Continut
Vazut de 111 ori |
Există un răspuns la problema suferinţei?
Pretutindeni unde este vestită Evanghelia, ne apasă pe noi, oamenii, テョntotdeauna aceeaşi テョntrebare: Cum poate テョngădui un Dumnezeu al dragostei suferinţa şi nedreptatea strigătoare la cer? Vom テョncerca テョntr-o serie de articole să facem faţă acestei probleme, テョn acest scop vrem să ne ferim de orice răspunsuri ieftine.
Serie de articole despre răul şi suferinţa din lumea aceasta
Atitudinea faţă de suferinţă nu este テョntotdeauna aceeaşi... Despre durerile şi suferinţele din lume se poate discuta la o halbă de bere sau mテ「ncテ「nd copios şi savurテ「nd un vin roşu テョn faţa televizorului care tocmai relatează despre nişte femei violate. Situaţia se schimbă radical cテ「nd suferinţa bate la uşa noastră sau priveşte pe cineva din propria familie. Există cazuri de suferinţă cテ「nd cuvintele şi explicaţiile sunt goale şi fără greutate; atunci nu putem decテ「t consola, trecテ「nd noi テョnşine de partea lui Dumnezeu şi devenind astfel capabili să suferim şi să purtăm poverile テョmpreună cu cei loviţi.
Există, pe de altă parte, o mulţime de oameni care abia dacă-şi pun vreodată problema existenţei lui Dumnezeu, dar テョl acuză imediat plini de indignare cテ「nd テョn viata lor ceva nu merge bine sau viaţa le este zguduită de suferinţă. Mă gテ「ndesc la un teolog care, după ce s-a ars la degete, s-a lăsat de meserie şi s-a făcut actor. Accidentul pe care-l avusese テョl dusese la concluzia: nu există Dumnezeu. A renunţat la profesia lui şi a テョnceput să "misionarizeze" plin de rテ「vnă cu noua sa opinie a unei teologii de genul "Dumnezeu-este-mort". Era de părere că, dacă există Dumnezeu, Acesta ar trebui să acţioneze şi să テョmpiedice suferinţa şi durerea.
Dovedeşte suferinţa テョntr-adevăr inexistenţa lui Dumnezeu?
Piesa radiofonică a lui Wolfgang Borchert "Afară テョn faţa uşii" a avut milioane de ascultători. Borchert テョnsuşi s-a テョntors din cel de-al doilea război mondial cu o boală grea de plămテ「ni. Povestirea lui reactualizează spaima, suferinţa şi disperarea acestui război, punテ「ndu-şi amprenta chiar şi asupra viitorului. Borchert a avut o trezire rapidă. S-a considerat eliberat de amăgiri şi iluzii. Credinţa i s-a stins. Astfel că soldatul Beckmann ajunge să strige テョn permanenţă: "Unde ai fost cテ「nd explodau bombele? Noi am urlat la Tine, am plテ「ns şi Te-am blestemat. Unde erai, Dumnezeule? Erai plin de dragoste atunci cテ「nd, dintr-o patrulă de recunoaştere s-au テョntors cu 11 oameni mai puţin? Unsprezece mai puţin, Dumnezeule, şi Tu nu erai acolo, Dumnezeule! Cei 11 au strigat la Tine テョn pădurea pustie, dar Tu nu erai acolo. Pur şi simplu lipseai, Dumnezeule. Oare la Stalingrad ai fost plin de dragoste, Dumnezeule bun? Ai fost Tu acolo iubitor? Cum? Cテ「nd ai fost vreodată iubitor, Dumnezeule, cテ「nd? Cテ「nd Te-ai interesat Tu cu-adevărat de noi?"
Milioane de oameni au preluat această テョntrebare, acest strigăt: "Dumnezeule, unde eşti?" テョn fosta Iugoslavie, テョn Somalia, テョn Sudan... Unde e Dumnezeu acolo?
De ce toate aceste ucideri şi orori? De ce o astfel de nedreptate? De ce e lumea aceasta aşa cum este? De ce au unii prea puţin pentru a trăi şi prea mult pentru a muri, テョn timp ce alţii nu mai ştiu ce să facă cu belşugul lor? De ce sunt milioane de oameni care mor de foame, テョn timp ce alţii se chinuie atテ「t să scape de kilogramele テョn plus prin tot felul de regimuri alimentare noi şi sofisticate?
De ce există răul?
Realitatea răului atinge fiecare domeniu al vieţii noastre. De ce vin pe lume copii orbi sau schilozi? De ce au putut Hitler, Stalin, Eichmann, Hussein să-şi folosească テョntr-un mod atテ「t de bestial puterea? Dacă există Dumnezeu, cum poate El să テョngăduie toate acestea? Nu trebuie să ocolim această テョntrebare, ci s-o abordăm テョn mod intelectual, cu bună credinţă, dar şi テョn mod existenţial. Dacă există Dumnezeu, de ce mai există răul? テ始 toate vremurile, oamenii au căutat răspuns la această テョntrebare arzătoare, テョn cadrul celor mai diferite religii.
Ateismul
Cei mai renumiţi filozofi şi gテ「nditori atei s-au folosit de suferinţa şi răul din lume, テョn テョncercarea lor de a dovedi că nu există un Dumnezeu atotputernic.
Epicur spunea: "Ori Dumnezeu nu este bun, ori nu este atotputernic!"
Hume a pus テョntrebarea: "Oare Dumnezeu nu vrea să テョmpiedice răul, sau nu poate? Atunci e neputincios! Dacă テョnsă e capabil şi nu vrea, atunci e răuvoitor."
Ateiştii sunt convinşi că ei cテ「ntăresc toate faptele テョn mod intelectual, cinstit şi că filozofia lor redusă la "Dumnezeu-este-mort" este bine テョntemeiată. Răul din lume este o realitate. Acesta nu poate fi contestat. Corectă este şi deducţia lor că răul nu este compatibil cu Dumnezeu, テョnsă a trage de aici concluzia că Dumnezeu nu este atotputernic sau nu este existent este un lucru complet greşit. Vom reveni asupra acestui aspect.
Reprezentanţi remarcabili ai acestei opinii sunt Sartre, Camus şi Hemingway. Aceşti trei gテ「nditori au reuşit テョn mod memorabil, prin arta formulărilor lor, să prezinte lipsa unui sens al vieţii omului modern ca fiind un lucru inevitabil. Este schiţată viaţa omului nedirijat şi necomandat de nimeni, テョntテ「mplarea oarbă aduce fericire, care se sparge dintr-o dată ca un balon de săpun. Omul este expus unui capriciu fără nume, fără sens şi cu totul テョntテ「mplător.
Hemingway, Sartre şi Camus nu sunt doar nişte maeştri ai cuvテ「ntului, ci mult mai degrabă au テョmbrăcat propriile lor experienţe de viaţă テョn cuvinte, テョmpletindu-le cu versurile lor. Ernest Hemingway şi-a pus テョn 2 iulie 1961 capăt zilelor: "Şi-a luat puşca sa preferată din rastel, o puşcă de vテ「nătoare テョncrustată cu argint, construită special pentru el, a introdus ţeava テョn gură şi a tras ambele focuri. Explozia i-a smuls capul aproape テョn テョntregime."
"Bătrテ「nul şi marea" face parte din povestirile sale cele mai frumoase. Aici テョşi formulează credo-ul: "Oamenii se pot bucura de clipe fericite, care テョnsă dispar iarăşi, trebuind să plătească tribut nimicirii şi stricăciunii."
Poetul şi filozoful francez Jean-Paul Sartre spune despre sine că este un existenţialist ateist, un necredincios pentru care nu există nici un dumnezeu. テ始 cartea "Cuvintele", Sartre scrie: "Am ajuns la necredinţă nu prin conflictul dogmelor, ci prin indiferenţa bunicilor mei." Sartre era suficient de inteligent să ştie că negarea lui Dumnezeu distruge toate valorile, deschizテ「nd totodată porţile arbitrariului şi cruzimii. Şi Dostoievski recunoaşte: "Dacă n-ar exista Dumnezeu, ar fi permise toate lucrurile."
Pentru Sartre, acesta a fost punctul de plecare pentru existenţialism. El era convins că omul a fost osテ「ndit la libertate, テョn romanul său "Greaţa", el テョşi exprimă, cu toată puterea cuvテ「ntului, oroarea, scテ「rba de a exista pur şi simplu, テョn drama "テ始 faţa uşilor テョnchise", trei oameni trăiesc iadul, strテ「ns legaţi テョntr-o テョncăpere foarte strテ「mtă. Autorul descrie cum cei trei se chinuiesc reciproc pテ「nă la nebunie.
