Continut
Vazut de 125 ori |
O comparaţie a Mormonismului cu Creştinismul istoric
Este Mormonismul de origine creştină? Aceasta ar putea fi o テョntrebare dificilă atテ「t pentru mulţi mormoni cテ「t şi pentru unii creştini. Mormonii vor pretinde că ei includ Biblia printre cele patru cărţi pe care ei le consideră Scripturile mormone, şi susţin că crezul テョn Isus Cristos este central credinţei lor după cum indică chiar denumirea lor oficială de, "Biserică a lui Isus Cristos a Sfinţilor din Ultimele Zile" (engl. - "The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints").
De asemenea, mulţi creştini au avut ocazia să audă Corul Tabernacolului Mormon cテ「ntテ「nd imnuri creştine sau să fie impresionaţi de susţinerea de către mormoni a unor テョnalte standarde morale şi a respectului faţă de familie. Nu テョnseamnă aceasta că mormonii sunt creştini şi că Mormonismul este creştin?
Pentru a găsi răspunsul corect la această テョntrebare este necesar să comparăm cu atenţie doctrinele fundamentale ale religiei mormone cu doctrinele fundamentale ale Creştinismului biblic şi istoric. Pentru a reprezenta poziţia mormonă am apelat la următoarele binecunoscute lucrări doctrinare mormone, dintre care primele trei sunt publicate de către Biserica Sfinţilor Ultimelor Zile, şi anume, Principii Evanghelice (Gospel Principles) (1992), Dobテ「ndirea unei căsătorii celeste (Achieving a Celestial Marriage) (1976) şi Un studiu al articolelor credinţei (A Study of The Articles of Faith) (1979), lucrare ce-l are drept autor pe apostolul mormon James E. Talmage, cテ「t şi Doctrinele Mテ「ntuirii (3 volume), de către cel de-al zecelea preşedinte şi profet Joseph Fielding Smith, apoi, Doctrina mormonă (a 2-a ediţie, din 1979) scrisă de către apostolul mormon Bruce R. McConkie, şi テ始văţăturile Profetului Joseph Smith.
1. Există mai mulţi Dumnezei sau un singur Dumnezeu adevărat?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că există doar un singur Dumnezeu Viu şi Adevărat şi că テョn afară de El nu mai există altul (Deut. 6:4; Isaia 43:10,11; 44:6,8; 45:21,22; 46:9; Marcu 12:29-34).
テ始 contrast, Biserica Mormonă susţine că există mai mulţi dumnezei (Cartea lui Avraam 4:3...), şi că noi, la rテ「ndul nostru, putem deveni dumnezei şi dumnezeiţe, テョntr-o テョmpărăţie celestă (Dobテ「ndirea unei căsătorii celeste, pag. 130, Doctrina Mormonă, pag. 321). De asemenea, mormonii mai テョnvaţă şi că, cei ce ating dumnezeirea vor avea copii spirituali care li se vor ruga şi テョnchina acestora aşa cum ne rugăm şi ne テョnchinăm noi lui Dumnezeu Tatăl (Principii Evanghelice, pag. 302).
2. A fost Dumnezeu un om ca noi?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, Dumnezeu este un Duh (vezi, Ioan 4:24; 1 Tim. 6:15,16), că El nu este un om (Numeri 23:19; Osea 11:9; Rom.1:22,23) şi că a existat din totdeauna (din veşnicii) ca Dumnezeu - omnipotent, omniprezent şi omniscient (Psalmul 90:2: 139:7-10; Apoc. 19:6; Maleahi 3:6).
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că Dumnezeu Tatăl a fost odată un om ca şi noi care a progresat ajungテ「nd Dumnezeu, avテ「nd acum un trup de carne şi oase (Doctrina şi Legămintele 130:22; "Dumnezeu テョnsuşi a fost odată aşa cum suntem noi acum şi este un om テョnălţat, ce şade pe tronul din テョndepărtatele ceruri!", din テ始văţăturile Profetului Joseph Smith, pag. 345-347; Principii Evanghelice, pag. 9; Articolele Credinţei, pag. 430; Doctrina Mormonă, pag. 321). テ始tr-adevăr, Biserica Mormonă テョnvaţă că テ始suşi Dumnezeu are un Tată şi un străbunic, şi tot aşa pテ「nă la infinit (テ始văţăturile Profetului Joseph Smith, pag. 373; Doctrina Mormonă, pag. 577).
3. Sunt Isus şi Satana fraţi de spirit?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, Isus este singurul Fiu al lui Dumnezeu, că a existat din totdeauna ca şi Dumnezeu şi că este etern ca şi Tatăl şi egal cu Acesta (vezi, Ioan 1:1,14; 10:30; Col. 2:9). Deşi nu era cu nimic mai prejos decテ「t Dumnezeu, la un moment dat El a lăsat deoparte gloria pe care o テョmpărţea cu Tatăl (vezi, Ioan 17:4,5 şi Filipeni 2:6-11) şi s-a făcut trup pentru mテ「ntuirea noastră. テ始truparea Lui a avut loc prin conceperea Sa supranaturală de către Duhul Sfテ「nt şi naşterea dintr-o fecioară (vezi, Mat.1:18-23; Luca 1:34,25).
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că Isus Cristos este fratele nostru mai mare care a ajuns progresiv la dumnezeire după ce a fost mai テョntテ「i procreat ca şi copil spiritual de către Tatăl Ceresc şi o mamă cerească apoi, conceput fizic (deci, trupeşte) de către Tatăl Ceresc şi o mamă pămテ「ntească (Dobテ「ndirea unei căsătorii celeste, pag.129; Doctrina Mormonă, pag. 546-547; 742). Doctrina mormonă afirmă că Isus şi Lucifer sunt fraţi (Principii Evanghelice, pag. 17-18; Doctrina Mormonă, pag. 192).
4. Este Dumnezeirea o Trinitate?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfテ「nt nu sunt nişte dumnezei diferiţi, separaţi, sau nişte fiinţe separate, despărţite, ci doar Persoane distincte ce se află テョn Dumnezeirea Triunitară. テ始 tot Noul Testament Fiul, Duhul Sfテ「nt cテ「t şi Tatăl sunt identificaţi separaţi ca şi Dumnezeu şi fiecare テョn parte este arătat acţionテ「nd ca şi Dumnezeu (Fiul : Marcu 2:5-12; Ioan 20:28; Filip.2:10,11; Duhul Sfテ「nt : Fapte 5:3,4; 2 Cor.3:17,18; 13:14), şi totuşi Biblia ne テョnvaţă că aceştia trei sunt テョn acelaşi timp un singur Dumnezeu (vezi, punctul 1).
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că Tatăl, Fiul şi Sfテ「ntul Duh sunt trei dumnezei diferiţi (テ始văţăturile Profetului Joseph Smith, pag. 370; Doctrina Mormonă, pag. 576-577), Fiul şi Sfテ「ntul Duh fiind odrasla literară a Tatălui Ceresc şi a unei soţii celeste (Encyclopedia of Mormonism de Joseph Fielding McConkie, vol. 2, pag. 649).
5. A fost păcatul Evei şi al lui Adam un mare rău sau o mare binecuvテ「ntare?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, omul a căzut テョn păcat şi că această cădere a fost un mare rău prin care păcatul a pătruns テョn lume aducテ「nd condamnare şi moarte tuturor oamenilor. Astfel noi ne naştem acum avテ「nd o natură păcătoasă şi vom fi judecaţi pentru păcatele pe care le comitem ca şi indivizi (Ezechiel 18:1-20; Rom. 5:12-21).
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că păcatul lui Adam a fost "un pas necesar テョn planul vieţii şi o mare binecuvテ「ntare pentru noi toţi" (Principii Evanghelice, pag. 33, Cartea lui Mormon - 2 Nephi 2:25; Doctrinele Mテ「ntuirii, vol.1, pag. 114-115).
6. Putem noi să ne facem singuri vrednici テョnaintea lui Dumnezeu?
Biblia テョnvaţă iar creştinii ortodocşi din toate veacurile au crezut că fără credinţă テョn lucrarea de ispăşire a lui Isus Cristos pe cruce oamenii sunt "morţi テョn păcatele şi nelegiuirile lor" (Efeseni 2:1,5) şi că sunt incapabili să se mテ「ntuiască singuri. Doar prin har, şi nu prin faptele făcute テョn neprihănirea de sine, Dumnezeu ne iartă păcatele şi ne face vrednici să trăim テョn prezenţa Lui (Efeseni 2:8-9; Tit 3:5-6). Tot ce ne rămテ「ne nouă de făcut este să ne テョncredem din inimă テョn Cristos (deşi este limpede că fără dovada unei vieţi schimbate declaraţia de credinţă a omului テョn Cristos trebuie pusă la テョndoială. Mテ「ntuirea prin har şi prin credinţă nu テョnseamnă că cineva poate să trăiască cum vrea! Romani 6:1-4)
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că viaţa veşnică テョn prezenţa lui Dumnezeu (pe care aceasta o denumeşte "テョnălţarea テョn テョmpărăţia celestă") trebuie dobテ「ndită/cテ「ştigată prin respectarea diferitelor legi şi reguli ale Bisericii Sfinţilor din Ultimele Zile, inclusiv a ritualurilor neobişnuite din Templul Mormon. Faptele bune sunt o condiţie a mテ「ntuirii (asigură intrarea テョn "テョmpărăţia celestă" - Principii Evanghelice, pag.303-304; Perla de Mare Preţ, Cel de-al Treilea Articol al Credinţei, Doctrina Mormonă, pag. 339, 671; Cartea lui Mormon - 2 Nephi 25:23).
7. Le este de folos moartea de ispăşire a lui Cristos şi acelora care テ四 resping?
Biblia テョnvaţă iar creştinii ortodocşi din toate veacurile au crezut că scopul lucrării de ispăşire a lui Cristos de pe cruce a fost de a oferi soluţia perfectă pentru problema păcatului omenirii. Cu toate acestea, cei ce テョn această viaţă resping harul lui Dumnezeu nu vor avea parte de această mテ「ntuire, ci rămテ「n pe veci sub judecata lui Dumnezeu (Ioan 3:36; Evrei 9:27; 1 Ioan 5:11-12). テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că scopul ispăşirii a fost de a obţine, pentru toţi oamenii, テョnvierea şi nemurirea (imortalitatea), indiferent dacă-l primesc prin credinţă pe Cristos, sau nu. Ispăşirea lui Cristos reprezintă doar o bază parţială pentru neprihănire şi viaţă veşnică pe lテ「ngă care se adaugă şi ascultarea faţă de toate poruncile bisericii Mormone, inclusiv a neobişnuitelor ritualuri din Templul Mormon (Principii Evanghelice, pag. 74-75; Doctrina Mormonă, pag. 669).
8. Reprezintă Biblia unicul şi ultimul Cuvテ「nt al lui Dumnezeu?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, Biblia este unicul, finalul şi infailibilul Cuvテ「nt al lui Dumnezeu (vezi, 2 Tim.3:16; Evrei 1:1,2; 2 Petru 1:21) şi că Acesta va rămテ「nea pentru totdeauna (este veşnic) (1 Petru 1:23-25). Conservarea providenţială de către Dumnezeu a textului Bibliei a fost confirmată テョn mod minunat de descoperirea Sulurilor de la Marea Moartă (pentru documentare şi informaţii suplimentare contactaţi Institutul la adresa de la テョncheiere).
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că Biblia a fost coruptă, că テョi lipsesc multe din "părţile limpezi şi valoroase" şi că nu conţine plinătatea Evangheliei (Cartea lui Mormon - 1 Nephi 13:26-29; Doctrinele Mテ「ntuirii, vol. 3, pag. 190-191).
9. A căzut テョntr-adevăr テョntreaga Biserică テョntr-o apostazie (lepădare de credinţă) totală?
Biblia ne テョnvaţă şi creştinii ortodocşi de-a lungul veacurilor au crezut că, adevărata Biserică a fost テョntemeiată divin de către Domnul Isus şi că niciodată nu a dispărut şi nu va dispărea de pe Pămテ「nt (Mat.16:18; Ioan 17:11; 1 Cor. 3:11). Creştinii recunosc că au existat vremuri de abatere şi apostazie テョn Biserică, dar mai cred de asemenea că テョntotdeauna a existat o rămăşiţă care a păstrat cu stricteţe esenţele biblice.
テ始 contrast, Biserica Mormonă テョnvaţă că a existat o apostazie totală şi completă a Bisericii de la modelul テョntemeiat de Isus; această stare de apostazie "テョncă predomină dar cu excepţia acelora care au ajuns la cunoştinţa evangheliei restaurate" a Bisericii Mormone (Doctrina Mormonă, pag. 44; Principii Evanghelice, pag. 105-106).
Concluzie
Afirmaţiile de mai sus, evidenţiate prin italice, constituie binecunoscuta evanghelie crezută de către toţi creştinii ortodocşi, din toate secolele, indiferent de denumirea bisericilor lor de apartenenţă organizaţională. De partea cealaltă, unele religii noi, cum ar fi Mormonismul, pretind să fie creştine, テョnsă acceptă drept Scripturi şi alte scrieri テョn afara Bibliei, テョnvaţă doctrine care o contrazic şi susţin crezuri complet străine テョnvăţăturilor lui Isus. Multe din aceste religii au apărut テョn ultimii 200 de ani (cum ar mai fi, Ştiinţa Creştină, Martorii lui Iehova, Mormonismul, etc.), şi reprezintă cu adevărat apostazia, deci lepădarea de credinţa creştină tradiţională inspirată de Biblie.
Mormonii susţin alături de creştinii ortodocşi multe din preceptele morale importante ale Bibliei. Cu toate acestea, punctele descrise mai sus sunt exemple ale diferenţelor fundamentale şi ireconciliabile dintre Creştinismul biblic şi istoric, şi Mormonism. Deşi aceste diferenţe nu ne テョmpiedică să ne purtăm prieteneşte cu mormonii, totuşi nu-i putem considera fraţi şi surori de credinţă テョn Cristos. Biblia ne avertizează cu tărie privitor la profeţii falşi care vor predica "o altă evanghelie", vor vesti "un alt Isus" şi vor fi テョnsoţiţi de "un alt duh" (vezi, 2 Cor.11:4,13-15; Gal.1:6-9). Bazaţi pe dovezile テョnfăţişate mai sus noi susţinem că Mormonismul reprezintă exact o astfel de evanghelie falsificată.
Biserica Mormonă, după titulatura ei oficială, "Biserica lui Isus Cristos a Sfinţilor din Ultimele Zile" (LDS - Latter Day-Saints) declară documentul ei fondator, "Cartea lui Mormon", ca fiind "Un alt testament al lui Isus Cristos", sau "O nouă revelaţie a lui Isus Cristos" (n.tr.). Noi credem că テョn realitate este vorba de, "Un testament al unui Alt Isus" şi ca prin urmare Mormonismul nu poate fi creştin de origine.
S-a evidenţiat că cineva nu poate spune că este mormon şi să nege toate doctrinele fundamentale ale Mormonismului, şi anume să nege că Joseph Smith a fost un profet al lui Dumnezeu, că, "Cartea lui Mormon" este inspirată divin şi este adevărată, că Dumnezeu a fost odată un om care a progresat dobテ「ndind dumnezeirea prin respectarea tuturor legilor şi preceptelor Bisericii Mormone, şi că aceasta a fost テョntemeiată de Dumnezeu. Cel ce neagă toate aceste crezuri nu poate fi numit membru de drept al Bisericii Sfinţilor din Ultimele Zile, deci テョn speţă, un mormon. Nimeni nu se poate numi sincer "mormon", dacă nu susţine toate doctrinele fundamentale ale Mormonismului. テ始 acelaşi fel, dacă mormonii nu cred nici măcar doctrinele fundamentale susţinute şi crezute de toţi creştinii, cum se pot aştepta ca fie primiţi de creştini ca fraţi テョn credinţa creştină, sau tovarăşi de credinţă ai acestora?
Mormonii cred că creştinii urmează doctrine apostate. De ce totuşi doresc atunci să fie consideraţi parte integrantă a comunităţii creştine? Există trei posibilităţi:
-Pentru a le oferi confort şi legitimitate. A le justifica personal opţiunea de credinţă.
-O asemenea pretenţie le este de folos テョn eforturile lor de recrutare de membrii, oferindu-le justificarea de a se angaja テョn prozelitism.
-Ei se cred că sunt singurii creştini adevăraţi.
Dacă mormonii cred că ei sunt singurii creştini, atunci nu ar trebui să テョncerce să treacă drept parte a Bisericii Creştine. テ始 loc, ar trebui să spună deschis lumii că cei ce pretind că sunt creştini ortodocşi, nici nu sunt テョn realitate creştini, şi că ei, mormonii sunt adevăraţii creştini. Ei テョnvaţă de fapt acest lucru, dar テョn particular, nu テョn public. |