Continut
Vazut de 108 ori |
Nu este nevoie să avem テョn faţă o aulă universitară plină de studenţi pentru a ajunge să simţim un gol テョn stomac. Uneori este suficient un telefon sau o discuţie テョntre patru ochi cu cineva. テ始 clipa テョn care nu mai suntem singuri, ci ne aflăm faţă テョn faţă cu o altă persoană, se va face simţită o stare ciudată: teama de celălalt.
Cu aproape doi ani テョn urmă lucram la o altă firmă. Cei 21 de colegi ai mei nu aveau nimic de-a face cu credinţa si trăiau ca atare. テ始tr-o zi, テョn timp ce savuram cu toţii pauza de prテ「nz, conversaţia s-a oprit la astrologie. Cei mai mulţi erau entuziasmaţi de horoscop şi discutau aprins cu privire la noile descoperiri senzaţionale pe care le făcuseră. Numai u deveneam tot mai tăcută. "De ce tocmai subiectul ăsta?!" mă テョntrebam foarte necăjită. Nu era o temă care să mă facă să mă simt sigură de poziţia mea. O voce lăuntrică mă テョndemna: "Acum trebuie să iei o poziţie şi să spui ceva!"
Gテ「ndul că テョn biroul nostru o şarlatanie atテ「t de murdară cテ「ştiga tot mai mult teren, mă frămテ「nta profund. Grupul din jurul meu reuşea テョnsă să mă intimideze si mai mult. Ce s-ar テョntテ「mpla dacă aş trece la contraatac? テ始 duhul meu vedeam cum eram テョmpresurată şi doborテ「tă la pămテ「nt. Dar, mai ales, ce-ar crede colegii despre mine, dacă le-aş spune ceea ce gテ「ndesc de fapt?
"Nu te lăsa copleşită", răzbătea acum o a doua voce lăuntrică. La urma urmei, de ce nu? テ始 fond, nu trebuia să spun ceva. Tăcerea ar fi exprimat opoziţia mea aproape cu aceeaşi eficacitate. Aproape.
Tot acest テョncoace şi テョncolo nu ajuta la nimic. Trebuia să mă pronunţ. Cu mare greutate am テョncercat să aduc cテ「teva contraargumente stテ「ngace; eu テョnsămi le consideram atテ「t de puţin semnificative şi deloc convingătoare, テョncテ「t n-ar fi mişcat o pisică de lテ「ngă sobă. テ始 clipa aceea aş fi vrut mai degrabă să mă spulber テョn aer. Aş fi dat orice să mă aflu undeva cテ「t se poate de departe de locul acela.
Febra reflectoarelor şi picioare tremurテ「nde
Frica de oameni este un fenomen atテ「t de complex, テョncテ「t de multe ori nici n-o recunoaştem ca atare. Putem テョnţelege uşor febra reflectoarelor テョn cazul actorilor şi faptul că, テョn realitate, nu atテ「t reflectoarele sunt cele care provoacă sudori pe frunţile actorilor, cテ「t spectatorii. Este explicabilă emoţia テョntr-o asemenea situaţie! テ始să cea mai mare parte a fricii noastre de alţi oameni nu se manifestă テョntr-un loc public. Bine mascată, ea şi-a asigurat un loc テョn relaţiile noastre de zi cu zi şi ne determină masiv comportamentul faţă de celelalte persoane.
Unii se テョmbujorează şi dintr-o dată nu mai spun nimic. Alţii テョncep să se laude cu banii şi cunoştinţele lor şi nu mai e posibil cu nici uri chip să-i faci să tacă. Frica de alţii ne pune un nod テョn gテ「t, ne face să devenim palizi, să ne bテ「lbテ「im sau să izbucnim テョn lacrimi. Ea ne pune テョn stare de alarmă, ne creşte nivelul de adrenalină din sテ「nge şi ne face să transpirăm. Devenim nervoşi şi ne pierdem controlul asupra propriilor reacţii.