Albert Camus n-a găsit テョn sine nici un răspuns la problemele sale arzătoare. Orice テョntrebare se sfテ「rşea テョn lipsa de sens a existenţei. La un moment dat, el spune: "Armoniei テョi lipseşte un lucru mărunt: nu există nici un dumnezeu, şi de aceea, ceea ce scテ「rţテ「ie テョn mecanismul lumii, pare să fie doar un fir de nisip." Apoi Camus テョşi sintetizează gテ「ndurile: "Dar cテ「t este pテ「nă veţi recunoaşte, veţi fi de acord şi-l veţi numi. Acest firişor de nisip - dar nu, nu este nici un fir de nisip, este motorul テョnsuşi, se numeşte: absurdul." Camus ştia prea bine că ateismul său, cerul gol, filozofia sa numită "Dumnezeu-este-mort", transmite lipsa de sens, golul テョn inimile oamenilor. O viaţă fără speranţă şi fără un ţel este absurdă.
Filozofii ateişti văd cu ochi treji nenumăratele probleme ale lumii acesteia: boala, războiul, foametea, şomajul. Se confirmă tot mai mult că cel brutal, iresponsabil a trăit テョntotdeauna bine, iar cel ce se străduise să facă binele nu se alegea cu nimic. Dacă ar exista un Dumnezeu bun, n-ar fi trebuit să-i răsplătească pe cei "buni" şi să pedepsească răul? Din punctul lor de vedere, faptele nu par să ofere nici o altă posibilitate decテ「t că Dumnezeu nu există. Viaţa este un joc de zaruri. Aşa arată realitatea pentru unul care gテ「ndeşte temeinic. Omul religios trăieşte conform acestei diagnoze テョntr-o lume aparentă şi-şi proiectează テョn cadrul realităţii toate テョnchipuirile şi valorile pe care le-a preluat.
Ateistul materialist crede că viaţa a apărut la テョntテ「mplare. Cel mai puternic supravieţuieşte şi se テョnalţă, cel slab e suprimat fără milă. Individul e lipsit de importanţă. Valoare au doar statul, partidul, societatea. Privite de el chiar şi prin această optică, faptele par să dovedească zdrobitor un lucru: Nu există Dumnezeu. Totul este テョntテ「mplare. Această gテ「ndire duce la o "societate a datului din coate". Egoismul duce la succes. Important テョn viaţă e doar cel puternic; cine e テョnvins, e lipsit de valoare.
Această gテ「ndire fără Dumnezeu, cu scări de valori aleatorii, duce la escaladarea răului. Ceea ce este normal, conform normei lui Dumnezeu, este luat テョn derテ「dere. Ce e pervers devine binecrescut. Cel ce mai reprezintă azi valorile biblice este un retrograd, un visător. Cine vorbeşte de fidelitate テョn căsnicie nu e normal. O societate lipsită de orice pudoare evoluează テョn mod logic către o societate ucigătoare. Făptaşii devin jertfe şi jertfele devin făptaşi. Lumea este aşa cum este fiindcă omul, テョn trufia sa, テョl consideră mort pe Dumnezeu, făcテ「ndu-se pe sine テョnsuşi măsura tuturor lucrurilor. Aici ateiştii filozofici şi materialiştii テョşi dau mテ「na fiindcă au "dovedit": "Dumnezeu este o iluzie!"
Ateistul trebuie să creadă absurdul şi nonsensul. Cine-L consideră mort pe Dumnezeu trebuie să confere veşnicie materiei. Materia fără viaţă a creat viaţa, materia fără spirit a produs inteligenţa. Materia fără morală, fără ethos, a creat scop şi ordine! Ce credinţă enormă e necesară pentru a accepta atテ「ta absurd!
