Continut
Vazut de 430 ori |
Anii formării şi ai incertitudinii
Aşa cum despre Luther s-au scris multe lucruri, tot astfel despre Calvin au fost scrise numeroase cărţi.
Comparativ cu Luther care era un german, Calvin era un francez care s-a născut la Nyon テョn Picardia la 10 iulie 1509. Cu 26 ani mai tテ「rziu ca Luther. Fiu al unui secretar episcopal rămas văduv, care şi-a crescut fiul テョntr-o austeritate care se va vedea toată viaţa lui. Comparativ cu Luther al cărui tată era miner.
Numele său Ioan Chauvin, dar ca mulţi alţii şi-a schimbat numele, latinizテ「ndu-l Johanes Calvinus, iar テョn romテ「neşte Ioan Calvin. Era o fire liniştită, sensibilă şi vorbea puţin despre viaţa sa lăuntrică; era mulţumit să urmărească mテ「na lui Dumnezeu care テョl conducea. Aici se diferenţiază de Luther care avea un caracter controversat, instabil şi imprevizibil.
După cum viaţa lui Luther poate fi テョmpărţită テョn două perioade 1483-1517 şi 1517-1546, tot aşa şi viaţa lui Calvin poate fi テョmpărţită テョn două: prima perioadă de la 1509 pテ「nă la 1536, cea de-a doua de la 1536 pテ「nă la moartea sa テョn 1564.
Deşi l-a テョnceput a cunoscut viaţa bisericească, totuşi s-a テョndepărtat de ea optテ「nd pentru studiul Umanismului şi テョn special clasicismul. Luther studiase teologia scolastică respingテ「nd Umanismul aşa cum va face şi Calvin mai tテ「rziu. Unul dintre cercetătorii teologiei lui Luther vorbea despre Calvin ca fiind cel mai important discipol a lui Luther deşi nu au discutat niciodată unul cu celălalt. Calvin a studiat la Paris fiind un student conştiincios, iar după terminarea studiilor umaniste, tatăl său テョl trimite la Orleans la universitate pentru a face studii juridice, pe care le va folosi mai tテ「rziu テョn elaborarea doctrinei politice, filozofia şi umanismul clasic. Acestea sunt studiile pe care le-a făcut la Paris, Orleans şi Bourges.
Diferenţa mare テョntre Luther şi Calvin se poate vedea mai ales din caracterul acestora, care se datorează テョn mare parte şi modului テョn care s-au convertit. Pentru Calvin, convertirea a fost ceva brusc テョn 1533, pe cテ「nd se afla la Paris şi a テョntテ「lnit ideile lui Luther. テ始să pentr5u Luther convertirea a avut loc テョn urma unui proces care a durat mai mulţi ani.
Calvin şi Reforma pe care a făcut-o a fost numită reformă radicală テョn comparaţie cu cea a lui Luther care era o reformă moderată. テ始 altă ordine de idei cea a lui Luther a fost numită timpurie, iar cea a lui Calvin Reforma tテ「rzie.
O altă mare diferenţă テョntre Calvin şi Luther este テョn ceea ce priveşte părinţii lor: tatăl lui Calvin i-a cerut acestuia să renunţe la teologie テョn favoarea dreptului, ascultテ「ndu-l, Calvin va face pasul acesta. Luther テョnsă nu va asculta de tatăl său care voia să facă dreptul, astfel el renunţă la studiile juridice テョn favoarea teologiei.
După moartea tatălui său テョn 1531, Calvin se reテョntoarce la Paris unde se va ocupa cu studiul literaturii clasice. Aici テョn 1532 publică prima sa carte De Clementina, aceasta fiind un comentariu asupra lucrării lui Seneca. Se pare că aceasta a reprezentat scrierea de vテ「rf テョn ceea ce priveşte influenţa Umanismului テョn viaţa lui Calvin, deoarece テョn 1533 se converteşte, iar datorită intoleranţei lui Francisc I rege al Franţei precum şi a autorităţilor care căutau pe protestanţi, l-au determinat să părăsească Parisul refugiindu-se la Basel. Aceasta poate fi considerată o criză テョn viaţa lui Calvin.
După convertirea sa テョn 1533 a テョnceput să テョşi dezvolte teologia, spre deosebire de Luther care avea deja o cultură teologică テョn momentul convertirii. テ始 1536 publică prima ediţie a lucrării Institutes, prin aceasta テョncerca să justifice noua credinţă adoptată de reformatori. Lucrare aceasta a trecut printr-o serie de reeditări pテ「nă cテ「nd a ajuns la ediţia finală テョn 1559. Lucrarea reprezintă tratatul teologiei calvine.
Aflテ「nd despre Calvin, Guillaume Farel, reformatorul Genevei, l-a convins să ajute la consolidarea reformei テョn Geneva. テ始 1537, toţi genevezii au fost convocaţi să jure loialitate unei declaraţii de credinţă. Aceştia s-au opus puternic, Calvin fiind silit să plece din oraş atテ「t el cテ「t şi Farel.
Calvin pleacă la Strasbourg unde i-a legătura cu Butcer, care l-a テョmbărbătat şi l-a influenţat. テ始 1539 Calvin publică: Comentarii asupra epistolei către Romani. Asemeni lui Calvin, Luther făcuse un comentariu la Romani acesta ajutテ「nd-l să se convertească. După aceea a mai scris unele comentarii precum şi o versiune nouă amplificată a Institutelor. Aici a condus biserica refugiaţilor, această experienţă l-a maturizat pentru lucrarea de la Geneva, pe care pe care a făcut-o după ce a fost invitat テョnapoi テョn 1541.
Putem spune că Luther nu a stat degeaba la Strasbourg. El a muncit atテ「t ca pastor al bisericii refugiaţilor, dar şi ca テョnvăţător テョn această biserică. Cea mai importantă lucrare テョnsă se pare că a fost aceea de scriitor al Institutelor, pe care le publică テョn 1539. Această scriere a avut o importanţă deosebită după traducerea ei テョn limba franceză, deoarece a テョnsemnat pentru aceasta, ceea ce a テョnsemnat biblia lui Luther pentru limba Germană, sau traducerea Bibliei テョn versiunea King James.
Asemeni lui Luther, Calvin s-a ocupat de epistola către Romani, pe care a considerat-o ca fiind cea mai importantă carte a Bibliei.
Calvin a mai publicat テョn anii de refugiu la Strasbourg テョncă trei scrieri destul de importante; acestea fiind Răspuns către Sadoleto, Forma rugăciunilor şi cテ「ntărilor bisericeşti şi mic tratat şi Mic tratat despre cina Domnului, テョn care a stabilit o poziţie de mijloc テョntre cele două extreme, cea a lui Luther şi cea a lui Zwingli. Apoi un eveniment important care a avut loc テョn viaţa lui a fost căsătoria lui cu Idelette de Bure, aceasta fiind văduva unui anabaptist, care vorbea limba franceză, pe care Calvin l-a convertit la credinţa reformată.
După テョntoarcerea la Geneva, Calvin a propus organizarea teocratică a statului. Astfel, fiecare cetăţean trebuia să se supună disciplinei Bisericii. Deşi mulţi au fost ofensaţi de acest lucru, el a continuat să lucreze pentru a-şi atinge scopul său. Acesta fiind maturizarea Bisericii, predicテ「nd zilnic credincioşilor. Luther a supus テョntotdeauna Biserica statului, テョnsă Calvin a supus statul bisericii.
O problemă destul de gravă cu care s-a confruntat Calvin a fost şi Cina Domnului, deoarece existau diferenţe テョntre modul cum o vedeau unii care erau influenţaţi de Luther şi cum o vedeau cei care erau influenţaţi de Zwingli. テ始 1549 a ajuns să aplaneze conflictul テョntre opiniile vorbitorilor de limbă germană şi cei de limbă franceză cu privire la cină. Acest acord テョncheiat a purtat numele Consensus Tigurinus, acesta i-a apropiat.
Un lucru interesant pentru noi este şi decizia pe care a luat-o テョn a-l acuza pe Servetus Miguel, acesta era medic şi a descoperit mica circulaţie. テ始să nu acesta a fost motivul pentru care Calvin l-a acuzat ci datorită faptului că a criticat doctrina despre Trinitate şi gテ「ndirea lui calvin. astfel s-a recurs la arderea lui pe rug pentru a păstra doctrina protestantă despre Trinitate integră.
Spre deosebire de Luther, care a predat la Universitatea din Wittenberg, Calvin nu a predat ci a テョntemeiat Academia din Geneva, la care Studiau teologia studenţi din toate părţile Europei apusene şi centrale, dar mai ales din Franţa. După テョntoarcerea la geneva, consiliu orăşenesc a acceptat revizuirea de către Calvin a legilor oraşului, dar au urmat alte dispute aprige, deoarece la sosire, el a prezentat consiliului Ordonanţele eclesiastice. Prin aceste urmărea instaurarea a patru slujbe: de păstor, テョnvăţător bătrテ「n şi diacon. Consiliu a aprobat planul lui Calvin, care căuta să-i aducă pe toţi cetăţenii sub disciplina Bisericii. Fireşte mulţi s-au simţit ofensaţi de aceste restricţii, mai ales că erau impuse de un străin. Atunci a trecut la acţiune pentru atingerea scopului său; maturizarea Bisericii, predicテ「nd zilnic credincioşilor asemeni lui Luther.
Ceea ce este de apreciat テョn mod deosebit la Calvin este felul テョn care acţionează la テョntoarcerea sa la Geneva. El nu テョncearcă să-i テョnvinuiască, ci mai degrabă テョşi continuă predica lăsată neterminată テョn urmă cu trei ani, cテ「nd a plecat la Stresbourg.
Teologia lui Calvin şi a lui Luther
Atテ「t despre teologia lui Luther că şi despre cea a lui Calvin s-au scris multe lucruri, deşi mulţi l-au caracterizat テョntr-un fel sau altul, ne spunテ「nd altceva despre el decテ「t că a crezut テョn predestinare şi că l-a trimis pe Servetus Miguel să fie ars pe rug. Alţii l-au descris ca fiind "Marele inchizitor al protestantismului". Totuşi au fost unii care l-au considerat cel mai mare テョnvăţător al credinţei creştine de la Pavel テョncoace.
Dacă e să vorbim despre contribuţia sa teologică, trebuie să recunoaştem că a fost cel mai mare sistematizator al teologiei Reformei. Preluテ「nd principiile lui Luther sola Scriptura, sola gratia şi sola fide, le-a expus テョntr-o manieră sistematică. Opera sa se caracterizează prin rigoare intelectuală şi aplicaţie practică. Institutio cristiana, a fost timp de secole o expunere clasică a teologiei Reformei. Calvin a fost şi un interpret minuţios al Scripturii la fel ca şi Luther.
Nu trebuie să uităm că テョn teologia sa, Calvin a fost influenţat de doctrina luterană. Ca şi テョn doctrina lui Luther, Calvin spunea că テョntreaga cunoaştere cu privire la om şi Dumnezeu trebuie căutată テョn Scriptură, deoarece numai acolo este descoperită. Iertarea şi mテ「ntuirea sunt cu putinţă numai prin lucrarea liberă a harului, spre deosebire de Luther care susţinea că acestea se primesc prin credinţă. Calvin a mers mai departe susţinテ「nd ideea că Dumnezeu テョncă テョnainte de creaţie a ales pe unele creaturi pentru mテ「ntuire, iar pe altele pentru pierzare veşnică. De aici rezultă celebra doctrină a dublei predestinări, Luther a susţinut doar simpla predestinare pentru mテ「ntuire nu şi pentru pierzare.
Pentru Calvin Biserica este superioară statului テョn timp ce la Luther Biserica este subordonată statului. Ea spunea Calvin nu trebuie supusă テョn nici un fel la restricţii de către stat. El a dat o importanţă mai mare decテ「t Luther organizării exterioare a Bisericii şi a privit drept sacramente botezul şi Euharistia. Botezul reprezenta intrarea テョn noua comunitate a lui Cristos.
Calvin a ajuns teologul de frunte acelei de-a doua generaţie de reformatori, datorită minţii lui bine instruite şi bine structurate. Avea o minte logică şi disciplinată aceasta a dobテ「ndit-o テョn urma studiilor juridice. Caracterizat de un stil clar şi frumos, o adテ「ncime religioasă a gテ「ndirii sale caracteristică geniului său organizatoric.
El nu a テョncercat niciodată să formeze o nouă bază a teologiei reformei, ci dimpotrivă el a construit pe temelia pusă de Martin Luther şi Martin Butcer. Teologia sa fiind foarte asemănătoare cu cea a lui Luther.
Deşi a fost preţuit mult de către Luther, Calvin nu s-a テョntテ「lnit niciodată cu Luther, nici nu a fost テョn relaţii apropiate cu el, テョnsă a avut o relaţie deosebită cu Melanchton, pe care l-a influenţat テョntrucテ「tva.
Teologia lui Calvin a pătruns テョn Germania de nord, transformテ「nd teologia de compromis a lui But6cer テョn cea Calvină, iar テョn Elveţia teologia Calvină a triumfat asupra teologiei lui Zwingli.
テ始 ceea ce priveşte organizarea Bisericii, Calvin a fost influenţat de Martin Butcer, pe care l-a テョntテ「lnit テョn timpul şederii sale la Strasbourg.
Scrierea de bază a teologiei sale o reprezintă Institutele. Aceasta este o lucrare vastă, care pテ「nă să ajungă テョn faza finală a trecut printr-o serie de reeditări. テ始 această carte, Calvin テョşi dezvoltă テョntreaga sa teologie, descriind fiecare doctrină テョn parte.
Ca şi Luther, Calvin a scris o serie de comentarii, atテ「t la Vechiul Testament (Psalmi, Isaia, Iosua, Pentateuh) precum şi la toate cărţile din Noul Testament exceptテ「nd Apocalipsa şi Epistolele 2 şi 3 Ioan.
Deşi se vorbeşte mult despre expulzarea lui din Geneva ca despre un eveniment care i-a redus din elanul de a scrie despre credinţă, tind să cred că exilul de trei ani la Strasbourg nu i-a redus din elan, ci dimpotrivă l-a ajutat să テョşi definească bine poziţia sa teologică. Aşa cum timpul petrecut de Luther la Wartburg a fost rodnic deoarece a avut răgaz să traducă Noul Testament テョn limba Germană pentru a-l pune la テョndemテ「na oricui dorea să-l aibă, tot aşa şi Calvin va avea răgazul să テョşi structureze ideile sale teologice publicテ「ndu-le テョn prima ediţie a Institutelor.
Trebuie remarcat faptul că atテ「t テョn teologia lui Luther cテ「t şi テョn cea a lui Calvin se pot vedea influenţele teologiei lui Augustin. Probabil Calvin a luat contact cu ea din scrierile lui Luther indirect mai ales prin Catehismul său.
Deşi Calvin s-a ocupat de toate doctrinele Bisericii, realizテ「nd o lucrare vastă care este greu de テョnţeles uneori, totuşi ideea coordonatoare a teologiei sale rămテ「ne doctrina despre suveranitatea lui Dumnezeu, aşa cum pentru Luther era justificarea prin credinţă.
テ始 teologia sa, Calvin s-a ocupat de predestinare, a vorbit despre Dumnezeu, despre Scriptură, despre Cristos, despre justificarea prin credinţă, despre Sacramente, şi despre Biserică. De aceea ne vom ocupa cテ「te puţin de fiecare doctrină テョn parte, evident テョn comparaţie cu ceea ce a spus Luther despre ea.
Doctrina despre Scriptură
De l-a テョnceput Dumnezeu a vrut să comunice cu omul, dar datorită căderii acestuia テョn păcat, Dumnezeu nu a mai putut să aibă o relaţie directă cu omul datorită păcatului. Astfel Dumnezeu a ales să se descopere oamenilor prin natură (revelaţie generală), dar mai ales prin cuvテ「ntul său revelat unor oameni (revelaţie specială).
Calvin spunea că Dumnezeu s-a făcut cunoscut omului prin Scripturi. Fiindcă Dumnezeu este Suveran, Cuvテ「ntul Său este legea supremă. Scriptura fiind regula divină pentru toate lucrurile, in materie de credinţă şi practică, ea pretinde ascultare, aşa cum spunea şi Luther că doar Scriptura este demnă de luat テョn considerare fiind singura normă de predicare şi de viaţă, necondiţionată din partea noastră. Biblia este テョn privinţa aceasta un "cod de legi" divine, din care fiecare paragraf obligă pe toţi oamenii de pretutindeni şi din toate timpurile. Luther テョnsă vede Scriptura drept "Cartea dată de Dumnezeu Duhul Sfテ「nt Bisericii Sale". Astfel sola Scriptura lui Luther este acceptată şi propovăduită şi de Calvin.
Este foarte interesantă descrierea pe care o face Calvin Scripturii, văzテ「nd-o ca pe "un gテ「ngurit" a lui Dumnezeu, tocmai cum o asistentă medicală vorbeşte cu copilul abia născut. Mergテ「nd mai departe cu descrierea o vede ca pe nişte ochelari pentru un miop spiritual.