Temテ「ndu-ne să nu devenim neplăcuţi, ajungem să tăcem tocmai テョn situaţii pe care ar trebui să le condamnăm. Pentru a nu pierde aprobarea celorlalţi, facem compromisuri şi テョncheiem alianţe pe care am fi dorit mult să nu le facem. Pentru a evita enervări şi contraziceri, preferăm să tăcem şi să batem テョn retragere cテ「nd ne aflăm テョntr-o situaţie conflictuală. Ţinem pentru noi remarcile critice şi nu ne dăm seama că, de fapt, ceea ce noi considerăm a fi diplomaţie şi テョnţelepciune nu este nimic altceva decテ「t laşitate.
テ始 final comportamentul nostru ne apare ca penibil. Nu s-ar putea totuşi face cumva ca faptele să nu se fi petrecut aievea sau cuvintele să fi fost nespuse? Adversarul nostru, aparent uriaş, ne face nesiguri şi ne timorează, astfel că ne simţim ridicoli şi neテョnsemnaţi. Ne-am dori enorm să fim cu totul altfel - poate ca acel "Goliat" din faţa noastră, atテ「t de sigur de sine? Dar de ce nu ne putem ţine pe noi テョnşine sub control? De ce celălalt nu ne lasă indiferenţi?
Contactul nostru cu oamenii este determinat de テョntrebarea: Ce efect am eu asupra celorlalţi, ce gテ「ndesc aceştia despre mine? Ceea ce-1 face pe celălalt să apară atテ「t de "teribil" テョn ochii noştri este, la urma urmei, numai dependenţa noastră de părerea lui.
Teama de a fi respinşi
Reputaţia mea de copil era cea a unei fetiţe "drăgălaşe". Vecinii mă テョndrăgeau şi eram un musafir bine primit テョn casele lor. Savuram senzaţia de a fi iubită şi acceptată. Dar din nefericire pentru mine lucrurile n-au rămas astfel. Au venit vremuri テョn care n-am mai obţinut aprobarea celor din jur. Aflam ce se vorbeşte despre mine şi asta mă enerva şi mă făcea nesigură. Aş fi dorit atテ「t de mult să trăiesc テョn pace şi armonie cu toţi!
De fapt, cred că tuturor ne merge テョn această privinţă la fel. Vrem să fim iubiţi şi acceptaţi aşa cum suntem. Simţim nevoia de a comunica şi de a ne deschide faţă de alţii, fără a fi condamnaţi sau dispreţuiţi pentru asta. Dar, la urma urmei, suntem totuşi conştienţi, テョn adテ「ncul nostru, că nici nu suntem de acceptat. テ始 intimitatea noastră nu suntem doar altcumva decテ「t frumoşi, ci de-a dreptul oribili. "Teama noastră de a fi respinşi şi テョndepărtaţi este prin urmare naturală şi justificată. Ea nu este o frică nevrotică, ci realistă", scriu L. Crabb si D. Allender テョn cartea lor "テ始curajテ「nd pe celălalt". Această frică este consecinţa separării noastre de Cel care ne poate dărui valoare şi siguranţă. La urma urmei ea este o consecinţă a păcatului.
Măşti
"Teama că ceilalţi ar putea descoperi că eu nu sunt chiar persoana care aş dori să fiu, ci mai degrabă ceea ce sunt テョn realitate" (Crabb şi Allender) ne face să apelăm la tot felul de mijloace. Aruncăm o privire テョn valiza cu rechizite şi scoatem de acolo pur şi simplu masca cea mai potrivită pentru o anumită situaţie.
Teama de a fi descoperiţi devine forţa motrice a tuturor acţiunilor şi exprimărilor noastre. Putem deveni uşor adevăraţi maeştri テョn utilizarea mecanismelor de apărare. Cu o mare abilitate fugim de la subiect, facem glume sau remarci sarcastice. Dacă situaţia o cere, presărăm cテ「teva lacrimi sau ne adテ「ncim テョntr-o falsă modestie şi un regret prefăcut. O tăcere plină de semnificaţii ar trebui să confere cuvintelor noastre mai multă greutate. Cテ「nd nu mai ajută nimic, devenim copilăroşi şi ridicoli. Bogăţia noastră de idei, stimulată de frică, este nelimitată.
Ceea ce テョncepe ca o reacţie テョntr-un moment critic, sfテ「rşeşte prin a deveni o practică generală, o atitudine de viaţă interiorizată, pe care nu mai reuşim s-o recunoaştem pentru ceea ce este de fapt.
