Antet

 

Nu uitaţi să vă spuneţi părerea în guestbook sau vizitati forumul

CantecePoeziiEseuriLinkuriGuestbookAbout
                                                             
HomeAdauga cantecAdauga poezieAdauga eseu


Baza noastra de date contine 2208 c穗tece, 1293 poezii, 436 eseuri

Dulcea nebunie
Autor
Volum
Limba
Romana
Continut
Vazut de 353 ori

Graniţele テョntre ezoterism şi ocultism sunt foarte fluctuante
(ethos 1/99)



Ce テョnseamnă, de fapt, ocultismul? Ghicitul テョn cărţi, テョn cafea, テョn palmă, テョn foc, tehnica alunecării paharelor, a meselor, folosirea pendulului, vrăjitoria, vorbirea テョn transă, scrierea automată...

...aşa se gテ「ndea テョn trecut. テ始să tocmai cテ「nd se vorbeşte de fenomenele extrasenzoriale, se ajunge foarte uşor la contradicţii şi la păreri diferite. Multe lucruri nu mai par astăzi să fie atテ「t de clare. Ezoterismul ne este prezentat テョntr-un mod foarte popular şi pe scară largă. Care sunt limitele care-l diferenţiază de ocultism?

Tema este greoaie, fiindcă se referă doar aparent la ceva palpabil, テョn spatele ei se ascund diferite construcţii ale minţii, filozofii şi concepţii despre lume. テ始 esenţă este vorba de テョntrebarea: De unde putem primi orientare şi ajutor テョntr-o lume dominată de teamă, suferinţă, boală şi nenorociri? Cine are răspunsuri concrete cu privire la frica de viaţă, de viitor şi de moarte? Tテ「njirea după un cămin spiritual, după o pace a sufletului, este motivul pentru care omul, テョn cadrul durităţii tot mai dramatice a societăţii noastre, テョn care nu mai contează decテ「t rezultatele, テョşi doreşte tot mai mult ceva ce se află テョn afara lui. Omul caută ajutor de la ceva ce nu există テョn lumea muritoare. După respingerea nădejdii creştine cu privire la veşnicie, dezrădăcinaţii spirituali s-au avテ「ntat テョn ultimii 20 de ani テョn focul ocultismului.

Cele două aspecte ale "ocultismului"

テ始 sens ştiinţific cuvテ「ntul "ocult" nu テョnseamnă nimic altceva decテ「t "ascuns" (din latinescul occultum = ascuns, secret), テョn felul acesta sunt definite lucrurile care se sustrag unui raţionament ştiinţific; asta テョnseamnă că ele sunt nepătrunse de calcule şi metode de măsurare şi de aceea sunt oculte, テョn domeniul creaţiei sunt テョncă multe fenomene neexplicabile (cum ar fi migraţia păsărilor).

テ始 sens larg, ca şi ideologie, termenul de ocultism este aplicat tuturor practicilor magice, cu care se テョncearcă să se facă utile forţele invizibile. Domeniul clasic al ocultismului cuprinde divinaţia, exorcismul, astrologia şi necromanţia. テ始 cadrul acestor practici există zeci de tehnici extrem de diverse, care au toate scopul de a intra テョn contact cu forţele supranaturale. Ceea ce interesează sunt descoperirile de dincolo, veştile venite din lumea invizibilă. Astăzi există o tendinţă puternică de a テョncerca dovedirea pe cale ştiinţifică a experienţelor paranormale. Ca profan, ajungi să te simţi adeseori neajutorat テョn faţa explicaţiilor aduse, negăsind nimic de obiectat.

Un nou păgテ「nism

Respingerea Cuvテ「ntului biblic ca descoperire divină nu duce テョn nici un caz la ateism, ci la noile sisteme religioase păgテ「ne. Un studiu amplu テョntreprins テョn Elveţia exprimă テョn cifre această evoluţie. Astfel, ca exemplu, peste un sfert din populaţie crede, mai mult sau mai puţin, テョn virtuţile terapeutice ale pietrelor. Peste 15% se テョncred テョn horoscop, テョn jur de 13% se bizuie pe veridicitatea pendulului, テョn timp ce alte 24% sunt de părere că n-au テョncercat-o テョncă personal, テョnsă ar putea să fie ceva real. Tot mai mulţi oameni テョşi clădesc o religie după propria plăcere şi pe baza experienţei personale.