Dacă eu vin şi susţin că pe fundul mării nu se află nicăieri nici un ac, as putea susţine cu tărie şi credibilitate acest lucru, doar dacă as fi cercetat テョndeaproape fiecare ungher al mării. Dar fiindcă nu sunt テョn stare de acest lucru, cunoştinţa mea este limitată şi afirmaţia mea o remarcă goală. Nici un om nu are suficientă cunoştinţă pentru a fi ateist. Ateiştii care-L declară mort pe Dumnezeu şi nu cred テョn El, nu テョnseamnă că ei nu cred nimic, ci cred テョn propriile lor fantasmagorii.
Ei sunt テョn mod ciudat foarte revoltaţi de rău, chiar dacă, conform concepţiei lor despre lume, nu există de fapt nimeni faţă de care să fie revoltaţi. A aduce răul din lumea aceasta ca argument şi dovadă pentru inexistenţei lui Dumnezeu, provine dintr-o greşeală de gテ「ndire fundamentală. Răul ar fi putut cel mult pune sub semnul テョntrebării caracterul şi テョnsuşirile lui Dumnezeu, テョn nici un caz テョnsă existenţa Sa!
Religiile orientale
Hinduşii şi chiar budiştii reacţionează la problema răului, negテ「nd efectiv existenţa lui. Vreau să ne oprim puţin asupra acestei concepţii.
Buda s-a născut la jumătatea sec. VI テョ.Cr., テョn Nepal, テョn nordul Indiei. Mai tテ「rziu a primit numele de "Gautama". Tatăl lui Buda era nespus de bogat, astfel că tテ「nărul a trăit numai テョn belşug. El s-a căsătorit şi a devenit şi tatăl unui băiat. テ士potriva poruncii clare a tatălui său, Buda a părăsit la vテ「rsta de 29 de ani curtea acestuia şi a テョntテ「lnit, pentru prima oară テョn viaţă, suferinţa şi nevoile. Aceste experienţe i-au urmărit テョn permanenţă. N-a aflat linişte, a devenit călugăr-cerşetor şi şase ani mai tテ「rziu, devenind scheletic, a renunţat la căile sale greşite. テ始tr-o noapte a avut o mare revelaţie, de unde se trage şi テョnvăţătura sa. A călătorit apoi timp de 45 de ani ca predicator pelerin. テ始văţătura sa poate fi schiţată prin "cele patru adevăruri sfinte" şi "calea sfテ「ntă テョn opt părţi". "Cele patru adevăruri sfinte" sunt:
1. Adevărul suferinţei 2. Adevărul izvorului suferinţei 3. Adevărul sfテ「rşitului suferinţei 4. Adevărul căii care duce la sfテ「rşitul suferinţei.
Conform budismului, nu există decテ「t o singură posibilitate de a scăpa de "テョntrupare": să străbaţi această "cale sfテ「ntă テョn opt părţi". Cel ce recunoaşte că tot ceea ce-l bucură sau face să sufere テョn viaţă nu-l priveşte deloc (deci e o iluzie), acela a atins scopul (nirvana)!
Cel ce pleacă de la premiza că răul este o iluzie, se テョnşeală singur, refugiindu-se テョntr-o lume aparentă. Realitatea răului nu se lasă tăgăduită. Ea poate fi dată la o parte, neluată テョn seamă; テョnsă cテ「nd mă priveşte pe mine テョnsumi, テョntreagă această iluzie panteistă se năruie. Dacă nedreptatea mă loveşte テョn mod personal, atunci această construcţie de idei auto-fabricate nu-mi mai ajută. Realitatea distruge fără milă iluzia. Durerea vorbeşte propria ei limbă. N-am テョntテ「lnit テョncă pe acel om care rămテ「ne liniştit テョn camera lui de hotel, ştiind că teroriştii se străduiesc să arunce clădirea テョn aer!
Cuvテ「ntul religie, provenit din latinescul relegere, re-ligare, テョnseamnă, funcţie de opinia diverşilor apartenenţi, urmarea unor tradiţii prescrise şi テョncercarea de a intra テョn legătură cu Dumnezeu. De aici şi părerea că omul este dependent de diferite forţe (Dumnezeu, zei, fiinţe superioare). Omul trebuie să primească favoarea acestora şi caută să le mulţumească şi să le liniştească テョn cele mai variate moduri. Este テョncercarea de a ajunge prin propriile realizări la Dumnezeu şi de a rezolva totodată problemele vieţii. Cine se opreşte aici va avea テョndoieli テョn privinţa vieţii, păstrテ「nd poate o aparenţă de religiozitate, テョnsă テョn final va gテ「ndi şi acţiona テョn mod ateist.