Calvin spunea că "nu este de competenţa slujitorilor credincioşi să făurească o doctrină nouă, ci este de datoria lor pur şi simplu să adere la doctrina căreia Dumnezeu ia supus totul fără nici o excepţie". Această doctrină spunea Luther care nu se poate テョnţelege este din cer revelată prin evanghelie.
テ始 consecinţă spunea Calvin fanatici şi entuziaştii, care テョnlătură Scriptura sub pretextul recurgerii la revelaţii directe trebuie respinşi, deoarece Biblia este revelaţia lui Dumnezeu normativă şi suficientă.
Fiecare carte a Scripturii spunea Calvin, este o parte dintr-o regulă de credinţă şi practică unică şi infailibilă. Luther sugera acelaşi lucru, că Scriptura reprezintă autoritatea infailibilă a credinţei. Calvin descrie sensul şi テョnsemnătatea Vechiului Legămテ「nt ca fiind aceleaşi cu cele ale Noului Legămテ「nt. Astfel toate aceste persoane de l-a テョnceputul lumii pe care Dumnezeu le-a adoptat テョn poporul Său, au fost asociate cu El prin aceeaşi lege şi aceeaşi doctrină, care sunt テョn vigoare printre noi. Poporul lui Dumnezeu nu a avut niciodată altă religie şi pietate.
Biblia fiind Cuvテ「ntul lui Dumnezeu revelat テョn limbaj uman şi confirmat credinciosului prin mărturia lăuntrică a Duhului Sfテ「nt. Adică, convingerea că Scriptura a fost dictată şi inspirată de Duhul Sfテ「nt se confirmă prin mărturia internă a Duhului Sfテ「nt. Tot aşa şi Luther consideră că Scripturile sunt inspirate de Duhul Sfテ「nt.
La テョntrebarea de unde ştim acest lucru, Calvin răspunde că aceasta o poţi テョnţelege numai dacă ai părtăşie cu acelaşi Duh. De aceea Biblia trebuie să fie mai presus de toate. Aşa cum susţinea Luther sola Scriptura.
Calvin a fost considerat un evanghelic, deoarece susţinea Scriptura ca fiind adevărata materializare a esenţei divine şi a voinţei lui Dumnezeu テョn ceea ce テョi priveşte pe credincioşi. Faptul că Biblia era socotită ca fiind Cuvテ「ntul lui Dumnezeu テョi deosebea pe protestanţi de ceilalţi. Deoarece predicau dogma Sola Scriptura. Cu toate acestea nu erau ceea ce numim astăzi fundamentalişti.
Cum ştim că Duhul Sfテ「nt este autorul Scripturii? Pe ce temei acceptăm Scriptura ca fiind inspirată divin? Desigur, nu pe baza autorităţii bisericii infailibile? Pentru el nu exista nici o cale de a scăpa de necesitatea specificării unei noi baze de autoritate, care să fie Scriptura. Deşi aceasta este lucrarea Duhului Sfテ「nt nu putem să o recunoaştem ca atare decテ「t dacă Duhul Sfテ「nt ne convinge de divinitatea Scripturii. Biblia trebuie să fie mai presus de toate şi toate trebuie să fie mai prejos şi valoarea o primesc テョn funcţie de cテ「t de mult mărturisesc pe Cristos. Şi Luther considera Scriptura ca piatră de テョncercare pentru toate practicile. Astfel mărturia Duhului este necesară pentru a confirma Scriptura テョn scopul stabiliri complete a autorităţii ei.
Combinテ「nd concepţia scolastică tテ「rzie despre inspiraţie cu concepţia lui Luther despre ea, Calvin a fost primul care a emis teoria despre inspiraţie a teologiei "drept credincioase" de mai tテ「rziu, şi anume că Duhul care a inspirat pe scriitorii Scripturii, este acelaşi care şi atestă credinciosului că Sfテ「nta Scriptură este Cuvテ「ntul lui Dumnezeu. După ce siguranţa originii divine a fost stabilită テョn minţile noastre, dovezile raţionale care confirmă credinţa noastră despre inspiraţia Scripturii テョşi are locul cuvenit şi este de mare valoare.
Calvin asemenea lui Luther a susţinut că numai Scriptura sola Scriptura are o valoare normativă pentru credinţă. Chiar dacă admite hotărテ「rile dogmatice ale primelor patru sinoade: Nicea, 325; Constantinopol 381; Efes 431 şi Calcedon 451, trebuie supuse criteriului bibic テョntrucテ「t acestea nu sunt decテ「t o pură interpretare a Scripturii. Cu toate acestea Scriptura rămテ「ne cartea de căpătテ「i, deoarece テョn ea ne este revelat Dumnezeu.
Calvin ca şi Luther a afirmat că Biblia este "pテ「ntecul" din care s-a născut Biserica şi nu invers, adică Biblia din Biserică. El ţinea două lucruri strテ「ns legate テョntre ele: iluminarea Duhului Sfテ「nt pentru credincios şi revelaţia lui Dumnezeu テョn Biblie.
Doctrina despre Dumnezeu
Conceptul dominant テョn sistemul doctrinal a lui Calvin este suveranitatea infinită şi transcendentală a lui Dumnezeu. Dumnezeu este omnipotent şi conduce toate lucrurile, evident fiind Creatorul lor.
Calvin a susţinut şi el ideea Trinităţii asemeni lui Luther şi faptul că Dumnezeu poate fi cunoscut, dar cテ「nd vorbeşte despre cunoaşterea lui Dumnezeu, Calvin spune că este ilogic să te テョntrebi "ce este Dumnezeu" ci mai degrabă trebuie să vezi " テョn ce fel este Dumnezeu".
Calvin a crezut şi susţinut suveranitatea lui Dumnezeu spunテ「nd că voia lui Dumnezeu este cauza tuturor evenimentelor. Chiar şi acţiunile celor răi trebuie raportate la hotărテ「rea lui Dumnezeu, deoarece din moment ce tot ce este bun vine de la Dumnezeu, omul fiind incapabil să iniţieze sau să opună rezistenţă convertirii lui, urmează concluzia logică că motivul pentru care unii sunt salvaţi şi alţii sunt pierduţi este hotărテ「rea lui Dumnezeu.
Conform lui Calvin, Dumnezeu este voinţa omniprezentă care conduce universul, iar după Luther, Dumnezeu este voinţa omniprezentă care-şi manifestă dragostea テョn Cristos.
Conceptul lui Calvin despre suveranitatea lui Dumnezeu şi conceptul lui Luther despre dragostea lui Dumnezeu テョn Cristos Isus sunt raportate vital la trăirea practică a credinciosului." Intr-un caz avem acte de constrテ「ngere chiar テョn inimă, supunere, lege, slujire, iar in celălalt caz avem cucerirea lăuntrică de către puterea dragoste, predare liberă, dragoste fătă constrテ「ngere. Primul caz nu exclude necesar pe celălalt テョnsă tonul şi accentul dau naştere deosebirilor care există de netăgăduit".
Este trist că テョn gテ「ndirea şi viaţa bisericilor protestante de azi nu există un respect faţă de suveranitatea lui Dumnezeu aşa cum era a lui Calvin.
Calvin a accentuat providenţa lui Dumnezeu adică, chiar alegerea unora şi condamnarea unora se face spre slava lui Dumnezeu, deoarece scopul alegerii noastre este pentru lauda Harului divin. Cei osテ「ndiţi sunt ridicaţi cu scopul ca slava lui Dumnezeu să fie rezultată prin ei. Toate lucrurile fiind poruncite pentru manifestarea slavei lui "Dumnezeu a determinat căderea primului om fiindcă a prevăzut că aceasta va duce la ilustrarea justă a slavei numelui Său ". Luther insă nu a vorbit despre originea răului, sau că Dumnezeu ar fi condiţionat căderea lui Adam.
Calvin mai susţinea că răsplătirea lui Dumnezeu pentru cei neprihăniţi şi pedepsirea celor răi aparţine テョn egală măsură gloriei lui Dumnezeu.
Vorbind despre responsabilitatea şi libertatea omului, Calvin a arătat că deşi Dumnezeu prin providenţa Sa, stăpテ「neşte, porunceşte şi cテ「rmuieşte テョn cel mai mic detaliu, nu le nimiceşte. Dar dacă toate lucrurile se テョntテ「mplă fiind că Dumnezeu vrea, mai există loc pentru libertatea şi răspunderea omului? Calvin a răspuns la această テョntrebare că omul fiind corupt de căderea lui, păcătuieşte cu voia lui, "cu ceea mai puternică テョnclinaţie a firii şi nu sub constrテ「ngere violentă." Astfel sufletul este atテ「t テョnrobit cテ「t şi liber: テョnrobit prin necesitate, liber prin voinţa sa; şi ceva ce este mai minunat şi mai nenorocit, el este vinovat că este liber".
Calvin se opune ideii că Dumnezeu, pur şi simplu ar テョngădui ca cei răi să fie osテ「ndiţi şi orbiţi de Satan, dar susţine totuşi că Dumnezeu poate folosi acţiunea lor pentru a テョmplini judecăţile Lui, fără テョnsă să テョşi păteze puritatea. Calvin spre deosebire de Luther susţinea că Dumnezeu a determinat căderea primului om. Acest concept a fost numit Supra lapsarianism. Omul cade potrivit hotărテ「rii Providenţei Divine, spune Calvin, テョnsă a căzut din propria lui vină. Această concepţie "supralapsariană" aşează hotărテ「rea lui Dumnezeu de predestinare "deasupra" (supra) sau テョnainte de cea a căderii, adică obiectivele predestinării sunt văzute ca nefiind căzute テョncă, iar infralapsarianismul (de la infra- dedesubt), aşează decretul de predestinare după cel al căderii, adică obiectivele căderii sunt căzute. Predestinarea poate fi numită decretul etern a lui Dumnezeu, prin care, El a hotărテ「t テョn Sine ce va trebuii să facă fiecare individ din omenire.
Calvin a avut o doctrină despre alegere, asemănătoare cu cea a lui Luther, mergテ「nd mai departe decテ「t acesta, susţinテ「nd dubla alegere (predestinare dublă) adică Dumnezeu i-a ales pe unii pentru viaţă veşnică, iar pe alţii pentru condamnare veşnică. Şi de ce este aşa? Dumnezeu nu este dator să dea socoteală nimănui de lucrul acesta. El a respins preştiinţă lui Dumnezeu.
Temeiul alegerii nu este preştiinţa lui Dumnezeu asupra credinţei persoanelor alese, ci Bunul plac Suveran a lui Dumnezeu. Luther spunea că predestinarea ca şi justificarea sunt sola fide, numai prin credinţă. Temeiul condamnării nu este preştiinţa lui Dumnezeu că persoanele osテ「ndite vor păcătuii, ci dreapta テョnsă necunoscută voie a lui Dumnezeu. Şi faptul că Dumnezeu a ales să se reveleze este un rezultat al voinţei lui libere, iar El s-a revelat テョn Cuvテ「ntul Său. Se pare că テョn susţinerea predestinării absolute Calvin ca şi Luther, a fost influenţat de Augustin. El nu a putut rezolva satisfăcător acest raport dintre predestinare şi necesitatea mテ「ntuirii prin jertfa lui Cristos. Dacă テョntr-adevăr ei sunt predestinaţi fie la bine fie la rău de ce a mai fost necesară テョntruparea şi răstignirea Fiului lui Dumnezeu, deoarece hotărテ「rea lui Dumnezeu exclude necesitatea mテ「ntuirii prin Cristos. La aceasta Calvin că trebuie să ne テョnspăimテ「nte. Iar la テョntrebarea de ce să propovăduim mテ「ntuire, el a spus că aceasta trebuie făcută pentru a se テョntoarce cei aleşi la Cristos, deoarece jertfa a fost valabilă doar pentru ei spunea Calvin, テョn timp ce Luther credea că jertfa este pentru toată lumea.
Calvin afirma că predestinarea trebuie să fie recunoscută テョn judecăţile lui Dumnezeu. Nu putem şti de ce テョi alege pe unii şi テョi condamnă pe alţii. Dumnezeu este liber să aleagă pe cine vrea, altfel libertate Sa ar fi compromisă de consideraţii externe, astfel Creatorul ar devenii inferior creaţiei Sale. Deciziile lui Dumnezeu reflectă テョnţelepciunea şi dreptatea Sa.
Ideea care stăpテ「neşte sistemul calvinist, cea a suveranităţii lui Dumnezeu, nu lasă nici un spaţiu pentru mediatori, excluzテ「nd asemeni lui Luther cultul sfinţilor. Deoarece aceasta テョnseamnă după Luther idolatrie, iar Calvin spune că テョnseamnă să-L lipseşti pe Dumnezeu de cinstea şi slava care-I aparţin numai Lui. Calvin a scos icoanele afară din Biserică deoarece susţinea conform Deuteronom 4:15, că Scriptura interzice, nu numai cultul imaginilor, ci şi imaginarea lui Dumnezeu. Calvin contesta astfel părerea lui Gregorius că "imaginile sun cărţile analfabetismului" şi susţinea " că orice テョnvaţă oamenii cu privire la Dumnezeu din imagini, este テョn mod egal uşuratic şi fals".
Cristologia la Calvin şi Luther
Calvin ca şi Luther a fost de acord şi a susţinut că テョn persoana lui Cristos existe două naturi unite. Cristos a venit pe pămテ「nt テョn urma deciziei lui Dumnezeu Tatăl pentru ca să răscumpere pe om din starea de vinovăţie.
Dacă Luther a adoptat ideea despre Cristos cum eră expusă テョn crezurile vechi, şi Calvin a vrut să fie テョn acord cu crezurile, mai ales cu cel calcedonian. Calvin a afirmat că テョn Cristos nu există decテ「t o persoană, iar aceasta are două naturi: una divină şi una umană. Fiecare natură テョşi păstrează proprietăţile ei テョn テョntregime, deşi amテ「ndouă constituie un Cristos unic. A confunda cele două naturi テョn Cristos sau a le separa este la fel de greşit.
Calvin ca şi Luther a fost un teolog cristocentric. Astfel cristologia lui Calvin este dominată de rolul mテ「ntuitor a lui Cristos. Cristos a fost un mediator, deoarece fiind Dumnezeu şi om, dar nerenunţテ「nd la divinitate şi ascunzテ「nd-o sub vălul trupului Său, a putut să treacă prin ceea ce trece omul. El a susţinut că Cristos a venit テョn trup pe pămテ「nt, dar a rămas şi テョn cer subliniind identitatea dintre Cuvテ「ntul mテ「ntuitor テョn trup şi Cuvテ「ntul etern.
Ceea ce l-a depărtat pe Calvin de Luther, apropiindu-l de Zwingli, a fost concepţia cu privire la relaţiile reciproce dintre cele două naturi. Astfel Calvin respinge ideea conform căreia Cuvテ「ntul lui Dumnezeu ar fi fost mărginit テョn cadrul テョnchisorii unui trup pămテ「ntesc, mergテ「nd pテ「nă acolo テョncテ「t să spună că deşi a coborテ「t miraculos din cer, totuşi テョntr-un asemenea mod テョncテ「t niciodată nu a părăsit cerul.
Calvin este テョn opoziţie cu concepţia lui Luther despre o comuniune reală a celor două naturi, Calvin a susţinut că Dumnezeu este atテ「t de infinit テョnălţat deasupra creaturii sale şi atテ「t de esenţial diferit de ea テョncテ「t finitul nu-şi poate asuma infinitul. Probabil Calvin pornea de la teza fundamentală a creştinismului, care susţine că Isus ca parte constitutivă a Trinităţii, este dumnezeiesc, astfel El este perfect. Chiar prin purtarea pedepsei noastre şi prin osテ「ndirea lui de către Tatăl, trebuie considerat un act just nu de nedreptate, chiar dacă cei mai mulţi nu pot vedea aşa.
Calvin a acordat un loc deosebit lui Cristos テョn economia mテ「ntuirii, aşa cum a făcut şi Luther. De aceea テョn multe puncte nu am putea テョnţelege teologia lui Calvin dacă nu l-am include pe Cristos テョn relaţia omului cu Dumnezeu. Astfel din această centralizare a teologiei lui Calvin テョn Cristos se poate deduce lucrarea lui Cristos. Prin urmare se poate numi cristocentrică.
Calvin spre deosebire de Luther, care nu a făcut o clasificare oficială a lucrării lui Cristos, Calvin a caracterizat-o ca fiind o lucrare テョntreită: adică de preot, profet şi テョmpărat.
Ca preot El a potolit mテ「nia lui Dumnezeu prin actul ispăşitor a lui Cristos, Dumnezeu Tatăl dă la o parte tot ce ar putea duce la duşmănie şi テョmpacă テョntru-totul pe credincioşi cu El. Calvin exclude necesitatea ontologică a テョntrupării, prin care Dumnezeu devine om pentru a putea să mテ「ntuiască umanitatea, susţinテ「nd mai degrabă că aceasta se datorează unei hotărテ「ri divine absolute. Astfel Cristos a făcut ispăşirea prin jertfa Lui conform hotărテ「rii din veşnicie a lui Dumnezeu, deoarece テョnainte de reconciliere, omul era duşmanul lui Dumnezeu. Evident că nu putem fi de acord cu unele idei cum ar fi aceea că Cristos a venit datorită unui decret şi nu ca să răscumpere lumea.