テ始 ultima carte a Bibliei, Apocalipsa, care se ocupă de evenimentele viitoare, se vorbeşte despre o societate, care テョn ciuda celor mai mari necazuri prin care trece şi a celor mai grele judecăţi, nu şi-a schimbat atitudinea faţă de Dumnezeu: "Ceilalţi oameni, cari n-au fost ucişi de aceste urgii, nu s-au pocăit de faptele mテ「inilor lor, ca să nu se mai テョnchine dracilor şi idolilor, de aur, argint, aramă, piatră şi de lemn, care nu pot nici să vadă, nici să audă, nici să umble. Şi nu s-au pocăit de uciderile lor, nici de vrăjitoriile lor, nici de curvia lor, nici de furtişagurile lor" (Apocalipsa 9:20-21).

Expresia utilizată aici, "vrăjitorii", are aceeaşi semnificaţie cu termenul actual "lucruri oculte". Pe lista nelegiuirilor omeneşti vrăjitoria se află menţionată テョntre crimă, prostituţie şi hoţie. Aşadar nu poate fi vorba de un truc ieftin, ci de magie, de preocuparea cu lucrurile supranaturale, de credinţa テョn puterea forţelor invizibile. Toate acestea presupun un comportament care se află テョntr-o concurenţă periculoasă cu credinţa テョn Dumnezeul cel viu.

Faţa ocultismului s-a schimbat mult テョn anii trecuţi. Imaginea sumbră de altădată are acum o faţă tot mai prietenoasă. Nu se mai vorbeşte テョn mod deschis despre "forţe demonice", テョnsă credinţa テョntr-o "energie cosmică" nu este テョn nici un caz o stupiditate de mai mică importanţă! Efectul rămテ「ne acelaşi. O vindecătoare scrie: "Aproape toţi pacienţii mei atei au テョnceput să creadă テョntr-o sursă de energie, fiindcă テョn felul acesta au perceput o pace profundă şi un sentiment de fericire deplină." Ateii テョncep să creadă - dar テョn ce? Nu テョn Dumnezeul cel viu, ci テョntr-o sursă nedefinită de energie.

Această "sursă de energie", care nu trebuie テョnţeleasă テョn sens ştiinţific, o テョntテ「lnim pas cu pas テョn domeniul ezotericii - ca "forţă cosmică" sau "energie vitală". O găsim テョnsă şi テョn alte religii, de exemplu ca fiind "chi", "prana", "forţa od", "kundalini", "orgon". Numele diferă テョn funcţie de cultură şi religie. La o privire mai atentă, se observă că multe oferte terapeutice moderne mijlocesc mesaje religioase. Ele funcţionează テョn cadrul unui sistem de gテ「ndire care are o anumită imagine despre Dumnezeu şi lume.

Ezotericul: blテ「nda nebunie

Succesul pe care ocultismul テョl are テョn vastul domeniu al ezotericului este deosebit de mare, tocmai fiindcă poate fi foarte greu identificat, テョn ultimii 15 ani mijloacele şi terapiile care utilizează forţele cosmice şi energiile vitale au luat o amploare deosebită. Acest lucru este ilustrat de oferta de carte, dar este vizibil şi prin faptul că, de exemplu, pietrele preţioase nu mai sunt astăzi doar frumoase, ci se presupune că au şi puteri vindecătoare. Ceea ce pe timpuri era experimentat pe ascuns de unii excentrici, a ajuns astăzi să fie propagat şi vテ「ndut pe scară largă, cu marele sprijin al mijloacelor mass-media. Recent, un post naţional de radio a inaugurat o emisiune テョn care oferă posibilitatea unei ghicitoare テョn cărţi să citească zilnic timp de o oră viitorul ascultătorilor.

Sau să privim aşa-numita "terapie Bach cu muguri". Conform prospectului, aceste picături ajută "la păstrarea sănătăţii sufleteşti şi la dezvoltarea caracterului". Florile respective promit să pună テョn ordine stările sentimentale, de exemplu să transforme nerăbdarea テョn răbdare sau resemnarea テョn speranţă. Picăturile ar avea テョntotdeauna efect, indiferent de felul テョn care sunt folosite: sunt picurate pe limbă sau pe stomac ori e purtată sticluţa cu licoare テョn buzunarul de la pantaloni sau este pusă lテ「ngă pat. Aceste picături se spune că sunt capabile să cureţe sufletul, ceea ce reprezintă o importantă promisiune de natură religioasă.

Cum să evaluăm un asemenea mijloc? Din punct de vedere al compoziţiei chimice se poate spune că el nu conţine nici un fel de substanţe active. De aceea mugurii respectivi nici nu pot fi vテ「nduţi テョn mod legal ca mijloace terapeutice. Cu toate acestea, ei sunt comercializaţi ca atare, fiindcă descoperitorul lor, dr. Edward Bach, explică efectul lor la un alt nivel. El porneşte de la forţele active "spirituale"; mugurii ar conţine nişte oscilaţii, capabile să deschidă sufletul. Bach menţionează la un moment dat textual că orice comportament negativ este astfel "spălat".

Poate fi pur şi simplu şters un comportament greşit, care afectează nişte relaţii inter-umane şi care este păcătos? テ始trebarea este: Am eu テョncredere テョntr-o asemenea explicaţie sau nu? Aici ne mişcăm pe tărテ「mul credinţei, fiindcă preparatul nu poate fi explicat テョn mod ştiinţific. El se bazează pe nişte forţe ascunse percepţiei noastre, forţe extrasenzoriale sau oculte. Acest tărテ「m este de fapt şi un teren ideal pentru diferite manipulări şi テョnşelătorii. Revista "Psihologia astăzi" a definit cu cテ「tva timp テョn urmă experienţele care se bazează pe puterea magneţilor sau a cristalelor pur şi simplu ca fiind "curate テョnşelătorii".

Atunci cum se ajunge totuşi la anumite rezultate cu ajutorul acestor mijloace şi metode? Există un テョntreg şir de explicaţii posibile:

Cel mai important sprijin al medicilor şi al celor ce practică tratamente naturiste テョl reprezintă vindecarea spontană sau auto-vindecarea. Sistemul imunitar rezolvă singur multe boli, fără ajutorul medicului şi fără medicamente.

In paralel cu remediul disputat se face şi un tratament medical. Dacă se constată o ameliorare a bolii, efectul este atribuit medicinii alternative.

Placebo sunt acele pilule sau picături care nu conţin nici o substanţă activă, nişte pseudo-preparate. Medicii le prescriu atunci cテ「nd bolnavului テョi lipseşte voinţa de a se face iarăşi sănătos, テョn felul acesta este mobilizat psihicul pacientului, şi, ca urmare, capacitatea lui de vindecare. Este interesant că preparatele placebo au efect exact テョn acele domenii テョn care par să acţioneze şi metodele alternative discutabile; acest lucru este un alt indiciu al faptului că nu medicamentul este important, ci metoda.

Aici iese テョn evidenţă şi un punct slab al medicinii. A lua pe cineva テョn serios, a-ţi face timp pentru el, a-l putea asculta, reprezintă marele atu al terapiilor "blテ「nde". Terapeutul テョntăreşte prin interesul acordat テョncrederea bolnavului テョn vindecare. Asta fiindcă orice boală este şi o suferinţă psihică. Dacă sunt bolnav fizic, atunci şi sensibilitatea mea sufletească este atinsă; テョn consecinţă, voi căuta ajutor şi sprijin indiferent de unde ar veni. Un proverb spune: Un om sănătos are 99 de dorinţe, pe cテ「nd unul bolnav doar una. テ始tr-o asemenea stare deosebită, omul este expus şi poate fi influenţat din toate părţile, iar criteriile pe care le respectă de obicei, acum nu le mai ia テョn seamă. Pe plan sufletesc, logica medicinii tradiţionale nu poate fi de prea mare ajutor şi tocmai aici テョnaintează metodele alternative.

Credinţă / sugestie

Dacă ajută pテ「nă şi credinţa テョntr-o pilulă, atunci şi sugestia exercitată conştient din afară are un efect.

Spre exemplu: o femeie se simte nervoasă şi agitată. Ea are probleme テョn relaţiile cu copiii, care vor să facă totul altfel decテ「t le spune ea. Complet neajutorată, se confruntă disperată cu fiecare asemenea situaţie şi, drept urmare, apelează la o terapeută ce foloseşte cristale. Sufrageria acesteia este zugrăvită toată テョn nuanţe calde. Terapeută e simpatică şi are o voce plăcută; e o femeie drăguţă, foarte atentă şi compătimitoare. Clienta se culcă pe canapeaua moale. Specialista テョn pietre preţioase テョi vorbeşte cu voce テョnceată, pe un ton calm şi liniştitor, テョi pune pacientei un cristal pe frunte şi o a doua piatră テョn mテ「na dreaptă, テョn final, apasă ambele mテ「ini ale femeii pe stomac şi-i şopteşte: "Simţiţi căldura care se scurge prin şakra dumneavoastră solară? Respiraţi o dată adテ「nc! Eliberaţi-vă de tot ce vă テョmpovărează! Simţiţi cum energia negativă este absorbită prin mテ「nă şi frunte de către cristal? Sunteţi liberă şi tot mai uşoară. E foarte bine. Puteţi fi sigură că sunteţi o părticică a cosmosului."

Fără nici o テョndoială, femeia tratată astfel se simte după aceea mai bine - pテ「nă la următorul haos din familie. Fiindcă acest "tratament" nu a reprezentat o soluţie, ci doar o refulare, un refugiu care poate duce la o dependenţă nesănătoasă. Fără テョncrederea テョn pretinsa ei putere de vindecare, piatra preţioasă テョşi pierde eficienţa. Fără credinţa テョn energiile ei ascunse, piatra rămテ「ne doar o piatră. Faptul că un cristal poate absoarbe energii, gテ「nduri negative sau păcate, nu are nimic de-a face cu fizica, ci mai degrabă cu magia şi ocultismul.

La astfel de practici suntem, テョn general, de la Adam şi Eva テョncoace, extrem de vulnerabili. Fizicianului Niels Bohr テョi plăcea să povestească următoarea テョntテ「mplare: "Un om agăţa odată o nicovală deasupra porţii. Vecinul テョl テョntreabă: 'Eşti atテ「t de superstiţios, テョncテ「t să crezi că nicovala テョţi va aduce noroc?' 'Nu, bineテョnţeles că nu', răspunse bărbatul cu un aer de superioritate,' テョnsă se spune că ajută şi atunci cテ「nd nu crezi テョn aşa ceva.'"

テ始şelătoria ocultă, demonică

テ始crederea investită テョntr-o minciună poate avea de asemenea un efect, テョnsă şi consecinţe foarte grave. Există vindecări care duc la rău, adevărate テョnşelătorii demonice. Asta se テョntテ「mplă atunci cテ「nd un mijloc, o metodă sau o dogmă テョl テョndepărtează pe om de Dumnezeul cel viu şi-l テョnlănţuie complet. Datorită テョncrederii investite テョn mod greşit, un asemenea om rămテ「ne prins テョntr-o reţea de tensiuni, de dependenţe şi temeri. Cine テョşi deschide conştiinţa lumii oculte, ajungテ「nd astfel victima forţelor necunoscute, acela abia mai poate fi テョnduplecat de la convingerile sale prin argumente raţionale. O singură forţă spirituală mai puternică este capabilă de acest lucru: Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, Cuvテ「ntul viu. テ始să El este dragoste şi de aceea nu constrテ「nge pe nimeni. Depinde de fiecare individ テョn parte să asculte de vocea Sa.

