Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în Pompa de marire a penisului sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 c穗tece, 1293 poezii, 436 eseuri

テ始vierea lui Isus: iluzie sau realitate?
Autor
Volum
ethos 2/99
Limba
Romana
Continut
Vazut de 114 ori

Viaţa creştină, credinţa, nădejdea şi istoria creştină, toate sunt ancorate テョn crucea lui Cristos şi テョn certitudinea テョnvierii Lui. Această realitate a テョnvierii constituie un punct central al creştinismului. Cu toate acestea, unii teologi şi academicieni nu consideră テョnvierea ca fiind un eveniment istoric dovedit. De ce? Nu există suficiente dovezi valabile pentru a crede că Isus a テョnviat cu-adevărat din morţi?

Din punctul de vedere al autorilor nou-testamentali, テョnvierea Domnului Isus reprezintă fundamentul Evangheliei şi al credinţei creştine. Fără minunea din dimineaţa Paştelui nu ar fi existat creştinismul. Isus テョnsuşi a legat calitatea Sa de Fiu al lui Dumnezeu de テョnvierea Sa. テ始 discuţiile cu duşmanii Săi, El a făcut o remarcă ciudată: "Stricaţi Templul acesta şi テョn trei zile テョl voi ridica!" (Ioan 2:19).

Apostolul Petru a confirmat テョn predica ţinută de Rusalii: "Pe Isus din Nazaret, dat テョn mテ「inile voastre după sfatul hotărテ「t şi după ştiinţa mai dinainte a lui Dumnezeu, voi L-aţi răstignit şi L-aţi omorテ「t prin mテ「na celor fărădelege. Dar Dumnezeu L-a テョnviat, dezlegテ「ndu-I legăturile morţii..." (Faptele Apostolilor 2:22-24). テ始 urma acestui cuvテ「nt al lui Petru, peste trei mii de suflete au crezut テョntr-o singură zi テョn Cristos cel テョnviat, テョn cea mai veche epistolă care mai există şi astăzi, trimisă unei biserici creştine, Pavel explică faptul că nădejdea creştinilor cu privire la viitor este strテ「ns legată de テョnvierea lui Isus: "Căci, dacă noi credem că Isus a murit şi a テョnviat, credem şi că Dumnezeu va aduce テョnapoi テョmpreună cu Isus pe cei ce au adormit テョn El" (1 Tesaloniceni 4:14).

テ始 continuare, apostolul argumentează că, de fapt, credinţa creştină n-ar mai avea nici un sens, ba chiar ar fi redusă la zero, dacă Isus nu ar fi テョnviat cu-adevărat. El explică bisericii din Corint: "Şi dacă n-a テョnviat Cristos, credinţa voastră este zadarnică; voi sunteţi テョncă テョn păcatele voastre" (1 Corinteni 15:17). Pentru Pavel, Isus era "dovedit cu putere că e Fiul lui Dumnezeu, prin テョnvierea morţilor" (Romani l:4).

Teologul englez Michael Ramsey pune lucrurile la punct: "Fără テョnviere nu există creştinism." De asemenea J.I. Packer accentuează importanţa strategică a テョnvierii lui Isus pentru credinţa şi teologia creştină: "Creştinătatea afirmă că evenimentele pascale sunt dovada că Isus este テョntr-adevăr Fiul lui Dumnezeu şi că テョnvăţătura Sa este de origine divină, テョn plus, ele confirmă puterea lui Isus de a acorda iertarea păcatelor, precum şi stăpテ「nirea Sa actuală asupra universului: 'Toată puterea Mi-a fost dată テョn cer şi pe pămテ「nt' (Matei 28:18). El va reveni ca Judecător, demonstrテ「nd astfel puterea Sa テョn viaţa fiecărui om prin iertare şi テョnnoire, garantテ「nd celui care crede テョnvierea テョn trup テョn lumea viitoare."

テ始 schimb, Anthony Flew, un autor şi filozof ateu, respinge テョnvierea ca eveniment istoric, admiţテ「nd totuşi că, テョn orice caz, creştinismul rezistă sau nu テョn funcţie de acest fapt. El recunoaşte definiţia nou-testamentală a テョnvierii ca fiind o "trezire fizică din moarte" şi susţine totodată că un credincios adevărat trebuie să creadă テョn テョnvierea テョn trup. El scrie: "O caracteristică deosebită a unui creştin adevărat constă テョn faptul că acesta acceptă テョnvierea ca pe un fapt care a avut realmente loc." テョn mod surprinzător, el recunoaşte şi că, dacă テョnvierea este adevărată, toate celelalte religii şi sisteme filozofice ar fi "complet false". Prin urmare, nu este de mirare că Biblia prezintă pe Cristos ca fiind singura cale de salvare, "テョn nimeni altul nu este mテ「ntuire, căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor テョn care trebuie să fim mテ「ntuiţi" (Faptele Apostolilor 4:12).