Ca profet, El l-a descoperit pe Dumnezeu Tatăl. Prin titlu de "Cristos" adică Unsul, テョnseamnă că prin ungere El a fost deplin テョnzestrat cu toate darurile Duhului Sfテ「nt. Aceste daruri sunt numite テョn Scriptură untdelemn şi pe bună dreptate fiindcă fără ele cădem ca nişte ramuri uscate şi sterpe. Ca Rege, El exercită domnia spirituală şi eternă asupra Bisericii, iar prin Duhul acordă har omului. Prin urmare Regele nostru nu ne va părăsi niciodată, ci se va テョngriji de noi pテ「nă cテ「nd sfテ「rşind bătălia, atunci suntem chemaţi テョn glorie. Totuşi テョnvăţătura specific, calvinistă pare să fie cea cu privire la slujba preoţească a lui Cristos.
Pe de-o parte, Calvin a pus accentul pe necesitatea obiectivă a lucrării răscumpărătoare a lui Cristos, dar nu a lăsat de-o parte nici aspectul subiectiv. Cristos prin ascultarea Lui a obţinut şi a meritat cu adevărat har de la Tatăl pentru noi. Cristos a adus compensaţie pentru păcatele noastre. Pe de altă parte テョn perceperea jertfei lui Cristos, Calvin este influenţat de concepţia sa asupra Suveranităţii şi predestinării divine. Dumnezeu i-a ales pe unii テョnainte de テョntemeierea lumii. El este Suveran, de aceea nu poate exista pentru El nici o necesitate a lucrării de mテ「ntuire a lui Cristos pentru cei aleşi.
Dumnezeu nu ne iubeşte pentru că a murit Cristos, ci datorită faptului că ne iubeşte a murit Cristos. Astfel esenţa vieţii este テョn moartea lui Cristos. Prin urmare El a テョnceput să plătească preţul răscumpărări din momentul テョntrupării. Prin aceasta El a obţinut meritul mテ「ntuirii noastre, a celor predestinaţi, aşa cum spunea Calvin. Tot ceea ce a făcut Cristos intră テョn posesia personală a omului, pe care o efectuează Duhul Sfテ「nt. Deoarece acesta lucrează; cテ「nd, unde şi cum doreşte El, producテ「nd pocăinţă şi credinţă, care conform lui Luther este o uniune vitală テョntre credincios şi Cristos. Aceasta se datorează salvării prin jertfa lui Cristos, ajungテ「nd astfel la o viaţă nouă de credinţă, care poate fi numită salvare sau mテ「ntuire.
Din faptul că Dumnezeu a plănuit ca numai cei aleşi să fie mテ「ntuiţi, iar ceilalţi să fie lăsaţi テョn seama dreptelor consecinţe ale păcatelor lor, urmează că Cristos a murit doar pentru cei predestinaţi şi nu pentru テョntreaga lume aşa cum spunea Luther. Reiese că ispăşirea este specială şi nu generală. Compensaţia テョnlocuitoare adusă de Cristos ar fi, după Calvin, legată inseparabil de alegere. Prima nefiind posibilă decテ「t prin ultima.
O problemă delicată care apare atテ「t la Calvin cテ「t şi la Luther, este cu privire la stările prin care a trecut Cristos テョn timpul crucificării Sale. Există totuşi o diferenţă テョntre テョnvăţătura lor. După Luther, coborテ「rea lui Cristos テョn iad este primul stadiu al テョnălţării lui. potrivit lui Calvin acesta este ultimul stadiu al umiliri lui Cristos. Formula Concordiei urmテ「nd pe Luther, afirmă că テョntreaga persoană a lui Cristos; Dumnezeu şi om, s-a coborテ「t după テョnmormテ「ntare テョn iad, ca să triumfe asupra puterii テョntunerecului.
Calvin テョnţelege prin expresia s-a coborテ「t テョn iad că El a fost lovit de Dumnezeu, că a simţit şi a suferit テョngrozitoarea pedeapsă a judecăţii sale pentru a ne adăposti pe noi de mテ「nia Sa şi a satisface pentru noi dreptatea lui Dumnezeu. După această テョnvăţătură a lui Calvin, atunci cテ「nd Cristos pe cruce S-a simţit abandonat de Dumnezeu, a experimentat テョn propriul său suflet chinurile celor pierduţi. Acesta este conform lui Calvin テョnţelesul coborテ「ri lui Cristos テョn iad. Dacă sufletul Său nu ar fi experimentat nici o pedeapsă, El ar fi fost un răscumpărător al trupului, avテ「nd, conform lui Luther, nevoie şi El la rテ「ndul Său de un răscumpărător. El a suferit テョn sufletul Său chinurile テョngrozitoare ale unei persoane condamnate şi iremediabil pierdute. Aceasta nu テョnseamnă că Tatăl s-ar fi prins vreodată de mテ「nie テョmpotriva lui Cristos, ci pentru că purta păcatele noastre a テョndurat greutatea mテ「niei lui Dumnezeu, テョn sensul că fiind lovit şi apăsat de mテ「nia lui Dumnezeu, El a simţit dispreţul pedepsei lui Dumnezeu, pテ「nă acolo テョncテ「t a fost silit să strige テョn agonie; Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu pentru ce m-ai părăsit? Dar a treia zi a テョnviat din morţi, S-a テョnălţat la cer şi stă la dreapta lui Dumnezeu Tatăl Atotputernic.
Prin urmare Calvin spre deosebire de Luther a spus că ordine lucrurilor テョn crezul apostolic, potrivit căruia, coborテ「rea a avut loc după テョnmormテ「ntare, deşi テョn realitate a avut loc テョnaintea ei. Trebuie astfel explicată nu cronologic, ci logic. Fiindcă referirea la acele suferinţe ale lui Cristos vizibile oamenilor este foarte potrivit urmată de acea răzbunare invizibilă şi de neテョnţeles pe care El a suferit-o din mテ「na lui Dumnezeu pentru ca să ne justifice テョnaintea Lui.
Justificarea prin credinţă
Calvin ca şi Luther a negat faptul că o credinţă istorică este suficientă pentru mテ「ntuire, deoarece numai credinciosul unit cu Cristos prin credinţă altoit テョn El, primeşte un har dublu (duplex gratia) care テョnseamnă justificare, テョndreptăţire, restaurare テョn neprihănire şi regenerare sau sfinţire.
Calvin era de acord cu Luther テョn ceea ce priveşte credinţa, adică テョnceputul credinţei conţine テョn sine reconcilierea prin care omul se apropie de Dumnezeu, precum şi că テョndreptăţirea constă din iertarea păcatelor şi acordarea dreptăţii lui Cristos. Dumnezeu テョndreptăţeşte iertテ「ndu-ne; suntem テョndreptăţiţi fără plată... Păcătoşii fiind テョmbrăcaţi cu dreptatea lui Cristos, sunt socotiţi neprihăniţi. テ始dreptăţirea este opusă テョnvinuirii, care antiteză demonstrează clar că forma de expresie este テョmprumutată din practica tribunalelor. Omul este テョndreptăţit prin credinţă. Credinţa nu テョndreptăţeşte prin ea テョnsăşi sau printr-o eficienţă intrinsecă, ea este numai un vas; instrumentul prin care se primeşte dreptatea (neprihănirea). テ始dreptăţirea nu trebuie confundată cu テョnnoirea vieţii; a fi テョndreptăţit este un lucru, iar a fi făcut făptură nouă este alt lucru.
Calvin la fel ca Luther vede credinţa ca o lucrare a Duhului Sfテ「nt şi răspunsul; omului. Această lucrare a Duhului Sfテ「nt テョl ajută pe om să aibă o cunoaştere fermă despre bunăvoinţa lui Dumnezeu faţă de noi, fără plată, dată テョn Isus Cristos descoperită minţii noastre şi sigilată テョn inimă de către Duhul Sfテ「nt. Credinţa avテ「nd ca şi consecinţă pocăinţa, care テョnseamnă o adevărată テョntoarcere la Dumnezeu prin mortificarea omului dinlăuntru.
