テョndoieli de sine, la instaurarea unui sentiment de neputinţă şi la pierderea respectului de sine. Adulţii trebuie să evite să trateze copiii テョntr-un mod lipsit de respect, pretinzテ「nd că doar se distrează pe seama lor. テ始 felul acesta, s-ar putea să punem bazele unei atitudini greşite faţă de ei テョnşişi. Toate lucrurile cu care copilul va fi confruntat de acum テョncolo, vor fi evaluate conform imaginii deformate pe care o are despre sine. Se vor cumula neputinţa şi insatisfacţia, iar rezultatul テョl constituie sentimente profunde de inferioritate, care, la rテ「ndul lor, duc la reacţii false.
Dragostea şi acceptarea necondiţionată reprezintă temelia pentru sănătatea sufletească a unui copil. Părinţii pot exprima lucrul acesta şi altfel decテ「t numai prin cuvinte. Felul テョn care mama テョşi ţine copilul, dăruirea şi afecţiunea ei, テョi conferă acestuia un sentiment de siguranţă şi テョncredere. Dacă テョnsă el simte că părinţii sunt cuprinşi de テョndoială, テョl resping, sunt テョn tensiune sau テョngrijoraţi, el va avea impresia că nu corespunde aşteptărilor. Astfel se naşte o imagine negativă despre sine.
Nu este vorba aici de a accepta şi a aprecia テョntru totul ceea ce copilul spune sau face. Se pune doar problema respectării personalităţii copilului, pentru ca el テョnsuşi să poată accepta propria valoare ca şi creatură a lui Dumnezeu. Un copil care crede că dragostea părinţilor pentru el depinde de comportamentul său, va crede de asemenea că valoarea sa depinde de judecata altor oameni. Copiii care au fost iubiţi necondiţionat sunt mult mai siguri de sine ca adulţi. Critica nu-i dezarmează imediat, nu le テョntăreşte sentimentele de inferioritate, ci poate fi evaluată テョntr-un mod mai obiectiv şi raţional.
2.Valori false
Sentimentele de inferioritate sunt foarte răspテ「ndite テョn societatea noastră. Acest lucru depinde de scara de valori recunoscută la ora actuală. Omul trebuie să corespundă unei anumite imagini, pentru a fi admirat şi apreciat. Atracţia fizică şi inteligenţa se situează テョn fruntea acestei scări a valorilor. Deja de mici copii am fost conştienţi că frumuseţea fizică aduce avantaje. Simpatia adulţilor se テョndreaptă テョn mod automat către copilaşul テョncテ「ntător cu ochi negri ca nişte biluţe. Copilul mai puţin atrăgător este uşor trecut cu vederea. Ce mare nedreptate! Copiii nu sunt chiar atテ「t de neştiutori şi "se prind" repede. Trebuie să recunoaştem テョn mod sincer că suntem cu toţii influenţaţi de aceste valori false. Dacă la frumuseţea fizică se mai adaugă şi inteligenta, admiraţia adulţilor devine nemăsurată. テ始 timp ce copilul mai puţin atrăgător şi de inteligenţă medie este テョnclinat să se テョndoiască de propria valoare, copilul admirat devine foarte uşor trufaş şi arogant. De ambele evoluţii negative suntem vinovaţi noi adulţii şi falsele valori pe care le comunicăm copiilor. Pe deasupra, unor părinţi care suferă ei テョnşişi de complexe de inferioritate, le vine greu să accepte imperfecţiunile copiilor lor. Sunt remarcate numai presupusele lipsuri. Cine se mai bucură de un copil care este generos, テョmparte cu alţii, テョşi manifestă compasiunea şi e plin de drăgălăşenie faţă de tovarăşii lui? Nu aceste valori contează, ci frumuseţea şi inteligenţa, chiar dacă sunt テョnsoţite de un comportament nesocial.