テ始 schimb, Dumnezeu ne-a recunoscut demult. テ始aintea Lui noi suntem cu toţii ca o carte deschisă. Nu este nimic care să-L poată şoca. Nu are sens să ne jucăm de-a v-aţi ascunselea cu El.
Marea tăcere
Deoarece テョntre natura noastră reală şi ceea ce arătăm テョn afară este adeseori un abis, noi devenim falşi şi lipsiţi de onestitate. Ne arătăm doar "stratul nostru de protecţie" şi suntem respingători ca o tigaie de teflon. Straturile de protecţie doar izolează. Relaţiile cu adevărat profunde, comuniunea autentică cu cineva dispar. Nu avem テョncredere テョn celălalt, テョi atribuim motivaţii false pentru că nu mai suntem deschişi şi gata de dialog. Se instaurează o mare tăcere. Nu mai suntem capabili să-1 テョncurajăm şi să-1 consolăm pe cel de lテ「ngă noi, pierdem tot mai mult capacitatea de a accepta, de a aplica şi a transmite celorlalţi o critică constructivă.
Un exemplu tragic テョn acest sens テョl reprezintă incapacitatea de a stabili legături profunde si trainice テョn vremurile noastre. Dacă ne retragem テョn cochilia noastră, テョmpiedicテ「nd pe oricine să ajungă la noi, ne condamnăm de fapt singuri la izolare pe viaţă. テ始să Dumnezeu n-a vrut niciodată acest lucru, fiindcă "nu este bine ca omul să fie singur" (Geneza 2:18). Pentru a evita singurătatea, Dumnezeu ne-a aşezat alături de alţi oameni. Izolarea este o otravă pentru noi şi retragerea noastră din comuniunea cu semenii este o fugă din faţa adevăratei probleme.
Perfecţionismul
Noi ascundem o mare parte din munţii de nevoi şi probleme care ne copleşesc. Vテ「rful de aisberg pe care テョl arătăm reprezintă acei mărunţi "paşi falşi de salon", acceptaţi テョn general şi de care nu ne ruşinăm, fiindcă toţi ceilalţi procedează exact la fel.
Ceea ce transpiră テョn afară trebuie să creeze impresia că, de fapt, ţinem totul sub control.
テ始să テョn această privinţă oricum ne テョnşelăm. Noi suntem oameni şi, prin urmare, imperfecţi. Speranţa de a atinge perfecţiunea este o iluzie, pentru că tragem cu toţii după noi slăbiciuni şi păcate: "Fiindcă toţi au păcătuit şi sunt lipsiţi de slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23). Dumnezeu nu cunoaşte oameni perfecţi. El cunoaşte テョn schimb oameni care テョşi recunosc greşelile テョnaintea Lui şi capătă iertare. Cine tine cont de acest lucru nu mai trebuie să se pună singur テョntr-o lumină favorabilă.
Adaptarea
"Mai repede decテ「t chipul său, el テョşi aduce părerea; aceasta se schimbă aproape zilnic mai repede decテ「t ai putea gテ「ndi", spune un cテ「ntec al lui M. Siebald intitulat "Carlo Meleonul". Astfel el descrie foarte potrivit unde putem ajunge dacă ne adaptăm テョn permanenţă la ceea ce alţii pretind a fi "テョn vogă": "El simte bătテ「ndu-i テョn piept vテ「ntul din pupa, nu se pune niciodată de-a curmezişul. Se spune că a renunţat de mult la spinare テョn favoarea coloanei" (un joc de cuvinte, spinarea presupunテ「nd fermitatea, テョn timp ce coloana vertebrală se referă la mobilitate, n.trad.)
Cテ「nd oamenii ne inspiră teamă, テョncepem să opunem tot mai puţină rezistenţă. Devenim maleabili, manevrabili, adaptabili. Ne potrivim personalitatea テョn funcţie de mediul din jur, renuniテ「nd astfel la profilul nostru. テ始 final suntem daţi la o parte. Nu fiindcă i-am contrazis pe ceilalţi, ci tocmai pentru că suntem mereu de aceeaşi părere cu ei.