Distracţie pentru cei tineri?

Practici oculte precum tehnica paharelor, ghicitul テョn cărţi sau şedinţele spiritiste au devenit o joacă pentru tineri. La aceasta contribuie fascinaţia obscurului, plăcerea de a face ceva neobişnuit. Se consideră că ar fi vorba doar de un fenomen explicabil empiric, o joacă inofensivă pentru trecerea timpului.

Un sondaj făcut テョn Germania a scos la iveală că aproape fiecare al treilea tテ「năr a avut deja contact cu spiritele prin intermediul pendulelor, al ghicitului テョn cărţi sau prin tehnica paharelor. Au fost chestionaţi 1367 de elevi テョntre 13 şi 19 ani. テ始 Berlinul de Vest 2,4% din tineri au participat la o şedinţă de magie neagră cu テョnchinare la diavol. Au fost toate astea doar joacă şi distracţie? Nici pe departe: aproape un sfert au spus că li s-a făcut frică. Acesta este aşadar cazul cテ「nd se テョncearcă să se rezolve problemele personale cu ajutorul practicilor oculte. Dar cum poate fi ajutat un tテ「năr căruia i s-a spus că va muri peste trei ani? El este legat de mesajul primit de dincolo şi nu mai poate fi ajutat cu logica.

Cテ「nd se pune problema supranaturalului, trebuie să mă テョntreb mereu: テョn ce テョmi pun テョncrederea? Credinţa noastră este テョn orice caz puntea către lumea invizibilă.

テ始tr-o meditaţie cu pietre preţioase s-a sugerat: "Ametistul テョţi arată calea către lumile spirituale ale luminii. El テョi dă inimii tale spirituale puterea să se テョndrepte uşor către lumile extrasenzoriale şi să se regăsească テョn noi cテ「mpuri şi sfere (...) Dacă eşti pregătit să primeşti un sprijin din lumea spirituală, atunci roagă-te ca o fiinţă luminoasă sau un テョnger să se desprindă din lumea spirituală şi să vină la tine (...) Mulţumeşte esenţei ametistului tău pentru energiile sale şi pentru faptul că s-a pus la dispoziţia ta ca punte de legătură cu lumea spirituală" (din "Răspunsul inimii" de A. Blind-Klinger).

テ士părăţia invizibilă a テョntunericului

Lumea vizibilă este テョnconjurată de o lume invizibilă, テョn care există şi o adevărată テョmpărăţie a テョntunericului, un stat diabolic, care se テョmpotriveşte duşmănos テョmpărăţiei lui Dumnezeu. Dacă cineva pătrunde cu gテ「ndurile sale テョn lumea invizibilă - cu cine intră テョn contact? Biblia ne spune limpede cum se poate stabili contactul cu Dumnezeul adevărat. Cristos a aşezat puntea dinspre lumea invizibilă a lui Dumnezeu către noi, oamenii. El a rezolvat problema despărţirii dintre Dumnezeu şi om, lămurind テョntrebarea cu privire la vinovăţie. Trebuie schimbat modul de gテ「ndire, テョn textul grecesc acest proces se numeşte "metanoia", adică a gテ「ndi iarăşi corect despre Dumnezeu şi a-l oferi locul cuvenit テョn viaţa noastră.

"La テョnceput a fost Cuvテ「ntul şi Cuvテ「ntul era cu Dumnezeu şi Cuvテ「ntul era Dumnezeu. El era Iu テョnceput cu Dumnezeu... Şi Cuvテ「ntul S-a făcut trup şi u locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă テョntocmai ca slava singurului născut din Tatăl... Nimeni n-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este テョn sテ「nul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut...

Isus i-a spus: 'Eu sunt calea, adevărul şi viaţa, nimeni nu vine la Tatăl decテ「t prin Mine" (Ioan 1:1-2,14,18; 14:6).