テ始 trecut, atracţia fizică juca un rol mult mai mic decテ「t astăzi. O femeie era preţuită şi pentru că era o mamă iubitoare, o soţie credincioasă şi o gospodină grozavă. Dacă avea nişte kilograme テョn plus sau テョn minus conta mai puţin. Cultul frumuseţii, pe care-l practicăm astăzi, テョşi are rădăcinile テョn revoluţia sexuală a anilor şaizeci. Toate standardele morale, valabile pテ「nă atunci, au fost aruncate peste bord, pretinsele lanţuri au fost lepădate. テ始 locul dragostei, care se leagă テョn mod responsabil de un partener, a fost propagat sexul liber. Filmul, televiziunea, reclamele şi moda au inundat societatea cu noua semnificaţie acordată sexualităţii. Era inevitabil ca femeile care nu dispuneau de un anumit farmec şi de necesarul sex-appeal, să fie trecute literal cu vederea. Ceea ce contează este numai faţada. Ceea ce este dincolo de ea, caracterul lăuntric nu mai prezintă nici un interes. Femeile care nu prezintă acele atribute atテ「t de rテ「vnite, au adeseori sentimente de inferioritate. Ele au テョndoieli cu privire la propria valoare fiindcă nici un om nu pare să se intereseze de ele, テョn timp ce colega cea atrăgătoare abia se poate apăra de mulţimea de admiratori.
テ始să atractivitatea テョşi are şi reversul. Dacă o femeie simte că este atrăgătoare pentru soţul ei doar atテ「t timp cテ「t este tテ「nără şi cu un corp perfect, テョn fond ea se va simţi テョnşelată. Ea nu se ştie apreciată şi iubită ca persoană, ci doar ca obiect al plăcerii. Cテ「t de greu este să テョmbătrテ「neşti テョn aceste condiţii! Fiecare rid pare să diminueze puţin sentimentul propriei valori. テ始 mod automat, consecinţele sunt テョndoiala de sine şi sentimentele de inferioritate. Dacă am reuşi テョntr-adevăr să ne dăm seama ce am provocat cu aceste valori false!
3.Discrepanţa dintre convingeri, idealuri şi comportament
Măsura respectului nostru de sine determină テョn mare parte starea noastră sufletească. Modul nostru de gテ「ndire, de vorbire şi de acţiune va fi influenţat de acest lucru. Un om căruia テョi lipseşte respectul de sine se compară テョn permanenţă cu ceilalţi. テ始 funcţie de cei cu care este テョmpreună şi se confruntă, el se va simţi mai mult sau mai puţin satisfăcut de sine. Această comparare nesănătoasă duce la invidie, la gelozie şi la depresie.
Pierderea respectului de sine nu este テョntotdeauna doar urmarea unor experienţe negative avute テョn copilărie. De multe ori motivul este acela că oamenii sunt neテョncrezători テョn ei テョnşişi. Comportamentul nu corespunde convingerii lăuntrice. テ始 cazul creştinilor problema aceasta este deosebit de evidentă. Cuvテ「ntul lui Dumnezeu este standardul absolut obligatoriu. Asta este convingerea lor profundă. Şi totuşi, uneori nu acţionează conform acestui standard, merg テョn mod conştient pe căi proprii sau, din laşitate, nu susţin ceea ce ei テョnşişi cred şi consideră a fi corect. Ca urmare, concluzia conştiinţei lor este: "Eu nu sunt ceea ce pretind c-aş fi." Complexele de inferioritate şi pierderea respectului de sine sunt o urmare firească a acestui fapt. テ始să, de regulă, lucrurile nu se opresc aici. Pentru a scăpa de sentimentul de frustrare, mulţi se refugiază テョn uitare. Alţii apelează la medicamente sau consumă alcool, iar alţii devin depresivi sau agresivi, テョn mod indirect, sunt pedepsiţi ceilalţi pentru propriul faliment.
Calea către o テョnsănătoşire sufletească trece prin sinceritatea confruntării cu sine şi cu alţii. Ar trebui să テョnvăţăm să ne depăşim frica pe care o avem de părerea oamenilor, bizuindu-ne pe puterea Celui テョnviat din morţi, Isus Cristos.
El ne ajută să facem voia sa, să ne schimbăm convingerea, pentru ca să rezulte o concordanţă テョn viaţa noastră. Astfel vom deveni credibili テョn proprii noştri ochi şi ne recăpătăm respectul de sine.
Yvonne Schwengeler |