Mormテ「ntul gol

Există două dovezi ale テョnvierii lui Isus. Prima o reprezintă mormテ「ntul gol, iar a doua constă テョn experienţele de după Paşti ale ucenicilor, cテ「nd ei relatează că s-au テョntテ「lnit cu Cel テョnviat.

Toate cele patru Evanghelii şi prima epistolă către corinteni sunt de acord că mormテ「ntul lui Isus a fost gol la trei zile de la răstignire. Ucenicii au explicat lucrul acesta prin faptul că Isus a テョnviat テョn trup din morţi. Avocatul englez Sir Morman Anderson remarcă: "Realitatea de netăgăduit a mormテ「ntului gol şi テョntテ「lnirea absolut neaşteptată cu Domnul cel テョnviat, au fost cele două lucruri care - chiar dacă nu テョntotdeauna imediat - au transformat frica unor oameni テョn bucurie triumfătoare."

Criticii au formulat diferite ipoteze cu privire la mormテ「ntul gol, care au fost mereu dezvoltate pe parcursul popularei "căutări a lui Isus cel istoric". Una dintre ele este cea a "mormテ「ntului greşit" şi a fost avansată de Kirsopp Lake. El susţine că femeile, テョn semi-テョntunericul dimineţii de Paşti, s-ar fi dus la un alt mormテ「nt; ele ar fi fost テョndrumate テョntr-acolo de către un tテ「năr, pe care-l credeau a fi un テョnger: "Veniţi de vedeţi locul unde zăcea Domnul" (Matei 28:6). Femeile, iar mai tテ「rziu şi ucenicii, s-ar fi dus la un alt mormテ「nt, care era gol. De aceea ar fi anunţat テョn mod eronat că Isus a テョnviat.

Numai că ceva nu este テョn regulă la această teză. Autorităţile iudaice şi romane cunoşteau locul unde se afla mormテ「ntul lui Iosif. Ele ar fi putut aşadar dovedi uşor că trupul lui Isus se mai afla テョncă テョnăuntru; astfel ar fi putut pune la punct afirmaţiile ucenicilor că Isus ar fi テョnviat din morţi.

Sir Anderson contrazice cu multă convingere teza mormテ「ntului greşit: "De ce autorităţile nu au anihilat imediat rădăcinile acestei mişcări religioase periculoase? Ar fi fost suficient doar să arate trupul intrat テョn descompunere al Celui a cărui テョnviere era vestită cu atテ「ta tărie."

Un alt argument adus ulterior テョmpotriva mormテ「ntului gol este "teoria morţii aparente". Ea susţine că Isus fusese luat de pe cruce テョntr-o stare テョn care テョşi pierduse cunoştinţa, aşadar テョn realitate nu era mort.

Datorită umidităţii din mormテ「nt, El nu a murit, ci s-a trezit doar din letargie. Ar trebui aşadar să credem că El a dat vălul din interior la o parte, a テョndepărtat piatra uriaşă ce cテ「ntărea cテ「teva tone, S-a strecurat pe lテ「ngă străjerii care dormeau, alergテ「nd apoi la ucenici pentru a-i convinge că a テョnviat din morţi.

O variantă a acestei teorii o reprezintă cea a "conspiraţiei Paştelui" - devenită cunoscută prin celebra carte scrisă de Hugh Schonfield テョn 1960. Potrivit acesteia, Isus Şi-ar fi pregătit テョn mod foarte minuţios "テョnvierea", ajutat fiind de Iosif din Arimatea. Pe cruce ar fi luat un drog puternic, care I-ar fi provocat o stare de inconştienţă.

テ始 această stare creată artificial, ar fi fost luat de pe cruce de Iosif şi aşezat テョn mormテ「nt, テョnsă o asemenea teorie fantezistă nu lămureşte cum au putut soldaţii romani, care erau experţi テョn privinţa テョngrozitoarelor proceduri de răstignire, să fie atテ「t de uşor テョnşelaţi, テョncテ「t să creadă că cel răstignit este テョntr-adevăr mort.

テ始 afară de aceasta, Isus cel "reテョnviat" astfel ar fi trebuit să moară, mai devreme sau mai tテ「rziu, iar trupul Său să dispară, pentru a fi păstrat secretul conspiraţiei.

Apariţiile Celui テョnviat

テ始tテ「lnirile de după Paste ale lui Isus cu ucenicii Săi şi cu alţi credincioşi oferă alte dovezi importante ale テョnvierii. Ele explică テョn mod lămurit ce s-a テョntテ「mplat cu trupul lui Isus: a fost テョnviat din morţi prin puterea lui Dumnezeu. Chiar şi istoricii şi teologii cei mai radicali şi sceptici cred că cercetarea istorică dovedeşte cテ「t de convinşi erau ucenicii de faptul că văzuseră テョntr-adevăr pe Domnul lor cel テョnviat. Astfel că mărturia unanimă a apostolilor coincide cu ceea ce relataseră martorii oculari.