Dacă prin credinţa テョntr-un alt mesaj pătrund テョn sfera invizibilă şi spirituală, voi sfテ「rşi prin a ajunge sub influenţe periculoase. Apostolul Pavel scrie テョn Epistola către efeseni că lupta creştinilor nu este テョndreptată テョmpotriva "cărnii şi a sテ「ngelui", ci テョmpotriva "căpeteniilor, domniilor, a stăpテ「nitorilor テョntunericului acestui veac, テョmpotriva duhurilor răutăţii care sunt テョn locurile cereşti" (Efeseni 6:12). Aceste forţe şi puteri ale răului sunt invizibile. Ele se stabilesc テョn gテ「ndurile noastre, dacă le acordăm テョncredere.

Un fost profesor de yoga a spus odată: "Noi ne テョnchipuim că stăpテ「nim alte forţe ascunse din univers, テョnsă trebuie să mărturisesc astăzi cu groază că, de fapt, ajungi să fii tu テョnsuţi cel stăpテ「nit de ele."

Testul

テ始 ce fel am putea deosebi duhurile, cum am putea examina ofertele care ni se fac? Nu numai pe baza a ceea ce simţim şi nu numai pe baza experienţei noastre. Adevărul nu este un produs al simţurilor, fiindcă テョn acest caz Dumnezeu ar fi rodul imaginaţiei noastre. Iar experienţele pot テョnşela. Modul nostru de a percepe realitatea poate deforma adevărul şi experienţele subiective nu le putem proclama ca fiind nişte adevăruri general valabile. De aceea este important să avem un punct de referinţă superior.

Cu privire la preparatele şi terapiile care se bazează pe energia cosmică, trebuie ridicate trei rテ「nduri de テョntrebări:

1. Analiza ştiinţifică
- Cum se explică efectul sau care este compoziţia produsului?
- Se poate repeta rezultatul?

2. Fundalul filozofic
- Care este sursa acestei ştiinţe misterioase (clarviziuni, iluminări...)
- Ce テョnvaţă ea cu privire la Dumnezeu şi univers?
- テ始 ce fel prezintă problema păcatului?
- Cum arată calea de mテ「ntuire?

3. Tehnica aplicării テョn ziua de azi
- Ce alte lucruri テョnvaţă terapeutul?
- Vorbeşte mereu de "forţe cosmice" şi "energii spirituale"?

Nu are importantă テョn ce credem?

Nu este テョn nici un caz indiferent, ci are chiar o importanţă absolut decisivă テョn ce anume crede omul. Pe ce temelie テョmi clădesc eu viaţa? Cărui mesaj テョi acord テョncredere? Depinde テョn ce gテ「nduri şi cuvinte provenite din lumea invizibilă şi テョn ce duhuri investesc テョncredere. Credinţa mea are aceeaşi valoare ca şi obiectul テョn care mă テョncred, テョn nici un caz credinţa mea nu face ca un lucru greşit să fie corect. Important nu e faptul că pur şi simplu cred, ci ce anume cred.

Omul nu este o marionetă テョn mテ「na hazardului, nici o picătură de energie, nici o frunză purtată de vテ「nt, nici un sistem de energie, ci o personalitate iubită de Creatorul ei. Dumnezeu a creat pe om "după chipul Său", original, unic - fiecare テョn parte fiind dorit şi iubit. Dumnezeul ezoteric este impersonal. In cadrul acestui sistem de gテ「ndire fiecare lucru este energie. Totul curge. Totul este dumnezeu. Insă acest dumnezeu nu mă primeşte ea pe un copil al său. テ始 acest sistem, dumnezeu e mut. El nu se ocupă cu-adevărat de mine. Eu sunt abandonat voinţei proprii. Nu este vorba nicidecum despre un dumnezeu care se coboară către mine, ci de unul către care eu trebuie să mă テョnalţ.