Toate religiile documentează dorinţa de cunoaştere a omului テョn legătură cu Dumnezeu sau o forţă superioară. Biblia ne spune foarte potrivit că fiecare om poate recunoaşte テョn creaţie pe Creator, iar ca o altă sursă a descoperirii divine posedă conştiinţa (Romani 2:11-16). Cunoaşterea este foarte variată テョn cadrul diferitelor religii. Decisivă nu este mărimea acestei recunoaşteri. Omul este răspunzător pentru ceea ce ştie şi nu pentru ceea ce nu ştie. Omul nu este pierdut fiindcă s-a născut テョntr-o religie falsă sau テョntr-o ţară greşită. Dar dacă nu acţionăm după măsura cunoştinţei noastre şi a conştiinţei proprii, atunci suntem vinovaţi. Nici un om, indiferent de educaţia şi cultura lui, n-a trăit テョn permanenţă după conştiinţa sa a binelui şi răului, テョntre cunoştinţa şi acţiunea noastră este o mică sau mai mare prăpastie. Biblia, cu diagnosticul ei de mare precizie, ne arată exact starea noastră. Ea numeşte această prăpastie "păcat" (ratare a ţintei, despărţire de Dumnezeu) şi ne spune fără menajamente că toţi oamenii sunt păcătoşi (Romani 3:23). Plata pentru păcat este moartea, adică despărţirea de Dumnezeu (Romani 6:23). Biblia este logică şi convingătoare. De aceea credinţa テョn Domnul Isus Cristos este o reacţie la adevăr. Cel ce continuă テョn mod conştient să trăiască テョn necredinţă, acela crede minciuna. Orice alte justificări sunt doar pretexte.
テ始cercările omului - oricテ「t ar fi de bine intenţionate - de a テョnvinge singur această despărţire, sunt sortite eşecului. Noi nu ne putem trage singuri de păr pentru a ieşi din mocirlă. Răspunsul la テョntrebarea care este cauza şi scopul suferinţei, a răului, se află, テョn cadrul tuturor religiilor, la o depărtare de neatins. Cristos este sfテ「rşitul tuturor religiilor, sfテ「rşitul tuturor テョncercărilor de auto-mテ「ntuire.
Răspunsul biblic
Răspunsul biblic la problema răului, a suferinţei este singura soluţie adevărată şi eliberatoare. Ea se deosebeşte de toate filozofiile, religiile şi construcţiile de gテ「ndire omenească. Ce ne spune Dumnezeu, テョn Cuvテ「ntul Său, referitor la această problemă?
Dumnezeu este Creatorul cerului şi al pămテ「ntului. Aceasta este mult, mult mai mult decテ「t o afirmaţie. Teoria conform căreia din NIMIC a rezultat la intervale mari de timp viaţa, care apoi, prin selecţii şi mutaţii, a atins nivele superioare, este o dogmă şi nu o realitate ştiinţifică. Tot ceea ce a creat Dumnezeu a fost bun. El a creat oameni buni, (nu nişte roboţi), avテ「nd テョn orice caz potenţialul de a face rău! Omul, ca şi creaţie a lui Dumnezeu, are posibilitatea de a acţiona テョn mod nedrept şi ticălos. De ce este aşa, vom vedea puţin mai テョncolo. Deşi omul are aşadar posibilitatea de a face răul, nu Dumnezeu este autorul acestui rău. Răul, păcatul, este rezultatul rebeliunii テョmpotriva lui Dumnezeu: "Domnul Dumnezeu a dat omului porunca aceasta: Poţi să mănテ「nci după plăcere din orice pom din grădină; dar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănテ「nci, căci テョn ziua cテ「nd vei mテ「nca din el, vei muri negreşit "(Geneza 2:16,17).
...cu asta a テョnceput!