Calvin susţinea asemeni lui Luther primea lui Cristos prin credinţă, iar noi fiind prin inocenţa Lui テョmpăcaţi cu Dumnezeu, astfel avem un Tată favorabil テョn locul unui judecător. Calvin merge mai departe afirmテ「nd că pe aceia pe care Dumnezeu i-a ales, El テョi numeşte copiii Săi şi se face Tatăl lor. Deci Dumnezeu nu a テョndreptăţit prima dată pe păcătosul care apucă prin credinţă dreptatea lui Cristos; Dumnezeu a hotărテ「t din eternitate să-L considere ca fiind drept テョn ochii Săi. Aici intervine principiul predestinării absolute, care テョl diferenţiază de Luther. Acesta din urmă văzテ「nd justificarea prin credinţă, nu prin predestinare.
Calvin ca şi Luther acceptă credinţa ca fiind lucrarea Duhului Sfテ「nt, deoarece omul este decăzut şi nu stă テョn puterea lui să creadă. Astfel テョn această stare lipsită de speranţă şi de ajutor oamenii sunt salvaţii prin lucrarea lui Cristos, care a plătit pedeapsa păcatelor. Acest dar a fost un act gratuit din partea lui Dumnezeu, ca expresie a dragostei Lui. prin urmare tot ce a făcut Cristos intră テョn posesia personală a omului, posesiune care este efectuată de către Duhul Sfテ「nt, care prin lucrarea Sa produce pocăinţă şi credinţă, care după cum spune Luther ca şi Calvin reprezintă o unire vitală テョntre credincios şi Cristos. Această nouă viaţă de credinţă este rezultatul salvării lui Cristos, adică mテ「ntuirea.
O problemă de care Calvin a fost preocupat テョn mod deosebit este siguranţa mテ「ntuirii, pe care el a dezvoltat-o spunテ「nd că singura bază a siguranţei mテ「ntuirii este şi rămテ「ne predestinarea, deoarece Cristos promite să păstreze テョn siguranţă doar pe toţi cei pe care Dumnezeu i-s テョncredinţat テョn grija Lui. Numai aceştia primesc darul stăruinţei şi stăruiesc テョn credinţă şi テョn sfinţenie pテ「nă la capăt.
Această teorie a lui Calvin despre siguranţa mテ「ntuirii, fie テョi face pe oameni テョncrezători テョn sine şi siguri fie テョi duce la deznădejde. De altfel el a numit acest lucru spunテ「nd: credincioşii recunoscテ「nd harul lui Dumnezeu fată de ei sunt nu numai tulburaţi de neliniştea de care adesea au parte ci şi tremură uneori din cauza celor mai cumplite terori. Astfel faptele bune trebuie şi ele să asigure pe cel ales de credinţa lui şi să sporească siguranţa mテ「ntuirii sale. Deoarece faptele bune sunt dovada faptului că omul a intrat テョn unire cu Cristos.
Chiar dacă mulţi l-au condamnat pe Calvin că a pus un mare accent pe predestinare, totuşi el a fost preocupat şi de credinţă, deoarece spunea el că fără テョndoială, credinţa este o lumină a Duhului Sfテ「nt prin care テョnţelegerea noastră este iluminată şi inima noastră este テョntărită テョntr-o convingere certă; care este sigură de adevărul lui Dumnezeu este atテ「t de neclintit, テョncテ「t el nu poate decテ「t să テョmplinească făgăduinţa care a promis-o prin Sfテ「ntul Său Cuvテ「nt. Astfel credinţa ne ajută să intrăm テョn posesia binecuvテ「ntărilor promise de Dumnezeu celor predestinaţi pentru mテ「ntuire.
Am văzut importanţa pe care o acordă Calvin, dar mai ales Luther credinţei, de aceea テョn continuare ne preocupă rolul pe care l-au jucat faptele bune テョn teologia lor.
Deşi există un acord general テョntre Luther şi Calvin privind relaţia faptelor bune cu テョndreptăţirea, există totuşi deosebiri notabile テョn concepţiile lor cu privire la sursa, modelul şi scopul faptelor bune.
Privind sursa faptelor bune Calvin spre deosebire de Luther, car pune accent pe credinţa care テョndreptăţeşte, ca sursă spontană a faptelor bune care plac lui Dumnezeu, el nu prezintă credinţa ca pe o cauză care pune テョn mişcare viaţa credinciosului, ci mai degrabă atribuie sfinţirea omului influenţei Duhului Sfテ「nt. De fapt el pune accent nu pe credinţă ci pe Duhul Sfテ「nt ca sursă a faptelor bune. Credincioşii nu pot テョmplini nici o altă ascultare faţă de El decテ「t cea pe care le-a dat-o.
テ始 ceea ce priveşte modelul faptelor bune atテ「t Luther cテ「t şi Calvin cred că legea lui Dumnezeu este regula de viaţă şi conduită. テ始să Calvin accentuează semnificaţia legii pentru credincios テョntr-un asemenea mod テョncテ「t un legalism vădit caracterizează teologia sa. Este de datoria credincioşilor să-şi aducă trupurile ca o jertfă vie, sfテ「ntă şi plăcută lui Dumnezeu. Evident credinciosul poate să facă aceasta păzind legea care reprezintă un standard pus テョn faţa sa de către Dumnezeu, aşa cum este prezentată ea テョn Scriptură, nu ca pe un test al salvării ci o expresie a voii lui Dumnezeu, pe care un om deja mテ「ntuit se va strădui să o テョmplinească. Acest accent pus pe legea lui Dumnezeu reprezintă un ghid al vieţii creştine. Acestea trebuind să le facă cel regenerat.
Sunt cテ「ţiva termeni care descriu legalismul riguros al lui Calvin care caracterizează concepţia sa despre creştinism. Aceşti termeni sunt: poruncă, lege, datorie, servitor, ascultare. După テョnvăţătura lui Luther テョnsă cel regenerat este gata să facă bine oricui din dragoste pentru Dumnezeu.
Calvin, ca şi Luther, nu vede scopul faptelor bune ca fiind slava lui Dumnezeu nici relaţia dintre Dumnezeu şi om cum ar fi un stăpテ「n cu robul său, ci mai degrabă a unui tată cu fiul său şi se manifestă テョn dragoste. Scopul acestei dragoste este să iubească pe Dumnezeu şi pe aproapele, aşa cum spune Ioan テョn epistola sa (1 Ioan 4:11,19).
Deci pentru Calvin ca şi pentru Luther credinţa joacă un rol important テョn teologia lui, deoarece ea este cea care ajută la stabilirea relaţiei omului cu Dumnezeu sau a lui Dumnezeu cu omul. Astfel テョndreptăţirea prin credinţă poate fi considerată temă de bază a teologiei lor alături de predestinare şi suveranitatea lui Dumnezeu
Antropologia lui Calvin şi Luther
テ始 teologia lui Calvin şi cea a lui Luther găsim că ei sunt de acord şi au luat poziţie テョmpotriva doctrinei scolastice cu privire la starea originară a omului şi cu privire la sublinierea sfinţeniei şi neprihănirii crea te テョmpreună cu el, dar se deosebesc テョntre ei テョn două puncte: şi anume cu privire la trupul fizic şi libertatea voinţei originare.
Luther consideră omul ca fiind o unitate armonioasă iar Calvin nu are o concepţie prea bună despre trup, deoarece テョl consideră ca fiind o テョnchisoare care ne ţine テョncătuşaţi. Este interesant acest mod de gテ「ndire a lui Calvin despre テョncătuşarea trupului.
テ始 ceea ce priveşte voinţa originară Calvin ca şi Luther subliniază sfinţenia şi neprihănirea create テョmpreună cu omul căruia テョi aparţin. Aici テョncepe diferenţa dintre ei deoarece Luther a văzut voinţa liberă テョn starea ei originară dreaptă orientare a voinţei naturale テョncテ「t nimic să nu-l poată テョmpiedica pe om de a fi un sfテ「nt şi neprihănit, iar păcatul fiind doar o renunţare la libertatea dată de Dumnezeu. Calvin テョnsă vede テョn libertatea originară a omului o simplă libertate formală, o capacitate de alegere contrară. De aici rezultă că Adam a ales voit să păcătuiască, din voinţa lui care era flexibilă テョn ambele sensuri atテ「t spre ascultare cテ「t şi spre neascultare.
După Calvin şi Luther omul este distrus de păcat, dorind să fie cineva prin eforturi proprii, nesocotindu-şi Creatorul şi Făcătorul a tot ce este bun. Aceasta a dus la căderea lui tragică テョncテ「t a ajuns să numai poată să facă nimic. Astfel fără Dumnezeu nu poate face nimic, singurul mijloc de mテ「ntuire este graţia divină. テ始 sensul acesta se pare că tinde spre a-i face pe oameni roboţi care fac doar ceea ce vrea Dumnezeu. Evident că nu a vrut să spună aceasta deoarece Dumnezeu nu anihilează voinţa omului, astfel omul este liber să aleagă テョntre o faptă bună şi una rea.
Omul prin căderea テョn păcat a テョncercat să se dezvolte singur fără Dumnezeu, dar datorită acestui fapt omul a trebuit să fie dezbrăcat de toate darurile lui Dumnezeu cu care se mテ「ndrea prosteşte, astfel テョncテ「t dezgolit şi lipsit de orice slavă omul să-L poată cunoaşte pe Dumnezeul pe care l-a dispreţuit. Care rezultat această asemănare cu Dumnezeu ştergテ「ndu-se din noi, iar noi toţi care provenim din neamul lui Adam ne suntem carne din carne, deşi avem şi suflet o simţim numai pe aceasta.
Calvin a susţinut ideea că omul a căzut テョn păcat datorită hotărテ「rii suverane a lui Dumnezeu, care l-a lăsat pe Adam din starea de sfinţenie să cadă テョn păcat. テ始 această privinţă Calvin asemeni lui Luther spune că a constat din neascultare, răzvrătire テョmpotriva Autorului pe care trebuia să-L admire.
Căderea lui Adam a implicat toată rasa umană. Astfel la テョntrebarea cum s-a transmis păcatul lui Adam tuturor urmaşilor lui, Calvin a răspuns: Dumnezeu a poruncit ca darurile pe care i le-a făcut primului om să fie păstrate sau pierdute, atテ「t テョn privinţa lui テョnsuşi cテ「t şi テョn cea a posterităţii sale. Astfel păcatul originar, coruptibilitatea テョnnăscută şi ereditară a omului, precum şi stricăciunea naturii sale, se aplică tuturor oamenilor şi cuprinde テョntreaga fiinţă a omului.
O dată cu căderea omului テョn păcat, acesta a devenit neテョnsemnat şi păcătos, fiind stricat pテ「nă テョn măduva. Im această situaţie trebuie luate cele mai drastice măsuri, ca moralitatea lui să nu se abată deloc de la linia severă a voinţei lui Dumnezeu. Probabil acest lucru l-a determinat pe Calvin să impună acea disciplină severă la Geneva.
Luther a fost mai rezervat spunテ「nd că omul nu mai are nevoie de lege şi porunci, deoarece harul l-a făcut stăpテ「n şi liber, aceasta テョl deosebeşte de Calvin, care susţinea că el mai are nevoie de frテ「u şi disciplină. Evident poziţia lui Luther pare a fi mai aproape de adevăr テョn sensul acesta, deoarece cred că omul născut din nou este liber şi nu mai are nevoie de briere, deoarece el le are deja, fără să i-le impună cineva.
Omul căzut nu se poate reabilita singur, este nevoie de o intervenţie divină, deoarece el nu mai are capacitatea de a alege ceea ce este bine din punct de vedere spiritual. El obţine mテ「ntuirea numai prin harul lui Dumnezeu sola gratia şi numai prin credinţă sola fide, fără fapte bune. Evident omul lipsit de cunoaştere mテ「ntuitoare şi mort テョn păcat, este chemat la mテ「ntuire prin predicarea evangheliei. De aceea susţine el trebuie propovăduită evanghelia, テョnsă numai cei aleşi sunt chemaţi cu eficienţă prin harul irezistibil, iar aceştia nu numai că pot veni, dar テョntr-adevăr vin.
Calvin susţinea coruperea totală a omului, acesta nu mai are putere de redresare. テ始 relaţie cu "lucrurile de jos" se bazează pe テョnzestrări, iar テョn relaţie cu "lucrurile de sus" , este total corupt, incapabil să contribuie cu ceva la mテ「ntuire. De aceea trebuie să-L primim pe Cristos テョn care vedem restaurarea naturii noastre corupte.
テ始 Institute cartea II-a, Calvin definea păcatul originar ca fiind: depravarea naturii umane extinzテ「ndu-se asupra tuturor compartimentelor sufletului, făcテ「ndu-se sensibil la mテ「nia lui Dumnezeu şi producテ「nd テョn noi lucrările pe care Scriptura obişnuieşte să le definească, drept "firi". Această cooperare este desemnată de apostolul Pavel テョn mod repetat テョn termenii păcatului (Gal 5:19), テョn timp ce lucrările care rezultă din păcat sunt denumite テョn acelaşi mod fructele păcatului.
Un lucru foarte interesant テョntテ「lnit la Calvin este diferenţa pe care el o face テョntre chemarea exterioară, care are loc prin auzirea Cuvテ「ntului şi cea interioară, efectuată de Duhul Sfテ「nt. Chemarea exterioară este pentru toţi, dar nu pentru viaţă ci ca o condamnare pentru moarte, テョn timp ce chemarea lăuntrică favorizează numai pe credincioşi, aleşi prin iluminarea Duhului Sfテ「nt.
Chemarea lăuntrică presupune cテ「teva acte cum ar fi credinţa şi pocăinţă. Primul act fiind credinţa pe care Duhul Sfテ「nt o lucrează テョn noi. Calvin ca şi Luther consideră credinţa un dar fără plată a lui Dumnezeu, dar subliniază mai mult decテ「t Luther aspectul intelectual al ei.
Credinţa spune Calvin constă テョn cunoaşterea lui Dumnezeu テョn Cristos, precum şi cunoaşterea voii Lui cu privire la noi. Temelia aceasta este puterea de convingere anterioară veridicităţii divine. Cu alte cuvinte, fără credinţă nu poţi să-L cunoşti pe Cristos şi voia Sa.
テ始 ceea ce priveşte pocăinţa ea succede credinţa, care se テョntinde pe tot parcursul vieţii credinciosului, mortificテ「nd carnea, crucificテ「nd omul vechi şi invidiosul prin Duhul. Aceasta テョnsemnテ「nd o adevărată テョntoarcere la Dumnezeu. Luther a susţinut mustrarea cugetului テョnaintea legi, iar Calvin susţinea că pocăinţa urmează după credinţă, şi pocăinţa produce credinţă. Calvin テョnţelege prin aceasta テョnnoirea vieţii, care urmează după credinţă. El admite că sunt mulţi biruiţi sau conduşi la ascultare de teoria conştiinţei, テョnainte ca ei să asimileze o cunoaştere a harului, dar aceasta el nu ar numi-o pocăinţă.
Luther nu s-a grăbit să arate o metodă de convertire, dar a susţinut o metodă biblică, de altfel unica, după care Duhul Sfテ「nt, prin lege lucrează recunoaşterea vinei astfel テョncテ「t omul (păcătosul) este interesat ce trebuie să facă pentru mテ「ntuire.
Prin Evanghelie テョnsă vede descoperirea pe care o are păcătosul pocăit cu privire la dragostea lui Dumnezeu テョn Cristos, acesta lucrテ「nd credinţa care primeşte neprihănirea pe care o dă Dumnezeu.
Calvin deşi a aşezat credinţa テョnaintea pocăinţei, a observat totuşi că nu se potrivea complet Scripturii, テョn care Cristos şi Ioan Botezătorul mai テョntテ「i, テョi テョndemnau pe oameni să se pocăiască. Dar chiar şi テョn aceste texte, Calvin nu vede decテ「t dovezi ale ideii despre credinţă, care precede pocăinţa şi spune celor ce nu văd la fel că sunt atenţi la conexiunea silabelor şi dispreţuiesc sensul şi coerenţa cuvintelor. Totuşi lăsテ「nd la o parte conexiunea s-a テョmplinit vremea şi pocăiţi-vă şi credeţi テョn Evanghelie (Marcu 1:12), nu putem spune decテ「t că pocăinţa trebuie să preceadă credinţa.
Sacramentele
Au fost considerate de către Calvin ca fiind mijloace ale harului alături de Cuvテ「ntul lui Dumnezeu.
Asemeni lui Luther, Calvin a redus sacramentele la cele şapte ale Bisericii Romano-catolice la două, acestea fiind Botezul şi Euharistia.
Spre deosebire de Zwingli care a acordat o importanţă minimă sacramentelor susţinテ「ndu-le doar ca simboluri. Calvin crede ca şi Luther de altfel că un sacrament este ceva mai mult decテ「t un simplu simbol, definindu-l ca pe un simbol exterior prin care Dumnezeu pecetluieşte făgăduinţele harului său pentru cugetele noastre, iar la rテ「ndul nostru mărturisim pietatea noastră faţă de El. Insă "sacramentele produc efectul pe care ele テョl reprezintă, numai テョn cei aleşi ", pentru necredincioşi ele sunt doar semne fără conţinut. Pentru ca să fie eficiente, Duhul Sfテ「nt, acest テョnvăţător lăuntric care テョn interior deschide, mişcă şi luminează inima, trebuie să urmeze sacramentele.
Este de remarcat faptul că acest om Calvin nu s-a mulţumit să se folosească de concepţia altora despre sacramente, ci si-a format propria lui părere.
テ始 concepţia sa Sacramentele au un caracter complimentar faţă de evanghelie care este Cuvテ「ntul lui Dumnezeu. Calvin le-a numit un ajutor potrivit asemănător predicării Evangheliei テョn vederea テョntăririi credinţei, iar alteori ca fiind o mărturie a harului lui Dumnezeu faţă de noi, confirmată printr-un semn exterior probabil fiind influenţat de Augustin.
Botezul
Calvin asemenea lui Luther, şi テョn contrast cu Zwingli, care vedea テョn botez numai un simbol intraductiv cu caracter obligatoriu, l-a considerat ca fiind o pecete a unui legămテ「nt "ca o diplomă sigilată ". Botezul spunea Calvin reprezintă intrarea noastră テョn Biserică şi テョntipărirea noastră テョn Cristos şi este făcut pentru confirmarea credinţei celor aleşi numit "sacramentalism cognitiv ".
Botezul semnifică pentru cei aleşi テョnceputul "vieţii noi "din Biserică. El ne atestă iertarea păcatelor nu numai pentru trecut dar şi pentru viitor テョnsă, spunea Luther, テョnlătură vina oricărui păcat prezent şi originar. El serveşte atテ「t pentru confirmarea credinţei, cテ「t şi ca o mărturie テョnaintea oamenilor. El semnifică, atestă, テョnsă Calvin are marele merit că nu spune nicăieri că botezul "ar conferi" sau "ar da" viaţă nouă sau iertarea păcatelor, botezul fiind deci テョnţeles biblic ca "mărturia unui cuget curat " (1 Petru 3:21). Asemenea lui Luther, Calvin a admis botezul copiilor mici contra anabaptiştilor.
Calvin ca şi Luther a considerat că Botezul este necesar pentru toţi creştinii, fiindcă este poruncit de Cristos, şi aşa cum susţinea Luther noi nu-i cunoaştem pe cei aleşi din Biserică de aceia trebuie botezaţi toţi, テョnsă nu este necesar pentru mテ「ntuire. Copiii nebotezaţi nu sunt "lipsiţi de harul regenerării ".
Spre deosebire de Luther care a permis oricărui membru din biserică テョn caz extrem să administreze botezul, Calvin spune că nici テョn caz de necesitate nu este corect ca persoane private să-şi asume administrarea botezului... Aceasta este o parte a ministerului din Biserică. Doctrina după care botezul este necesar mテ「ntuirii este denumită de Calvin ca o concepţie rău-formulată din care rezultă consecinţe vătămătoare, această concepţie este susţinută de Luther.
Despre copiii credincioşilor, Calvin afirmă că sunt născuţi テョn relaţie de legămテ「nt, astfel sacramentul este adăugat după aceea ca o pecete ş, nu ca să dea eficienţă făgăduinţei lui Dumnezeu, ca şi cum ar avea nevoie de validitate テョn ea テョnsăşi, ci numai ca să ne-o confirme.
După Calvin modul de botezare nu are nici o importanţă fie scufundare, fie stropire, fie turnare. Luther テョnsă susţinea ideea botezului prin scufundare. "Bisericilor spunea Calvin trebuie să li se lase libertatea să aleagă テョn această privinţă potrivit cu diferenţa dintre ţări ", deşi " este sigur că scufundare era practica bisericii antice.
Euharistia
Un alt sacrament nu mai puţin important decテ「t primul a fost euharistia. Acesta a fost unul din punctele mari care テョl desparte pe Calvin de Luther テョn ceea ce priveşte テョnţelegerea lui.
Calvin a susţinut o prezenţă reală a lui Cristos テョn Cina Domnului テョnsă nu aşa cum o vedea Luther fizică şi spirituală. Nu a fost de acord cu Zwingli că mテ「ncarea trupului lui Cristos şi băutul sテ「ngelui lui Cristos ar テョnsemna doar primirea lui Cristos prin credinţă.
Cテ「nd s-a pus problema prezenţei lui Cristos テョn elementele Cinei, Calvin a luat ca şi Butcer calea de mijloc テョntre Luther şi Zwingli, mai aproape de reformatorul elveţian テョn formă şi de cel german テョn duh. Astfel nega prezenţa fizică a lui Cristos, テョnsă susţinea テョn cei mai clari termeni o prezenţă spirituală a lui Cristos simţită prin credinţă şi nu o prezenţă fizică, cum susţinea Luther.
Calvin a fost foarte clar atunci cテ「nd şi-a susţinut doctrina; astfel テョntr-un tratat din 1540 el explică テョnvăţătura sa despre cina Domnului. Cristos este テョn ceruri, iar prezenţa lui este spirituală; Duhul Sfテ「nt aducテ「nd puterea lui Cristos şi a trupului sfテ「nt テョntre credincioşi refuzテ「nd astfel să creadă テョn transsubstanţiere.
Cテ「nd Calvin vorbeşte despre prezenţa lui Cristos テョn euharistie spune că Isus mă テョndeamnă să iau să mănテ「nc şi să beau trupul şi sテ「ngele Lui sub formă de pテ「ine şi vin, eu cred că El テョnsuşi mi el dăruieşte şi eu le primesc. El merge mai departe şi spune că テョn misterul cinei sub simbolurile pテ「inii şi vinului, Cristos ne este oferit cu adevărat, chiar trupul şi sテ「ngele Său, テョn care El a テョmplinit toată ascultarea ca să obţină テョndreptăţirea noastră. Iar scopul acestei arătări este mai テョntテ「i ca noi să putem fi uniţi テョntr-un trup unic cu El, iar テョn al doilea rテ「nd, ca fiind făcuţi părtaşi ai substanţei Lui să putem experimenta puterea Lui テョn comunicarea tuturor binecuvテ「ntărilor.
Calvin nu admite transsubstanţierea, aşa cum nici Luther nu era de acord cu ea. Calvin テョnsă nu este de acord nici cu consubstanţierea pe care o susţinea o susţinea Luther. El crede テョntr-o prezenţă reală, dar spirituală a lui Cristos şi că テョn momentul cuminecării, Cristos fiind la dreapta lui Dumnezeu テョn cer coboară pe pămテ「nt テョnsă credincioşii prin putere Duhului Sfテ「nt sunt ridicaţi la comuniunea cu Cristos. Astfel sufletul credinciosului este răpit テョn cer, iar trupul lui Cristos, care stă de-a dreapta Tatălui şi nu este prezent pretutindeni, se varsă din cer ca o putere テョn sufletul celui credinciosului predestinat pentru fericire. Iar sufletul celui predestinat pentru condamnare, rămテ「ne jos pe pămテ「nt, acesta primind doar pテ「ine şi vin.
テ始 timp ce Luther susţinea prezenţa lui Cristos テョn euharistie, Calvin credea că sufletul este dus la cer. Ceea ce susţine Calvin adică prezenţa spirituală a lui Cristos nu este nici transsubstanţiere, nici consubstanţiere, nici simbolism. Ea este o prezenţă spirituală.
Este interesant şi trebuie テョnţeles ce vrea să spună Calvin prin cuvintele:" Noi primim cu adevărat テョn acelaşi timp trupul テョnsuşi". El nu vrea să spună că trupul ci toate binecuvテ「ntările, pe care Cristos le oferă テョn trupul Său. Calvin neagă orice prezenţă reală fizică a lui Cristos, (aceasta susţinea Luther) şi susţine numai influinţa spirituală a lui Cristos, puterea lui şi eficienţa Sa ca Răscumpărător.
テ始 consecinţă trupul lui Cristos şi sテ「ngele lui sunt luate cu pテ「inea şi vinul, nu oral, pe gură, cum susţinea Luther ci spiritual prin credinţă. Pテ「inea şi vinul sunt semne care ne reprezintă nouă hrana invizibilă pe care o primim din trupul şi sテ「ngele lui Cristos. Şi din cauză că taina aceasta, a unirii secrete a lui Cristos cu credincioşii, este de neテョnţeles prin natură. El arată o figură şi o imagine a ei テョn semne vizibile şi dテ「nd semne şi gajuri ne-o face tot aşa de sigură pentru noi, ca şi cum am privi cu ochii noştri. Cu alte cuvinte, noi prin euharistie avem un mijloc prin care putem să ne hrănim din Cristos şi să participăm テョn El, テョntr-o unire cu Cristos. |