Adevăratul Dumnezeu a venit テョn lume, a trăit テョntre oameni şi Şi-a dat viaţa pentru noi. Pentru a ne salva din ghearele morţii, S-a coborテ「t atテ「t de mult, pテ「nă la crucea de la Golgota. El S-a smerit pe Sine テョnsuşi. Cine se poticneşte de Dumnezeul singur şi părăsit de pe cruce, acela nu a テョnţeles situaţia reală テョn care se află. Asta テョnsă nu depinde de テョnţelegerea noastră luminată, ci de păcatul nedescoperit din noi. Pentru a rezolva această problemă trebuie să テョnvăţăm să cunoaştem mesajul Bibliei.

Isus Cristos spune: "Eu sunt テョnvierea şi viaţa. Cine crede テョn Mine va trăi, chiar dacă ar fi murit. Şi oricine trăieşte şi crede テョn Mine nu va muri niciodată" (Ioan 11:25-26). テ始să la ce vă poate ajuta acest cuvテ「nt, dacă nu vi-l テョnsuşiţi?

Nu există nici o formulă, nici o mantră, nici un mijloc de vindecare, nici o formă de meditaţie, pentru a ajunge la Dumnezeu. Salvarea vine de la El, prin harul Său, prin predarea noastră completă テョn mテ「na lui Cristos.

R. H.

"Experienţele oculte din ziua de astăzi afectează oamenii prin punerea la テョndoială a perspectivei lor despre viaţă. Ele contrazic bazele materialismului şi sunt inacceptabile テョn lumina テョnvăţăturilor biblice. Totuşi pentru cei ce le experimentează ele par extraordinar de reale şi de semnificative... Din nefericire, se pare că majoritatea oamenilor テョşi schimbă mai degrabă convingerile decテ「t să pună la テョndoiala validitatea experienţelor avute. " (E.H.)

Din punct de vedere biblic, orice contact al gテ「ndurilor cu lumea invizibilă sau orice invocare a forţelor supranaturale, care nu ţine cont de Cuvテ「ntul lui Dumnezeu, de voia şi de poruncile Lui, duce テョn sfera de influenţă de natură ocult-demonică. De aceea Dumnezeu pune pe om m gardă şi stabileşte o ordine proiectivă.

Biblia avertizează cu insistenţă şi interzice, ţinテ「nd cont de consecinţe, următoarele practici:

- テ始chinarea la obiecte, imagini, statui, natură
"Vai de cel ce spune lemnului: 'Scoală-te!' şi unei pietre mute: Trezeşte-te!"' (Habacuc 2:19; Deuteronom 5:6-9; Ezechiel 20:32; Ieremia 2:27 ş.a.)

- テ始chinarea la astre
(vezi Deuteronom 17:3; 2 テ士păraţi 23:4)

- Stabilirea de contacte cu spiritele/duhurile morţilor
(vezi Deuteronom 18:10)

- Prezicerile, vrăjitoriile, slujirile la idoli
(vezi Deuteronom 18:11; Leviticul 19:4:29:31;Isaia 47:12-14)

- Profeţi mincinoşi
(Ezechiel 13; Ieremia 27:9)

- テ始chinarea la idoli, exorcismul
(Faptele Apostolilor 19; 1 Corinteni 10:20; Apocalipsa 21:8; 22:15)

Calea către singurul Dumnezeu adevărat duce, prin credinţa personală テョn Isus Cristos, la テョntoarcere, la pocăinţă şi o viaţă nouă, テョn care Lui テョi este acordat primul loc. Biblia vorbeşte şi ea despre o "poartă" către Dumnezeu: "Intraţi pe poarta cea strテ「mtă. Căci largă este poarta, lată este calea care duce la pierzare şi mulţi sunt cei care intră pe ea. Dar strテ「mtă este poarta, テョngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt cei ce o află" (Matei 7:13-14).

