Continut
Vazut de 104 ori |
テ始 oraşul nord-african Tagasta, テョn casa unui funcţionar roman, s-a născut テョn anul 354 Augustin. Tatăl lui se numea Patricius şi a fost la テョnceput păgテ「n, dar mai tテ「rziu a テョmbrăţişat credinţa creştină. Mama lui, Monica, era o femeie evlavioasă, cinstind mărturia ei printr-o viaţă sfテ「ntă, iubitoare şi despărţită de lucrurile lumeşti. Plină de pace, era supusă bărbatului ei, om iute la mテ「nie şi din pricina căruia suferea foarte mult. テ始 felul acesta, ea テョmplinea ceea ce spunea apostolul Petru テョn prima sa epistolă (1 Petru 3:1-2). Monica a avut bucuria de a-l vedea pe soţul ei テョntors la Dumnezeu.
Augustin ne spune despre Monica un lucru deosebit, şi anume că ea se făcuse slujitoarea slujitorilor lui Dumnezeu. Monica este un exemplu de urmat, şi o テョncurajare pentru mamele din secolul XX, care de timpuriu trebuie să dea o テョnvăţătură sănătoasă copiilor lor şi să nu テョnceteze a se ruga pentru ei.
Augustin şi-a primit educaţia primară テョn şcoala locală, unde a テョnvăţat latina テョn acompaniamentul multor bătăi, şi a urテ「t greaca atテ「t de mult, テョncテ「t niciodată nu a テョnvăţat să o folosească eficient. Apoi a fost trimis la şcoală, テョn apropiere de Madaura, iar de acolo la Cartagina, să studieze retorica. A urmat modelul multor studenţi din timpul său, lăsテ「ndu-se テョn voia pasiunilor, テョntr-o legătură nelegitimă cu o concubină. Din această unire s-a născut テョn 372 fiul său Adeodatus.
テ始 căutarea lui după adevăr, Augustin a adoptat テョnvăţătura maniheistă, dar aceasta nesatisfăcテ「ndu-l, s-a テョntors spre filozofie. A predat retorica テョn oraşul Cartagina, pテ「nă la plecarea la Milano, テョn 384. El a fost contemporan cu Crisostom şi Ieronim, care erau buni credincioşi, slujitori ai lui Dumnezeu, de care Acesta Se folosea mult テョn acea perioadă pentru zidirea bisericii Sale.
Fiind テョn căutarea adevărului, Augustin a fost nevoit să citească Sfintele Scripturi, dar nu ca urmare a unei nevoi spirituale, ci a uneia intelectuale. El nu a avut nici o atracţie pentru Sfテ「nta Scriptură, nu i-a plăcut, şi deşi dorea şi alerga după テョnţelepciune, a respins adevăratul izvor al テョnţelepciunii.
テ始 anul 391 s-a テョntors la Cartagina şi a fost ordinat ca preot, iar テョn anul 396 a fost consacrat ca episcop de Hippona. De atunci, şi pテ「nă la moartea lui テョn 430, şi-a consacrat viaţa administraţiei episcopale, studiului şi scrisului. El este considerat cel mai mare dintre Părinţii Bisericii. Opera cea mai cunoscută ieşită de sub pana lui Augustin este "Confesiuni", care a fost terminată テョn anul 401.
"Confesiunile" lui Augustin reprezintă mărturia テョnflăcărată şi mereu actuală a unei convertiri frămテ「ntate şi sincere, pornind de la adevărurile culturii antice - cărora le relevă cel dintテ「i, cu putere, parţialitatea şi insuficienţa テョn calitate de adevăruri creştine - şi dorind să ajungă la adevărul suprem, care este Dumnezeu. Augustin nu are intenţia de a se convinge pe sine, sau de a-i convinge pe ceilalţi de o imagine convenabilă a propriei persoane, ci doreşte cu maximă sinceritate şi dăruire să se regăsească pe sine, căutテ「ndu-L pe Dumnezeu. Pe parcursul acestei テョncercări, cテ「nd Dumnezeu este acceptat drept Unicul criteriu, sinceritatea absolută テョncetează să mai fie o valoare secundară, sau un deziderat, şi devine o stare firească a uneia dintre cele mai sensibile conştiinţe cunoscute テョn istorie. De-a lungul epocilor, creştinii au găsit binecuvテ「ntări spirituale citind această operă pe care Augustin a scris-o spre slava lui Dumnezeu, pentru harul Său revărsat asupra unui păcătos ca el.
A mai scris şi lucrări filozofice テョn formă de dialog, tratate テョn mod teologic, despre trinitate, precum şi lucrări polemice, テョn apărarea credinţei de テョnvăţăturile false. Filozofia istoriei lui Augustin, sau ideea centrală, este "Cetatea lui Dumnezeu", formată din toate fiinţele omeneşti şi cereşti, unite prin dragostea pentru Dumnezeu, şi căutテ「nd numai slava Lui. Cetatea terestră este formată din acele fiinţe care, iubind doar eul, テョşi caută propria slavă şi propriul bine.
Augustin, prin cuvテ「ntul şi scrierile sale, a apărat adevărata credinţă contra arienilor, maniheiştilor, şi mai ales contra pelagienilor. Augustin, care テョşi dăduse seama テョncă din copilărie ce テョnsemna păcatul, el care gemuse sub jugul lui, şi care テョşi simţise incapacitatea de a テョnvinge patimile şi poftele rele ce-l stăpテ「neau, el care văzuse că numai harul lui Dumnezeu a putut să-l scoată de sub robia legii, a păcatului şi a morţii, a fost vasul ales şi pregătit テョn chip minunat de Dumnezeu pentru a lupta テョmpotriva rătăcirii pelagienilor.
El a ajutat la dezvoltarea doctrinei eretice a purgatoriului, a accentuat valoarea celor două sacramente. Acestea sunt rezultatele logice ale concepţiei lui.
Teoria lui despre milenism a adus ideea de post-milenism. Faptul că a accentuat anumite aspecte ale religiei creştine a fost important pentru biserica creştină. El a luptat foarte mult テョmpotriva a trei mari erezii: gnosticismul, donatismul şi pelagianismul. Ideea mテ「ntuirii formează la el punctul central al convingerii sale.
El se referă la următoarele idei:
1. Supremul bine este veşnica şi absoluta dreptate şi テョnţelepciune, sau Dumnezeu テ始suşi (ori, テョn mod subiectiv, viaţa sau fericirea eternă; la ea se ajunge numai prin viaţa virtuoasă).
2. Supremul principiu al tuturor virtuţilor, sau şi a テョntregii morale creştine este iubirea lui Dumnezeu.
3. Virtuţile cardinale, precum şi テョn general toate celelalte virtuţi particulare sunt numai diferite grade sau manifestări ale iubirii adevărate a lui Dumnezeu pentru Dumnezeu.
4. Omul posedă テョn fiecare stare facultatea libertăţii de a face binele sau răul.
5. Prin păcatul originar, libertatea omului nu s-a pierdut cu totul, după cum nici firea lui nu s-a făcut cu totul rea, ci cea dintテ「i s-a slăbit şi テョnclinat numai, iar cea din urmă s-a infectat şi s-a stricat.
6. Libertatea omului nu se suspendă prin prezenţa lui Dumnezeu.
7. Libertatea şi virtutea omului nu se suspendă nici prin harul lui Dumnezeu, ci din contră, prin el se produce テョn om o adevărată transformare şi テョnnoire, care constă din insuflarea iubirii lui Dumnezeu şi din transmiterea puterilor supranaturale morale.
8. Prin predestinare nu se suspendă libertatea şi moralitatea omului.
テ始 fine, cテ「t despre eretici, aceştia trebuiau readuşi la credinţa ortodoxă prin tot felul de mijloace de テョnvăţătură şi blテ「ndeţe. Dacă テョnsă prin aceste mijloace nu se atinge scopul, şi ereticii, テョn cerbicia lor, continuă să atace Biserica adevărată, comiţテ「nd テョncă acte de brutalitate şi cruzime, atunci trebuie ca, テョmpotriva lor, şi nu doar spre binele lor propriu, să se テョntrebuinţeze, de asemenea, forţa, şi puterea brutală, nu テョnsă pedeapsa cu moartea. テ始 ceea ce priveşte martirii şi sfinţii, aceştia trebuie veneraţi ca oameni ai lui Dumnezeu.
Pe de altă parte, trebuie să ne rugăm sfinţilor pentru mijlocirea lor, prin care credincioşii se fac părtaşi multor binecuvテ「ntări dumnezeieşti.
テ始 ciuda valorii cu care era テョnzestrat, Augustin a adus şi cテ「teva erezii テョn gテ「ndirea creştinilor. A ajutat la dezvoltarea doctrinei eretice a purgatoriului şi a dat o semnificaţie greşită celor două sacramente: botezul nou-testamental şi Cina Domnului. Rezultatul logic al concepţiei lui a fost doctrina regenerării prin botez şi cea a harului sacramental (transsubstanţierea).
テ始 perioada dintre Augustin şi Luther, biserica romano-catolică a fost acoperită tot mai mult de テョntuneric, dar Dumnezeu a avut テョntotdeauna oameni prin care şi-a zidit adevărata Sa Biserică de-a lungul secolelor. Slăvit să fie Dumnezeu pentru aceasta! |