"Şarpele era mai şiret decテ「t toate fiarele cテ「mpului pe care le făcuse Domnul Dumnezeu. El a zis femeii: Oare a zis Dumnezeu cu adevărat: Să nu mテ「ncaţi din toţi pomii din grădină? Femeia a zis şarpelui: Putem să mテ「ncăm din rodul tuturor pomilor din grădină. Dar despre rodul pomului din mijlocul grădinii, Dumnezeu a zis: Să nu mテ「ncaţi din el, şi nici să nu vă atingeţi de el, ca să nu muriţi. Atunci şarpele a zis femeii: Hotărテ「t că nu veţi muri: dar Dumnezeu ştie că, テョn ziua cテ「nd veţi mテ「nca din el, vi se vor deschide ochii, şi veţi fi ca Dumnezeu, cunoscテ「nd binele şi răul. Femeia a văzut că pomul era bun de mテ「ncat şi plăcut de privit, şi că pomul era de dorit ca să deschidă cuiva mintea. A luat deci din rodul lui, şi a mテ「ncat; a dat şi bărbatului ei, care era lテ「ngă ea, şi bărbatul a mテ「ncat şi el. Atunci li s-au deschis ochii la amテ「ndoi; au cunoscut că erau goi, au cusut laolaltă frunze de smochin şi şi-au făcut şorţuri din ele" (Geneza 3:1-7).
Dorinţa femeii pare nevinovată, ba chiar pozitivă. Cine nu doreşte să aibă mai multă şi o mai bună cunoştinţă? Ce e greşit テョn asta? Acest eveniment dramatic de la テョnceputul istoriei umane ne arată felul テョn care răul, păcatul, a intrat テョn lume. Astfel a テョnceput nenorocirea. Dorinţa după autonomie, autodeterminare, l-a dus pe om テョn prăpastie şi o mai face şi astăzi. Istoria realizării personale a omului modern trebuie căutată テョn arta de a テョnşela a duşmanului lui Dumnezeu. Primii oameni erau fericiţi şi mulţumiţi. Viaţa lor era plină de sens şi de o mare calitate, テョnsă テョntr-o clipă s-a distrus totul. Teama s-a cuibărit テョn inimile lor. Şarpele nu era un monstru ateu. El i-a captat pe primii oameni テョntr-o discuţie religioasă, sădind テョn mod rafinat テョndoiala テョn inima Evei. "Dumnezeu cu siguranţă nu vrea ca tu să pierzi ceva. Să fi spus Dumnezeu aşa ceva? Doar e imposibil! Să fie El atテ「t de meschin, de răutăcios? Are El oare nevoie să pună limite şi să ridice plăcuţe de interdicţie? Să-ţi refuze El ţie fericirea? Nu este El un Dumnezeu al plinătăţii nemărginite a vieţii? Doar nu poate fi rău pentru tine ceva ce El テョnsuşi a creat! Ai voie să faci ceea ce-ţi place. Să-ţi fi interzis Dumnezeu să dai frテ「u liber instinctelor tale テョnnăscute, poftelor tale? Stomacul テョţi aparţine. Dumnezeu e cu totul altfel decテ「t vă テョnchipuiţi, nu poate fi atテ「t de meschin. El este Dumnezeul vieţii, aşa că luaţi tot ce puteţi apuca..." Cu astfel de gテ「nduri a テョnşelat şi テョnşeală şi astăzi diavolul pe oameni, strecurテ「nd テョndoială cu privire la Cuvテ「ntul lui Dumnezeu.
Este pregătită foarte sistematic schimbarea la nivelul conştiinţei. Este vorba doar de un pom şi un fruct. Aici vine decizia: ascultare, テョncredere sau neascultare şi necredinţă, テョntreaga creaţie minunată este prezentată, テョncredinţată omului de către Dumnezeu spre administrare şi folosire; cu excepţia unui singur pom. Tocmai pe asta mizează şarpele. El nu spune: "Dumnezeu este o iluzie" şi nici: "Doar ceea ce pot să văd, să ating şi să gust este realitate." Nu, el formulează un pretext foarte simplu: e doar atテ「t de lipsit de importanţă un singur fruct faţă de toţi ceilalţi pomi şi fructe! 99,9% ascultare şi doar 0,1 % neascultare nu pot distruge pacea cu Dumnezeu! O dată e ca niciodată. Dumnezeu este generos. Eva i-a dat şarpelui foarte clar de テョnţeles că ea pricepuse foarte bine ceea ce le spusese Dumnezeu: Sunt creaţi după chipul lui Dumnezeu, dar nu sunt deopotrivă cu Dumnezeu, aşa că ei trebuie să se mulţumească cu aceste graniţe. Depăşirea unei graniţe テョnseamnă moarte. Astfel că Satana テョncepe atacul general, punテ「nd cărţile pe masă: "Hotărテ「t, că nu veţi muri: dar Dumnezeu ştie că, テョn ziua cテ「nd veţi mテ「nca din el, vi se vor deschide ochii, şi veţi fi ca Dumnezeu, cunoscテ「nd binele şi răul." Cunoaşterea aceasta テョnseamnă putere. Diavolul a sădit テョndoiala cu privire la bunătatea lui Dumnezeu, cu alte cuvinte: "Dumnezeu vrea să テョmpiedice ca voi să vă desăvテ「rşiţi, ca să nu deveniţi ca El. El vrea să vă テョnrobească."