După テョntoarcere, după iertarea păcatelor, comuniunea cu Dumnezeu va da un sens cu totul nou vieţii. Cuvテ「ntul lui Dumnezeu va determina gテ「ndurile şi faptele şi astfel se produce o テョnnoire lăuntrică (vezi Romani 12:2). Prin Duhul şi Cuvテ「ntul lui Dumnezeu omul devine capabil să cerceteze lucrurile. Creştinii sunt chemaţi să descopere "lucrările テョntunericului" şi să nu aibă nici o legătură cu ele (Efeseni 5:11). Nu se pune niciodată problema unei "goliri" lăuntrice pentru a deveni astfel dependent de influenţe nedefinite. Dumnezeu cheamă la veghere, la o viaţă spirituală activă (vezi Matei 24:42; 26:41; Marcu 14:38; Luca 12:35; 21:36; l Tesaloniceni 5:6; l Petru 5:8), inspirată, purtată şi umplută de Cuvテ「ntul Său plin de duh (Colo-seni 3:16):

"Cuvテ「ntul lui Cristos să locuiască din belşug m voi m toată テョnţelepciunea, テョnvăţaţi-vă şi sfătuiţi-vă unii pe alţii cu psalmi, cu cテ「ntări de laudă şi cu cテ「ntări duhovniceşti, cテ「ntテ「nd lui Dumnezeu cu mulţumire テョn inima voastră."

Identificarea practicilor oculte

* テ始 afară de lumea vizibilă, materială, există o lume invizibilă (spirituală, extrasenzorială, transcendentală, supranaturală).

* テ始 lumea invizibilă există fiinţe şi forţe spirituale cu puteri şi aptitudini supranaturale, テョn funcţie de cultură şi religie acestea sunt numite: zei, duhuri, demoni, spirite ale strămoşilor, ale morţilor, duhuri ocrotitoare sau ajutătoare.

* Practicile oculte deschid uşa către lumea invizibilă. Din ea fac parte toate formele:
- de stabilire de contacte şi comunicare cu lumile şi puterile invizibile, ale căror capacităţi supranaturale se doreşte a fi folosite (formule de exorcism, rugăciuni rituale, simboluri, gesturi, poziţii ale corpului, dansuri, cテ「ntece, arome, reprezentări spirituale, sacrificări, invocări etc.)
- de puteri magice (incantaţii pentru vindecare, pentru protecţie şi apărare, de dragoste sau răzbunare, insensibilitate la dureri, clarviziuni, divinaţii, telepatii, pendule, puteri de a face invizibil etc.)
- de transformare a stărilor de conştientă şi de transă (droguri, substanţe halucinogene, post negru, epuizare fizică, cテ「ntări şi dansuri extatice, ritmuri de tobă)
- şamanii recomandă テョn special relaxarea, golirea lăuntrică, eliberarea, imaginaţia şi concentrarea ca mijloc de introducere a stărilor de transă şi ale migraţiilor sufletului テョn altă lume spirituală.

Sfaturi pentru părinţi

Diferitele genuri de terapii ale trupului, sufletului şi spiritului nu sunt テョn nici un caz materii şcolare. Prin urmare, părinţii sunt sfătuiţi să nu permită copiilor lor să intre テョn stări de transă sau hipnoză.

De asemenea, copiii trebuie să fie ţinuţi departe de orice fel de exerciţii de relaxare, respiraţie, percepţie şi de masaj. Ei trebuie să fie deosebit de atenţi cテ「nd primesc din partea profesorilor instrucţiuni de genul:

- Fă-te comod
- テ始chide ochii
- Urmăreşte-ţi respiraţia
- Uită toate grijile
- Eliberează-te complet
- Relaxează-te, destinde-te complet
- Priveşte imaginile din interiorul tău
- Concentrează-te asupra unui punct
- Desenează sau colorează un simbol mandalic
- Priveşte ţintă flacăra unei lumテ「nări
- Vorbeşte-i lumテ「nării
- Pune-ţi o dorinţă
- テ始chipuie-ţi că eşti altundeva sau altcineva
- Stai テョn echilibru pe o linie
- テ始vaţă să percepi cu ochii テョnchişi
- Desenează opturi テョn aer
- Adoptă o poziţie yoga
- Masaţi-vă reciproc

www.misiune.ro :: www.crestin.ro :: www.tanarcrestin.net
Copyright ゥ Cantececrestine.3x.ro 2005
Termeni şi condiţii