Cu toate acestea, respectivii cercetători critici nu sunt dispuşi să admită că Isus a テョnviat テョntr-adevăr din morţi. Ei preferă să dea alte explicaţii pentru "experienţa pascală" subiectivă şi colectivă a ucenicilor. Un exemplu este acela al episcopului James A. Pike, care, la scurt timp după moartea fiului său, a テョnceput să practice spiritismul, susţinテ「nd că vorbeşte cu morţii, テョn cartea intitulată "Cealaltă faţă: o relatare a experienţelor mele テョn legătură cu fenomenele psihice", el descrie テョntテ「mplările prin care a trecut şi afirmă că ucenicii ar fi avut parte de anumite テョntテ「lniri şi experienţe care le-ar fi schimbat viaţa. El テョncearcă să le interpreteze ca pe o alternativă la o テョnviere fizică a Mテ「ntuitorului. Conform "teoriei テョnvierii spirituale" emise de Pike, trupul lui Isus nu ar fi テョnviat, ci doar duhul Său ar fi părăsit trupul şi apoi ar fi apărut テョn faţa ucenicilor ca fantomă. Spiritiştii, dar şi mulţi teologi liberali şi laici, se agaţă mult de o asemenea ipoteză.

Numai că teoria spiritistă nu concordă cu ceea ce Isus le-a spus clar ucenicilor Săi. Cテ「nd Cel テョnviat a apărut テョn faţa ucenicilor adunaţi テョn camera de sus, ei s-au speriat fiindcă au crezut că văd o fantomă. Isus i-a liniştit, spunテ「ndu-le: "Uitaţi-vă la mテ「inile şi la picioarele Mele, Eu sunt. Pipăiţi-le şi vedeţi: un duh nu are nici carne, nici oase cum vedeţi că am Eu" (Luca 24:39). Teza lui Pike nu oferă nici o explicaţie cu privire la lipsa trupului mort din mormテ「nt şi nici nu ţine cont de faptul că cuvテ「ntul grecesc pentru "テョnviere" se referă テョn mod expres la un trup テョnviat şi nicidecum la spiritul care părăseşte trupul un- ui mort.

O teorie naturalist-psihologică la care se face referire adesea, pentru a explica experienţele ucenicilor cu privire la テョnviere, este "teoria halucinaţiei". Halucinaţiile sunt limitate aproape exclusiv la anumite tipuri psihologice şi sunt absolut subiective. Este imposibil ca 500 de persoane aflate テョntr-un singur loc să aibă halucinaţii colective (1 Corinteni 15:6) şi ca alţi oameni cu alte prilejuri să fie victimele aceloraşi proiecţii imaginare (Marcu 16:12-13; Luca 24:36-43; Ioan 20:26-29; Matei 28:16-20).

Relatările unor astfel de experienţe nu prezintă nişte impresii subiective, ci anumite fapte obiective. De asemenea lipsesc condiţiile psihologice pentru producerea halucinaţiilor acestor oameni. Nici chiar Saul, pe drumul spre Damasc, nu era un candidat ideal pentru a avea halucinaţii cu privire la Cristos cel テョnviat, テョn plus, テョntreruperea bruscă la toţi ucenicii a acestor apariţii ale Celui テョnviat dovedeşte limpede că nu este vorba de halucinaţii.

Siguranţa creştinului

Dacă examinăm evenimentele pascale, atunci テョnvierea lui Isus este singura explicaţie plauzibilă pentru mormテ「ntul gol, pentru mărturia ucenicilor cu privire la apariţiile ulterioare ale lui Cristos, pentru transformarea apostolilor, pocăinţa a mii de persoane テョn ziua de Rusalii şi răspテ「ndirea Evangheliei テョn テョntreaga lume. W. Pannen-berg scrie テョn acest sens: "Apariţiile de după テョnviere nu pot fi explicate pe baza credinţei テョn テョnviere a ucenicilor; dimpotrivă, credinţa ucenicilor se explică prin apariţiile Domnului."

Noi, ca şi creştini, nu avem numai siguranţa că Isus a テョnviat din morţi, ci, テョntrucテ「t El este viu, avem şi nădejdea că şi noi vom fi テョnviaţi. Viaţa noastră veşnică depinde de faptul că Isus a murit şi a テョnviat. Credinţa noastră nu se bazează pe o iluzie, ci pe o certitudine istorică şi spirituală.

J.J.

Autorul articolului de faţă, Joe Jerus, este de 25 de ani capelan universitar. テ始 prezent este docent la Colegiul Universităţii de Stat.

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright ゥ Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii