Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în Cumpara unt de cacao sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 c穗tece, 1293 poezii, 436 eseuri

IDOLI INUTILI
Autor
Volum
Limba
Romana
Continut
Vazut de 119 ori

Chiar dacă abia se mai acceptă acest lucru テョn cadrul discuţiilor publice, totuşi Biblia conţine critici aspre la adresa religiilor. Epistola către romani sintetizează situaţia omului şi calea mテ「ntuirii astfel:

- Orice om trăieşte テョntr-o stare de răzvrătire テョmpotriva lui Dumnezeu şi este un păcătos (Romani 3:1-20).

- Această răzvrătire nu poate fi rezolvată prin nici o faptă bună テョn cadrul Legii lui Dumnezeu (3:19-20).

- Există o singură cale de salvare din faţa mテ「niei lui Dumnezeu: Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care a murit テョn locul nostru, pentru păcatele noastre, pe crucea de la Golgota (3:21-26). Cine crede テョn Isus, se bizuie pe jertfa Sa şi recunoaşte justeţea pedepsei divine, va fi justificat テョnaintea lui Dumnezeu şi este salvat (3:27-31).

テ始aintea acestui paragraf din epistolă, apostolul Pavel descoperă de ce fiecare om este răspunzător テョnaintea lui Dumnezeu, fiind totodată conştient de acest lucru (1:18-32). Mテ「nia lui Dumnezeu se テョndreaptă, pe de o parte, テョmpotriva lipsei unei relaţii a omului cu EI şi, pe de alta, テョmpotriva relaţiei distruse dintre oameni. Aceşti oameni テョnăbuşă adevărul (vers. 18). Ce vrea să spună cu asta? Pavel se justifică: "...fiindcă ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu le este descoperit テョn ei, căci le-a fost arătat de Dumnezeu" (vers. 19). De fapt, Dumnezeu nu este vizibil テョn mod direct. Totuşi de la crearea pămテ「ntului este cu putinţă ca prin reflectare să se テョnţeleagă că la originea creaţiei trebuie să se afle o Persoană care are puteri nemărginite (vers. 20).

Omul provoacă mテ「nia lui Dumnezeu prin nerecunoştinţa lui faţă de Creator ca şi prin diversele sale surogate religioase (vers. 20-23). Problema nu este deci numai dacă există sau nu Dumnezeu, ci テョn egală măsură cui テョi slujeşte omul, pe cine glorifică cu viaţa lui.

Pentru a nu fi nevoie să-I mulţumească Creatorului, omul テョşi creează substitute. EI テョşi suceşte gテ「ndirea şi credinţa, テョnlocuind Creatorul cu creaţia Sa: "(oamenii) ...au schimbat slava Dumnezeului nemuritor" şi anume テョn icoane care seamănă cu oameni sau animale (Romani 1:23). テ始 locul Dumnezeului invizibil apar reprezentări vizibile. Dumnezeu este テョnlocuit. Slava şi cinstea ce I Se cuvin capătă o altă adresă. Astfel omul テョşi creează o religie proprie. Odată se テョnalţă pe sine la rang de dumnezeu, altă dată slăveşte o altă persoană テョn viaţă sau divinizează imaginea unui defunct. テ始să indiferent că se テョnchină unui animal sau unei pietre, "mamei pămテ「nt" sau banului - toate sunt acţiuni surogat, prin care o parte a creaţiei este aşezată テョn locul Creatorului.

テ始 Vechiul Testament găsim lungi pasaje ce fac o serioasă critică la adresa religiei. Profeţi cum ar fi de exemplu Habacuc, テョşi bat joc de oamenii care mai テョntテ「i テョşi cioplesc cu mテ「na lor imaginea unui idol şi apoi i se テョnchină: "La ce ar putea folosi un chip cioplit pe care-I ciopleşte lucrătorul? La ce ar putea folosi un chip turnat care テョnvaţă pe oameni minciuni, pentru ca lucrătorul care l-a făcut să-şi pună テョncrederea in el, pe cテ「nd el făureşte numai idoli muţi? Vai de cel ce zice lemnului: `Scoală-te!' şi unei pietre mute: `Trezeşte-te!' Poate ea să dea テョnvăţătură? Iată că este テョmpodobită cu aur şi argint, dar テョn ea nu este un duh care s-o テョnsufleţească" (Habacuc 2:18-19).

Isaia scrie: "Toţi cei ce fac idoli sunt deşertăciune şi cele mai frumoase lucrări ale lor nu slujesc la nimic" (44,9). Cuvテ「ntul ebraic folosit テョn Vechiul Testament pentru "idol" テョnseamnă, tradus literal, "nulitate"; idolii nu sunt decテ「t lemn, pietre sau animale - ceva creat, care, テョn principiu, テョi este inferior omului.

Totuşi acest lucru uneori nu se mai observă. Goana după practici religioase テョnlocuitoare, conştiinţa propriei vinovăţii pot fi atテ「t de mari şi de greşit テョndrumate, テョncテ「t oamenii テョngenunchează la picioarele chipurilor cioplite de ei テョnşişi şi imploră mテ「ntuirea. Isaia descrie astfel lucrurile: "Cu ce mai rămテ「ne (din copac), face un dumnezeu, idolul lui. テ始genunchează テョnaintea lui, i se テョnchină, テョl cheamă şi strigă: Mテ「ntuieşte-mă, căci tu eşti dumnezeul meu!" (44:16-17).

Dumnezeilor făcuţi de mテ「na omenească Ieremia le pune テョn faţă pe Creatorul viu şi invizibil al universului: "Dar Domnul este Dumnezeu cu adevărat, este un Dumnezeu viu şi un テ士părat veşnic... El a făcut pămテ「ntul prin puterea Lui, a テョntemeiat lumea prin テョnţelepciunea Lui, a テョntins cerurile prin priceperea Lui" (Ieremia 10,10 şi 12).

テ始 Noul Testament stă scris cum Pavel テョşi susţine reflecţiile sale şi テョn controversele directe cu reprezentanţii altor religii (vezi Faptele Apostolilor 14 şi 17). テ始 renumita cuvテ「ntare ateniană, テョn faţa テョntregii adunării de filozofi de vază, el argumentează: "Dumnezeul care a făcut lumea şi tot ce este テョn ea, este Domn al cerului şi al pămテ「ntului, nu locuieşte テョn temple făcute de mテ「ini, nici nu este slujit de mテ「ini omeneşti, ca şi cテ「nd ar avea nevoie de ceva, El care dă tuturor viaţă, suflare şi toate" (Faptele Apostolilor 17:24-25). Noi oamenii n-ar trebui să socotim că "ceea ce este dumnezeiesc este asemenea aurului sau argintului sau pietrei cioplite cu meşteşugul şi născocirea omului" (vers. 29).

Cercetătorul german テョn domeniul religiilor Thomas Schirrmacher comentează: "Omul are nevoie de religii, fie ele teiste sau ateiste, fie ele celebre sau mascate, pentru a putea suprima adevărul că există un Creator care テョi cere socoteală pentru viaţa sa. Omul テョşi creează o religie care pare a fi mai convenabilă decテ「t a-L slăvi şi sluji pe Creator. El テョşi creează dumnezeii săi, テョn loc să recunoască faptul că el テョnsuşi a fost creat de Dumnezeu şi este răspunzător faţă de El".

Sfテ「nta Scriptură conţine o critică temeinică la adresa religiilor. テ始cercările de armonizare a diverselor religii, pentru a ajunge la unitatea lor, sunt posibile, din punct de vedere creştin, abia atunci cテ「nd Biblia テョşi pierde テョnsemnătatea ei ca テョndreptar divin pentru テョnvăţătură şi viaţă.

Orice om trebuie să se confrunte cu existenţa Creatorului. Problema existenţei lui Dumnezeu n-o poate trata nimeni numai de la distanţă; ea atinge テョn mod personal pe fiecare şi cere un răspuns.

テ始că de la テョnceputul Epistolei sale către romani, Pavel sintetizează テョn cテ「teva cuvinte: "...ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu テョn minciună şi sau テョnchinat şi au slujit creaturii テョn locul Creatorului, Cel care este binecuvテ「ntat テョn veci!" (1,25). Ciudat, nu? テ始tテ「i apostolul vorbeşte despre oameni care nu-L slăvesc pe Dumnezeu, apoi テョşi テョncheie fraza cu o preamărire la adresa Creatorului! El poate face acest lucru doar fiindcă are iertarea prin Isus Cristos. Din acest motiv el テョi este nespus de recunoscător lui Dumnezeu şi テョi poate sluji şi preamări. Pavel priveşte la lucrurile invizibile, fiindcă tot ceea ce este vizibil este şi mărginit テョn timp; cele invizibile テョnsă sunt veşnice.

Cui テョi sunt eu deci recunoscător? Pe cine onorez cu viaţa mea? Acestea sunt テョntrebările cu adevărat decisive şi răspunsul la ele determină destinul nostru pentru vecie.

R. H.

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright ゥ Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii