Continut
Vazut de 539 ori |
テ始 toate epocile istoriei, pe om l-a preocupat natura prieteniei. Ea este lăudată テョn poeme, テョnălţată テョn cテ「ntece iar distrugerea ei este deplテ「nsă テョn drame. Un vechi şlagăr spune: "...un prieten bun şi mereu sincer, este acela care rテ「de şi plテ「nge cu tine." Şi astăzi oamenii au diferite legături, stabilesc diverse contacte, テョşi doresc o comuniune テョn scopul aflării adevăratei prietenii. Părerea cvasi-unanimă este: Şi テョn cazul unei căsnicii este important テョntテ「i să fii prieten - lucru care desigur e foarte adevărat. テ始să ce テョnţelegem de fapt prin prietenie?
Se ştie de fapt ce se aşteaptă de la o prietenie, cum ar trebui ea să se manifeste: "Dacă-ţi merge bine", sună mai departe vechiul şlagăr, "ai mereu mulţi prieteni pe lume; cテ「nd テョţi merge rău, ai nevoie de cineva care să ţină la tine テョn ciuda tuturor lucrurilor..."
Chiar şi Aristotel era de părere că: "Prietenia テョi ajută tテ「nărului să nu facă greşeli, moşneagului să se テョngrijească acolo unde, din slăbiciune, nu poate să acţioneze, iar pe cel adult テョl sprijină テョn zilele generoase; căci 'doi テ士preună' sunt mai capabili să gテ「ndească şi să acţioneze decテ「t unul singur."
テ始să şi acest vechi filozof grec nu ne explică natura reală, baza, nucleul prieteniei.
Umăr la umăr...
Profesorul creştin de literatură engleză C.S.Lewis a dat o definiţie a dragostei, care ne ajută テョn mod real テョn problema noastră:
"テ始drăgostiţii stau faţă テョn faţă şi se privesc adテ「nc テョn ochi; prietenii stau umăr lテ「ngă umăr şi privesc către un ţel comun."
Aceasta reprezintă natura prieteniei: a fi テョmpreună pe un drum către un ţel comun.
Adevărata prietenie nu se bazează aşadar pe o consonanţă a celor două suflete, nu rezultă nici dintr-o buimăceală a simţurilor sau prin テョncercări bine intenţionate de satisfacere a unor necesităţi prieteneşti, ci ea trăieşte dintr-o conştiinţă comună a scopului.
Către un scop comun
Poate eşti şi tu un astfel de tテ「năr, care tocmai テョşi pune problema prietenilor. Şi iată că ţi se spune că lucrul cel mai important テョn cadrul unei prietenii テョl reprezintă o cunoaştere clară a scopului, ceea ce ţi se pare ciudat.
Să luăm un exemplu: doi alpinişti au ales テョmpreună un anumit vテ「rf de munte ca ţel al căţărărilor lor. Acest scop va decide asupra pregătirilor lor, ei vor stabili ruta, vor discuta asupra ordinii la frテ「nghie. Fiecare va avea grijă să-şi pună propriile テョnzestrări şi forţe テョn slujba binelui comun - acelaşi ţel.
Deci, dacă duci lipsa unei prietenii, să nu-ţi pui テョntテ「i テョntrebarea: "Cum voi face rost de un prieten?", ci să te テョntrebi dacă tu テョnsuţi poţi deveni un prieten şi dacă doreşti acest lucru. Atunci テョţi vei da seama dacă ai テョnaintea ochilor un sens al vieţii, o temelie care să te susţină.
David şi Ionatan
Oprindu-ne la cea mai importantă relatare a unei prietenii din Biblie, cea dintre David şi Ionatan, vom rămテ「ne uimiţi de baza pe care ne-o prezintă Biblia pentru această prietenie.
テ始 1 Samuel 14 ni se vorbeşte despre Ionatan şi felul テョn care el, singur cu cel ce-i ducea armele, porneşte テョmpotriva filistenilor pentru a-i izgoni, テョn el era o mare dorinţă: de a restabili slava Dumnezeului celui viu, al cărui popor fusese batjocorit de către filisteni. El a urmărit acest scop riscテ「ndu-şi viaţa şi テョncrezテ「ndu-se deplin テョn puterea lui Dumnezeu.
Apoi テョn 1 Samuel 17 aflăm acelaşi lucru despre David: el porneşte absolut singur テョmpotriva uriaşului Goliat şi-l biruieşte. Marea dorinţă a lui David era: restabilirea slavei Dumnezeului celui viu - al cărui popor tocmai fusese batjocorit de către
Goliat. El urmăreşte atingerea acestui ţel テョn acelaşi mod: punテ「ndu-şi viaţa テョn joc şi テョncrezテ「ndu-se deplin テョn puterea lui Dumnezeu.
Recunoşti tu temelia prieteniei dintre David şi Ionatan, ţelul lor comun? Amテ「ndoi doreau slava lui Dumnezeu, amテ「ndoi テョşi riscau テョn acest scop vieţile, amテ「ndoi se テョn-credeau numai テョn puterea lui Dumnezeu, Creatorul lor. Lucrul acesta i-a făcut prieteni. Ei s-au pus fără menajamente テョn slujba ţelului vieţii lor.
Un ţel comun aduce armonie
Adevărata prietenie este determinată de ţel. Cine trăieşte fără nici un ţel, va considera simpatia şi concordanţele sentimentale, stările lăuntrice comune, ca fiind prietenii şi va fi astfel mereu dezamăgit. Numai un ţel comun poate motiva cu adevărat テョn depăşirea - テョn "căţărarea" comună (テョn viaţă) - a multor obstacole şi muchii, a stテ「ncilor periculoase şi a cărărilor テョnguste, pietroase. Senzaţiile de テョndrăgostire şi ochii frumoşi テョn care te poţi cufunda テョşi au şi ei locul lor, totuşi nu pot sluji ca temelie pentru o prietenie adevărată şi durabilă.
Ţelul comun decide cu privire la armonia spirituală dintre doi oameni. Ar trebui să fie de la sine テョnţeles că acest lucru este fundamental şi pentru o căsnicie. Pot fi prezente テョn cadrul ei anumite aspecte armonioase atテ「t テョn domeniu] fizic cテ「t şi sufletesc - テョnsă fără o armonie de natură spirituală nu se va putea ajunge la o comuniune desăvテ「rşită テョn cadrul căsniciei.
Tocmai cei care se află テョn situaţia alegerii unui partener ar trebui să se テョntrebe cu toată seriozitatea şi să se lămurească ce presupune adevărata prietenie şi care "prietenii" nu reprezintă de fapt nimic.
Ţelurile diferite produc dizarmonie
Să ne テョnchipuim acum că cei doi alpinişti au ţeluri diferite: unul doreşte să ajungă la gheţarul din vテ「rf, celălalt doar la o cabană テョnsorită de pe o culme fermecătoare.
Ambii căţărători au pornit de fapt テョmpreună, dar テョn curテ「nd au ajuns テョn faţa unor probleme de netrecut, căci fiecare テョşi dă seama deodată că テョmpreună cu celălalt nu va putea atinge niciodată propriul său ţel.
Practic cei doi se vor despărţi (caz テョn care probabil nici unul nu-şi va atinge ţelul), sau unul din ei va ceda テョn faţa ţelului celuilalt şi se va căţăra mai departe テョmpreună cu el, mai mult sau mai puţin descurajat. Ne putem テョnchipui atmosfera dintre cei doi: proastă şi apăsătoare.
Multe cupluri suferă tocmai de această boală. Motivul: ţelurile total diferite. Urmarea (inevitabilă): o tot mai mare テョndepărtare reciprocă.
Ce fel de ţeluri?
テ始tre ţelurile comune nu trebuie テョnţelese テョn nici un caz teme secundare sau păreri superficiale, cum ar fi de exemplu convingerea că テョn viaţă trebuie să faci să-ţi meargă mereu bine sau să se practice テョmpreună un anumit sport. Primul ţel ar fi mult prea vag, superficial şi lipsit de conţinut; cea de-a doua intenţie n-ar fi de fapt rea, numai că ocoleşte temelia existenţei, sensul vieţii. O relaţie profundă, durabilă テョntre doi parteneri nu se poate baza pe nişte activităţi sportive comune.
Ţelurile comune trebuie să privească problemele de bază ale vieţii: sensul vieţii mele, rostul, sarcinile mele, relaţia mea cu Dumnezeu, priorităţile după care mă ghidez. Dacă omul găseşte răspuns la aceste probleme esenţiale ale vieţii, lucrul respectiv se va răsfrテ「nge テョn modul cel mai practic asupra vieţii sale. Gテ「ndirea şi acţiunea sa vor fi determinate de aceste lucruri.
Tocmai テョn acest context este limpede că porunca biblică din 2 Corinteni 6 cu privire la orice creştin nu reprezintă o povară pe care Dumnezeu vrea să ne-o pună テョn spinare, ci un ajutor, fiindcă El nu are decテ「t intenţii bune cu noi: "Nu vă テョnjugaţi la un jug nepotrivit cu cei necredincioşi. Căci ce legătură este テョntre neprihănire şi fărădelege? Sau cum poate sta テョmpreună lumina cu テョntunericul? Ce テョnţelegere poate fi テョntre Cristos şi Belial? Sau ce legătură are cel credincios cu cel necredincios?" (vers. 14,15)
Faptul că cineva se subordonează cu totul autorităţii lui Dumnezeu, dorind să ia Biblia ca măsură obligatorie pentru toate domeniile vieţii sale, reprezintă cu totul altceva decテ「t intenţia de a fi pur şi simplu religios - un om care merge cuminte la biserică şi care vrea să trăiască potrivit lozincii: "Fă dreptate şi nu te teme de nimeni."
Un om care şi-a pus viaţa plin de テョncredere テョn mテ「na lui Dumnezeu, dorind să-L urmeze pe Domnul Isus şi să fie ucenic al Lui, acela are cu totul alte ţeluri decテ「t un om al cărui nume テョmpodobeşte fişierele unei organizaţii creştine sau ale unei biserici, care-şi achită conştiincios taxele către biserică, sau decテ「t unul care-L respinge pe Dumnezeu, nu-L crede sau nu are nici o relaţie vie cu Creatorul său.
Aşadar, adevărata prietenie şi armonie nu pot lua fiinţă decテ「t acolo unde problemele de bază ale vieţii sunt clarificate de ambele părţi şi unde există dorinţa de a parcurge テョmpreună drumul către acelaşi ţel.
Walter Nitsche |