テ始totdeauna acolo unde sămテ「nţa neテョncrederii cade pe un teren sensibil, nu mai rămテ「ne decテ「t un mic pas de la テョndoiala cu privire la bunătatea lui Dumnezeu pテ「nă la テョndoiala privind existenţa Sa. "Dumnezeu te-a uitat. El nu Se interesează de tine." Dacă テョn inimile noastre テョşi face loc テョndoiala cu privire la bunătatea lui Dumnezeu, atunci otrava acţionează foarte rapid. Fructul oprit devine dintr-o dată atテ「t de atrăgător, atテ「rnテ「nd テョn toată splendoarea sa aţテ「ţătoare, テョncテ「t omul nu-şi mai poate dezlipi privirea de la el. Dorinţa devine extrem de puternică. Gテ「ndurile declanşează sentimente, sentimentele devin fapte, acţiuni, iar faptele obişnuinţe. Sentimentul a determinat-o pe Eva să apuce fructul oprit. Toate binefacerile lui Dumnezeu fuseseră făcute uitate. Egoismul pusese stăpテ「nire pe Eva. Dumnezeu era undeva departe. Ce-o interesa pe ea voia Lui? Nu avea ea dreptul la autodeterminare?
Adam şi Eva trăiseră テョntr-o părtăşie totală cu Dumnezeu. Ei vedeau fructul テョn fiecare zi, dar nu tテ「njeau după el, fiindcă erau deplin fericiţi şi mulţumiţi, テョnsă după ce au făcut loc テョndoielii, a fost suficientă o privire ca să-i facă să cadă: "Veţi fi ca Dumnezeu, cunoscテ「nd binele şi răul." Un drept numai al lui Dumnezeu, fiindcă numai El ştie să-l folosească. Omul vrea şi el să decidă ca Dumnezeu asupra binelui şi răului. El vrea să hotărască ce e bun şi ce e rău. Omul vrea să-şi modeleze singur viaţa. Aceasta este o posibilitate reală. Deoarece omul are această posibilitate a unei decizii libere, el poate mテ「nca acest fruct, テョnsă numai spre răul lui propriu. Aceasta nu reprezintă un cテ「ştig, ci o pierdere.
"Atunci li s-au deschis ochii la amテ「ndoi." Satan nu a promis numai minciuni, テョntotdeauna el amestecă minciuna cu adevărul. Ei au recunoscut realitatea. Erau goi, despuiaţi. Mulţumirea şi siguranţa lor dispăruseră. Se instaurase teama. Fiecare テョl テョnvinuia pe celălalt. Fusese distrusă părtăşia reciprocă şi a celor doi cu Dumnezeu. Omul fusese lăsat テョn voia lui テョnsuşi, părăsit. Astfel a primit ceea ce dorise. Iar noi am preluat moştenirea aceasta. Fiecare vrea să se afirme, să se realizeze şi să-şi satisfacă plăcerile. Bărbatul arată către femeie. Plテ「ngere テョn locul dragostei. Fuseseră fericiţi. Iar acum, fiecare dă vina pe celălalt, テョn locul vieţii - moartea, テョn locul siguranţei -teama, テョn locul găsirii unui sens al vieţii -autodeterminare, テョnrobire, lipsă de speranţă şi de ţel, テョn locul dragostei - ura, テョn locul テョncrederii - neテョncrederea: acesta este gustul amar al fructului atテ「t de promiţător.
Bruno Schwengeler |