Dumnezeu nu ne-a făcut unici şi irepetabili pentru ca noi să ne lăsăm uniformizaţi şi călcaţi テョn picioare. El vrea să fim fermi şi hotărテ「ţi şi să demonstrăm că avem caracter. Profilul este caracteristica unei persoane care are o măsură independentă a modului de evaluare şi, prin urmare, posedă principii absolute şi linii directoare care-i determină viaţa. Pentru a dezvolta o personalitate autentică, trebuie să ne supunem Personalităţii lui Dumnezeu. Dacă dorim să stăm drepţi テョnaintea oamenilor, trebuie să ne plecăm テョnaintea lui Dumnezeu. Cine face acest lucru nu trebuie să mai execute genuflexiuni テョn faţa semenilor săi.
Privind frica テョn ochi
Teama de alţii nu se dizolvă pur şi simplu テョn aer. Ea ne persecută dacă nu ne decidem s-o テョnfruntăm. Nu vom putea evita toate situaţiile critice. Pentru a テョnfrunta frica din noi trebuie să fim sinceri cu noi テョnşine, admiţテ「nd că テョntテ「lnirea cu alţi oameni ne creează probleme. Acest lucru implică şi disponibilitatea de a schimba şi elimina ceva din vechile şi bine integratele noastre mecanisme de apărare.
A テョnvăţa să vorbim
Pentru depăşirea problemei fricii de oameni este necesar să テョnvăţăm să ne confruntăm cu semenii noştri şi să vorbim cu ei テョntr-un mod テョnţelept. Acest lucru nu presupune să scoatem la iveală, cu orice ocazie - potrivită sau nepotrivită -, cele mai intime aspecte ale vieţii interioare. Un asemenea "striptease spiritual" este penibil şi nepotrivit. テ始 acelaşi mod, nu este recomandată sinceritatea nereţinută care ne determină să-i aruncăm celuilalt テョn faţă faptul că poartă o cravată oribilă sau că de mult timp ne tot calcă pe nervi cu comportamentul său. De fapt acesta nu este decテ「t un egoism pur şi o lipsă de dragoste.
Discuţiile personale bune sunt binefăcătoare şi ziditoare. Ele ne pot ajuta să depăşim frica faţă de celălalt, fiindcă scot la iveală faptul că şi acesta are problemele şi dificultăţile sale şi nu este テョn nici un caz supraomul pe care 1-am fi crezut.
A ne deschide cere テョncredere, fiindcă noi riscăm テョntotdeauna să fim răniti si dezamăgiţi. Cテ「nd celălalt este gata să ~vorbească despre sine, iar noi suntem テョn acelaşi timp dispuşi să dezvăluim ceva din noi テョnşine, atunci sunt posibile prietenii profunde şi reale.
Baza: relaţia noastră cu Dumnezeu
Cunoaşterea efectelor fricii nu elimină de fapt această stare. Pentru mulţi soluţia aparentă o reprezintă grupurile de autocunoaştere, psihoterapia sau dinamica de grup. Dar toate acestea nu sunt altceva decテ「t o cosmetică de suprafaţă, fiindcă frica テョşi are rădăcinile テョn păcat. Gテ「ndirea pozitivă nu este テョnsă suficientă.
Biblia abordează problema テョntr-un mod cu totul diferit. Ea dezvăluie originea răului şi vindecă motivul fricii, care este mult mai adテ「nc. El rezultă din relaţia noastră テョntreruptă cu Dumnezeu şi, prin urmare, din privirea noastră orientată greşit. Aici trebuie să テョncepem să lucrăm şi să facem curăţenie. Isus Cristos a murit pentru a restabili relaţia dintre Dumnezeu şi om. Dacă vom crede テョn El şi ne vom baza vieţile noastre pe El, テョi vom fura fricii din noi sursa de alimentare.
テ始 cine ne テョncredem
Dacă ne punem テョntreaga テョncredere テョn Dumnezeu, テョi vom putea テョnfrunta şi pe oameni altfel. Cel ce ştie că, la urma urmei, va fi judecat de Dumnezeu şi nu de oameni, se poate lăsa şi corectat, fără ca aceasta să limiteze conştientizarea propriei valori. Mustrarea nu mai este atunci un rău necesar, ci şansa unui nou テョnceput, posibilitatea de a テョnvăţa ceva nou pentru viaţă. Convieţuirea cu semenii devine prin urmare un mijloc de テョmbogăţire şi o provocare. |